ناخشنودی مخالفان اردوغان از تغییرات کابینه

گروه بین‌الملل- «خودرویی که خراب شده است، کاپوت آن‌را عوض نمی‌کنند، بلکه موتورش را عوض می‌کنند». این نخستین اظهار نظر اپوزیسیون بزرگ ترکیه یعنی حزب جمهوری خلق در خصوص تغییرات تازه در کابینه دولت اردوغان است. تغییری ۱۰ نفره که برخی با استعفای وزرای پیشین حاصل شد و برخی دیگر نیز با رایزنی نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری ترکیه. با این شرایط نخست‌وزیر ترکیه در آستانه انتخابات محلی سعی دارد که با چنگ و دندان حکومتش را حفظ کند. صباحات تونچل درمقابل از دولت اردوغان می‌خواهد که انتخابات زودرسی برگزار کند. این در شرایطی است که بیش از نیمی از اعضای کابینه دولت تغییر کردند و حالا سخن از دستگیری فرزند اردوغان به میان آمده است؛ «بلال اردوغان». فردی که از چندی پیش زیر نظر گرفته شده بود و همیشه شایعاتی در خصوص زد و بندهای او شنیده می‌شد. با وجود این، با برکناری دادستان پرونده ضداختلاس در ترکیه روند تحولات در این کشور پیچیده‌تر از پیش شده است.

روزنامه تودیززمان نوشت که «معمر آکّاش» دادستان این کشور که تحقیقاتی دیگر را برای پرونده اختلاس و رشوه آغاز کرده بود توسط دولت از کار برکنار شد. جنگ داخلی حزب حاکم، بین طرفداران گولن (پدرخوانده اسلامگراهای ترکیه) و اردوغان در داخل قوه قضاییه و نیروهای پلیس این کشور افزایش یافته است و بر اساس گفته‌های شبکه تلویزیونی «دی» ترکیه تاکنون ۸۰۰ پلیس در پرونده ضداختلاس به سازمان استخبارات (سازمان امنیت کشور ترکیه) احضار شده‌اند و درخصوص نقش آنها در پرونده ضداختلاس بازجویی به عمل آمده است. بر اساس گفته‌های منابع داخلی ترکیه تاکنون نزدیک به ۴۰۰ تن از نیروهای پلیس نیز جابه‌جا شده‌اند. این در شرایطی است که با برکناری دادستان پرونده ضداختلاس گفته می‌شود که احتمالا روند تحقیقات از این فساد مالی بزرگ به بن‌بست برسد. معمر آکّاش، دادستان پرونده جنجالی «ارگنکون» نیز بوده است که در پی آن کسانی که قصد کودتا علیه دولت اردوغان داشتند دستگیر و روانه زندان شدند.

مهم‌ترین زندانی این پرونده «کنعان اورن» رییس کل سابق مشترک ارتش و رییس‌جمهوری دولت کودتای دهه ۸۰ است که هم‌اکنون نیز در زندان به سر‌ می‌برد.

آکّاش پیش از جنجال‌های تازه از افراد مورد اعتماد حزب عدالت و توسعه بود و به‌رغم شکایت سکولارها از روند تحقیقات پرونده ارگنکون مورد حمایت شخص اردوغان نیز بود.

روزنامه تودیززمان علت برکناری دادستان کشور را وجود ۳۰ نفر دیگر از تاجران و افراد نزدیک به دولت ذکر کرده است و قرار بود که روز پنج‌شنبه دادگاه پرونده فرزند چاغلایان، وزیر اقتصاد ترکیه برگزار شود که با برکناری آکّاش آینده پرونده با ابهام رو‌به‌رو شده است.

وفاداران اردوغان به کابینه راه‌ یافتند

روزنامه تودیززمان که این‌روزها از منتقدان اصلی دولت اردوغان شده اعلام کرده است که تیم تازه دولت کاملا تحت نفوذ اردوغان است و این ده نفر را از وفاداران به شخص نخست وزیر دانست. بر اساس گفته‌های منابع داخلی پس از استعفای سه تن از افرادی که پایشان در پرونده اختلاس باز شده بود، نخست وزیر این کشور سه نیروی تازه جایگزین آنها کرد و باقی نیز با نظر عبدالله گل رییس‌جمهوری این کشور تغییر کرده‌اند.

روز چهارشنبه سه تن از وزرای سابق دولت اردوغان در یک روز استعفای خود را به وی تقدیم کردند که این‌بار از سوی نخست‌وزیر پذیرفته شد. پای فرزندان سه وزیر مستعفی ترکیه یعنی وزرای کشور، اقتصاد و محیط زیست به پرونده ارتشا و فساد مالی باز شده است. به تحلیل این روزنامه نزدیک به گولن نخست وزیر این کشور با انتخاب این افراد تازه میدانی جدید برای نبرد با مخالفان خود باز کرده است. گفته می‌شود که ۹ تن از این افراد برای نخستین بار است که در پست وزارت قرار می‌گیرند. همزمان با انتخاب این نفرات جدید ریزش نیروهای حزب عدالت و توسعه هم در مجلس و هم در حزب آغاز شده است.

نعیم اردیس شاهین، وزیر کشور سابق ترکیه روز چهارشنبه با منتشر کردن بیانیه‌ای جدایی خود را از حزب عدالت و توسعه اعلام کرد و روز جمعه نیز نماینده ازمیر، «اردال کالکان» جدایی خود را از این حزب اعلام کرد. این برای نخستین‌بار است که حزب حاکم در ترکیه بدون دخالت نظامی‌ها در آستانه فروپاشی قرار گرفته و اختلافات داخلی حزب حاکم را با بحران مواجه ساخته است.

حزب عدالت و توسعه از معدود احزابی بود که بدون ائتلاف با حزبی دیگر دولتی دلبخواه تشکیل داده بود و هم‌اینک با ریزش اعضای حزب آینده آن با ابهام روبه‌رو شده است.

پیش از این دو نیز، هاکان شوکور ستاره سابق فوتبال گالاتاسرای و تیم‌ ملی ترکیه نیز در حمایت از فتح‌الله گولن استعفای خود را از نمایندگی مجلس اعلام کرد و بلافاصله نیز از این حزب اعلام جدایی کرد. او در متن استعفای خود نوشته بود که اردوغان به جنگ مردی رفته است که بیش از نیمی از آرای حزب به طرفداری او از عدالت و توسعه باز می‌گردد.

به گفته ناظران سیاسی استعفای نفرات حزب عدالت و توسعه بحران تازه اردوغان برای ادامه قدرتش تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری است. در آخرین لحظات تنظیم گزارش ارتوال‌گونای از اعضای حزب عدالت توسعه به دلیل پرونده فساد مالی این حزب، از آن اعلام جدایی کرد.