گروه بین‌الملل- در پی به بن‌بست رسیدن مذاکرات میان دولت سوریه و مخالفان در ژنو سوئیس، آمریکا توطئه‌های خود علیه دمشق را وارد مرحله تازه‌ای کرد و در حال بررسی طرحی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است. به گزارش «ایسنا»، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: با توجه به نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات ژنو ۲ میان دولت سوریه و مخالفان، آمریکا قصد دارد تا با کاهش توان نظامی دولت سوریه زمینه‌ را برای ادامه گفت‌و‌گو‌ها ایجاد کند.

وزیر امور خارجه آمریکا که به منطقه خاورمیانه سفر کرده است، با اشاره به تحولات سوریه مدعی شد: دولت سوریه هیچ مسوولیتی را تاکنون برعهده نگرفته است، غیر از اینکه بر سر مردم خود بمب می‌ریزد و به ویرانی کشور ادامه می‌دهد.

به گزارش شبکه خبری دویچه‌وله آلمان، این سخنان وزیر امور خارجه ایالات متحده واکنشی است به شکست مذاکرات موسوم به ژنو ۲ که میان نمایندگان دولت سوریه و مخالفان برگزار شد. دولت آمریکا می‌گوید، از آنجا که مذکرات ژنو ۲ پیشرفتی در حل بحران سوریه نداشته است، واشنگتن درصدد اقدامات دیگری علیه دولت سوریه است تا «احتمال نتیجه‌بخش بودن مذکرات تقویت شود.» از جمله این اقدامات کاهش توان نظامی دولت سوریه عنوان شده است. مقام‌های آمریکا مدعی هستند که تنها در این صورت است که می‌توان از مذاکرات انتظار نتایج موفقیت‌آمیز داشت.

نشریه‌های «نیویورک تایمز» و «وال استریت ژورنال» در گزارش‌هایی به برخی از اقدامات احتمالی آمریکا در قبال سوریه پرداخته‌اند. در این میان می‌توان به پشتیبانی تسلیحاتی و مالی از گروه‌هایی از مخالفان سوریه اشاره کرد که جزو القاعده نیستند. آموزش نظامی نیروهای مخالف سوریه از دیگر اقدامات احتمالی آمریکا عنوان شده است. پیش از این نیز سازمان‌های امنیتی آمریکا در اردن اقدام به آموزش نظامی تعداد محدودی از نیروهای مخالف دولت سوریه کرده بودند. دولت سوریه می‌گوید، آموزش نظامی مخالفان از سوی آمریکا را به عنوان اقدامی نظامی علیه سوریه تلقی می‌کند. بنا به گفته مسوولان آمریکایی از جمله دیگر اقدامات احتمالی ایالات متحده علیه سوریه برقراری منطقه پرواز ممنوع در بخش‌هایی از خاک سوریه خواهد بود. هدف از این اقدام جلوگیری از بمباران هوایی مناطقی است که کنترل آن در دست شورشیان سوری قرار دارد. از سوی دیگر به گفته مقام‌های آمریکایی برقراری منطقه پرواز ممنوع می‌تواند در جلوگیری از به قدرت رسیدن نیروهای وابسته به القاعده در سوریه موثر باشد. این در شرایطی است که آمریکا از روسیه خواسته است ارسال تسلیحات را به سوریه متوقف کند.