گروه بین‌الملل- فرستاده هسته‌ای کره شمالی به چین اعلام کرد، کشورش آماده بازگشت به مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره بدون هیچ پیش شرطی است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، کیم کای گوان، معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی در سخنرانی در اجلاسی در شهر پکن، اظهار کرد: کره شمالی خواهان آن است مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره که در سال ۲۰۰۸ به بن بست رسید، از سرگرفته شود. کشورهای حاضر در آن مذاکرات عبارتند از: کره شمالی و جنوبی، چین، ژاپن، روسیه و آمریکا. کیم کای گوان در اجلاس برگزار شده از سوی وزارت امور خارجه چین عنوان کرد: ما آماده وارد شدن به مذاکرات شش جانبه بدون پیش شرط هستیم. وی تاکید کرد: پیش شرط‌های تعیین شده از سوی کره جنوبی و آمریکا ناقض روح بیانیه مشترک ۱۹ سپتامبر است. اشاره وی به بیانیه مشترک مربوط به ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵ به منظور آغاز این مذاکرات شش جانبه است. در توافق سال ۲۰۰۵ کره شمالی متعهد شد برنامه هسته‌ای خود را در ازای دریافت کمک و تعهد آمریکا مبنی بر حمله نکردن به کره شمالی متوقف کند.

مذاکرات شش جانبه در اواخر سال ۲۰۰۸ با خروج کره شمالی از آن در اعتراض به تحریم‌های سازمان ملل به بن‌بست رسید.

در ماه فوریه سال جاری نیز کره شمالی سومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و دست به تهدیدهای تحریک‌آمیز علیه آمریکا و کره جنوبی زد.

آمریکا و هم‌پیمانانش می‌گویند: مذاکرات تا زمانی که کره‌شمالی تمایل بیشتری به توقف برنامه هسته‌ای خود نشان ندهد، نمی‌تواند از سرگرفته شود.