گروه بین‌الملل- اوکراین پس از سقوط دولت یانوکوویچ حال و روز خوشی ندارد و عملا به دو تکه تقسیم شده است. بخشی که به مرزهای روسیه نزدیک‌ترند از روسیه تقاضای دخالت کرده‌اند و بخشی که همجواری بیشتری با کشورهای اروپایی دارند تقاضای کمک مالی کرده‌اند. از سوی دیگر طرفداران روسیه مراکز دولتی و فرودگاه شبه جزیره کریمه را اشغال کرده‌اند و نیروهای روسیه نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
پارلمان شبه جزیره کریمه نیز نخست‌وزیر این منطقه را از قدرت برکنار کرد و قرار است بیست و پنجم ماه مارس میلادی یک همه پرسی برای گسترش اختیارات خودمختاری در این شبه جزیره برگزار کند. مسوولان محلی کریمه قصد دارند تا با اعطای خودمختاری بیشتر به این منطقه، به استقلال کامل نزدیک‌تر شوند.
این در شرایطی است که با گسترش تحرکات نظامی مسکو در مرزهای غربی خود، الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین با اعلام آماده باش کامل نیروهای نظامی در شبه‌جزیره کریمه، به مسکو هشدار داد هرگونه اقدام نظامی خارج از توافق‌نامه نظامی میان اوکراین و روسیه در شبه جزیره کریمه، اعلام جنگ محسوب می‌شود. از سوی دیگر کاخ‌سفید و ناتو خواستار احترام به وحدت ملی و استقلال اوکراین شدند و از روسیه خواستند تا از هرگونه اقدام که باعث وخیم‌ شدن اوضاع شود، خودداری کند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز از مسکو خواست تا به استقلال اوکراین احترام بگذارد و اقدامی نکند که تنش‌زا باشد.
در همین شرایط از روسیه خبر می‌رسد که یانوکوویچ به مسکو فرار کرده است و تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. بنا به اعلام منابع روسی جنگنده‌های ارتش روسیه هواپیمای حامل یانوکوویچ را تا شهر روستوف اسکورت کردند. وی در یک کنفرانس خبری نیز گفته است که از طریق انتخابات آزاد به عنوان رئیس‌جمهوری اوکراین انتخاب شده است و همچنان خود را رئیس‌جمهوری این کشور می‌داند. همزمان در اوکراین آرسنی یاتسنیوک از سوی پارلمان به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب می‌شود. به گزارش «ایسنا»، پارلمان اوکراین در جلسه‌ای که عصر پنج‌شنبه برگزار کرد «آرسنی یاتسنیوک» را به نخست‌وزیری اوکراین برگزید. وی در سخنانی از فساد گسترده در دولت قبلی سخن گفت. از سویی دیگر، حاکمان جدید اوکراین به اتحادیه اروپا گفتند که اقتصاد شکست خورده این کشور به تزریق فوری چهار میلیارد دلاری نیازمند است.
به گزارش رویترز، با گذشت یک هفته از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، وزارت اقتصاد و دارایی جدید اوکراین اعلام کرد که این کشور به ۳۵ میلیارد دلار برای امسال و سال بعد نیازمند است اما تا یکی دو هفته آینده نیاز فوری به چهار میلیارد دلار دارد.
اولکساندر شلپاک، وزیر جدید اقتصاد اوکراین ابراز امیدوری کرد که صندوق بین‌المللی پول نیز بر روی بسته کمکی ۱۵ میلیارد دلاری کار کند. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده‌است که طی روزهای آینده هیاتی را به کی‌یف اعزام خواهد کرد.
همچنین اتحادیه اروپا در حال آماده سازی بسته‌های حمایتی کوتاه و بلندمدت جهت کمک به برقراری ثبات در کی‌یف است. اوکراین به‌دلیل بازپرداخت بدهی‌های سنگین، نابسامانی‌های ارزی و هزینه‌های بالای انرژی در آستانه ورشکستگی است.
به همین منظور مقامات اتحادیه اروپا روزهای آینده به کی‌یف سفر خواهند کرد تا نیازهای کشور، آماده سازی برنامه‌ کمک‌های مالی و امکان دادن وام را بررسی کنند.
همچنین اتحادیه اروپا کنفرانس وام دهندگان را در ماه‌های آتی برنامه‌ریزی خواهد کرد.
جری رایس، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول گفت که فرانک واتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه به صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن رفت و در مورد اوکراین بحث و گفت‌وگو کرد.
کریستین لاگارد، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول گفت که هیات این صندوق و همکاران بین‌المللی‌اش به کی‌یف فرستاده خواهند شد تا گفت‌وگوهای روسیه با مقامات این کشور را انجام دهند.