گروه بین‌الملل- پس از آنکه کاهش ارزش ین موجب افزایش ارزش درآمدهای سرمایه‌گذاری خارجی شد، مازاد حساب جاری ژاپن در ماه سپتامبر به طور غیرمنتظره جهش کرد و به بالاترین میزان از ماه آوریل تاکنون رسیده است. به گزارش بلومبرگ، مازاد حساب جاری در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته ۳/۱۴ درصد افزایش یافت و به ۵۸۷ میلیارد ین(۹/۵ میلیارد دلار) رسید. این درشرایطی است که ۲۴ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ مازاد ۴۰۱ میلیارد ینی را پیش‌بینی کرده بودند. مازاد درآمد نیز به دلیل رشد سود سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ماه سپتامبر ۶/۲۴ درصد افزایش یافت. این افزایش مازاد تجاری ژاپن منعکس‌کننده احیای اقتصادی به وجود آمده درپی محرک‌های مالی و پولی شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور است. با توجه به این مساله که قرار است در ماه آوریل مالیات بر فروش افزایش یابد، آبه نیازمند رشد پایدار در سومین اقتصاد بزرگ جهان است.

ماسامیچی آداچی، اقتصاددان ارشد جی‌پی‌مورگان در توکیو و مقام سابق بانک مرکزی ژاپن، می‌گوید: «احتمالا حساب جاری همچنان با مازاد رو به رو خواهد شد، زیرا مازاد درآمد، کسری تجاری را جبران خواهد کرد. علاوه بر سوخت، رشد تقاضای داخلی موجب افزایش واردات خواهد شد و بنابراین بعید است در آینده نزدیک شاهد مازاد تجاری باشیم.»

همچنین، در ماه سپتامبر طولانی‌ترین کسری تجاری از سال ۱۹۶۴ تاکنون رقم خورد. علت این مساله افزایش واردات سوخت‌های فسیلی درپی تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای است.