باهره دامغانی- وال استریت در انتظار نتیجه جلسه وزیر خزانه‌داری بابن برنانک، رییس بانک مرکزی ایالات متحده، یک روز پرنوسان دیگر را سپری کردند، که حاصل آن تنزل شاخص داوجونز و ترقی شاخص استاندارد اند پورز بود.

به گزارش رویتر از نیویورک، مقامات اقتصادی ایالات متحده روز سه‌شنبه با یکدیگر ملاقات کردند، تا درباره آشفتگی‌ها و تنش‌های اخیر بازار سهام گفت‌وگو کنند. به همین دلیل بیانه‌ای که در پایان این جلسه منتشر می‌شد از اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا می‌توانست سیاست بعدی بانک مرکزی را درباره نرخ بهره روشن کند. با اینهمه بیانیه‌‌‌ای که پس از یان جلسه منتشر شد، دو پهلو و مبهم بود، مقامات بانک مرکزی با اینکه نسبت به مهار تنش‌های اخیر بازار با کاهش نرخ تنزیل،‌ محتاطانه خوش بین بودند اما در عین حال به نظر می‌رسید، بانک پذیرفته است که آرامش روزهای اخیر دیرپا و ماندنی خواهد بود و هر آینه احتمال اینکه اوضاع بدتر شود، وجود دارد. تحلیلگر مجله الکترونیکی بانک مرکزی که تحلیل‌هایش دیدگاه‌های مقامات بانک را منعکس می‌کند، نوشته است: مادام که مقامات بانک مرکزی بر این عقیده هستند که شرایط در حال بهتر شدن است، خبری از کاهش نرخ بهره در جلسه‌ای زودتر از موعد مقرر وجود ندارد. به عبارت دیگر آنها فکر نمی‌کنند که اوضاع چنان وخیم ا ست که در نشستی زودتر از ۱۸ سپتامبر، اقدام به تصمیم‌گیری در نرخ بهره کنند.

کریستوفر داد، رییس کمیته بانکی سنا در مصاحبه‌ای پس از جلسه گفت، رییس بانک مرکزی از واکنش بازار به اقدامات و تلاش‌های مجدانه بانک در دو هفته اخیر برای آرام بازارها، راضی نیست. در واقع مقامات بانک‌های مرکزی تاکید کردند که بانک نمی‌خواهد با کشاکش بازار به این سو و آن سود رود بلکه ترجیح می‌دهد با تکیه بر اصول سیاست‌های خود را طراحی کند، به نظر می‌رسد با اینکه مقامات تصمیم‌گیرنده به دو دسته تقسیم می‌شوند وبرخی طرفدار کاهش نرخ بهره با توجه به جریانات بازار و عده‌ای طرفدار افزایش هستند، بانک مرکزی سرانجام برای بازگرداندن آرامش قطعی نرخ بهره را کاهش دهد اما موعد آن هنوز معلوم نیست.شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۳۰ واحد یا ۲۳/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۰۹۰ رسید. استاندارد اندپورز ۲ واحد یا ۱۱/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۴۷ رسید.شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۱۳ واحد یا ۵۱/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۲۵۲۱ رسید.شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۱۳ واحد یا ۵۱/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۲۵۲۱ رسید. در آسیا شاخص‌ها به امید کاهش نرخ بهره در ایالات متحده دیروز را با افزایش در شاخص آغاز کردند، در چین شاخص شانگهای ۵/۰درصد ترقی یافت در هنگ‌کنگ هم شاخص هنگ‌کنگ ۵/۱درصد به دست آورد. اما در توکیو، شاخص نیکی نتوانست از خوشحالی احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا استفاده کند زیرا ارزش ین در مقابل دلار در بازارهای اروپا هم به امید لطف بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره سه‌شنبه را با افزایش سپری کردند.

شاخص FTSE لندن، ۱۲/۰درصد به دست آورد، داکس آلمان ۲۳/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۳۶/۰درصد ترقی کردند.

در بازار معاملات ارزی ارزش ین در مقابل دلار تقویت شد. روز چهارشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۲۸/۱۱۴ین معامله شد و بانک مرکزی ژاپن را مجبور کرد تا برای جلوگیری از افزایش ارزش ین در مقابل دلار، پول (ین) به بازار تزریق کند.