مخالفت مالکی با طرح دولت فراگیر ملی

گروه بین‌الملل: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: نخستین گروه از مشاوران نظامی آمریکا عملیات خود را در بغداد آغاز کردند و نیروهای بیشتر در راه این کشور هستند. به گزارش شینهوا، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در کنفرانس خبری خود با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها سفارت واشنگتن در عراق را تخلیه کرده‌اند، گفت: آمریکا دو تیم عملیاتی ویژه را مستقر کرده است که ۴۰ پرسنل دارد و آنها عملیات جدید خود را آغاز کردند.

کربی تاکید کرد: حدود ۹۰ نیروی اضافی نیز به بغداد رسیده‌اند تا عملیات مشترک را آغاز کنند و چهار تیم دیگر با حدود ۵۰ نیرو طی روزهای آتی به عراق می‌رسند.

سخنگوی پنتاگون در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه نیز گفت: این تیم‌ها هماهنگی و آمادگی نیروهای امنیتی عراق را ارزیابی کرده‌اند و با تعیین مقرهایی در بغداد راه‌های موثر و کارآمد مبارزه با شبه‌نظامیان را ارائه می‌دهند.

وی افزود: این تیم‌ها ارزیابی‌های خود را به سرعت آغاز خواهند کرد و یافته‌های خود را ظرف دو یا سه هفته آتی با فرماندهان در میان خواهند گذاشت. از سوی دیگر، به گزارش «ایسنا»، سرلشکرحامد المالکی، فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق اعلام کرد: نیروی هوایی ۱۳ خودرو نظامی وابسته به عناصر داعش را در اطراف پالایشگاه بیجی واقع در شمال تکریت، نابود کرد و همه سرنشینان آن را به هلاکت رساند. وی بر تداوم و گسترش حملات هوایی به گروه تروریستی داعش برای نابودی پناهگاه‌های آنان تاکید کرد. پیش از این نیز، سرتیپ قاسم عطا سخنگوی دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح ادعای برخی رسانه‌ها را درباره تسلط داعش بر پالایشگاه بیجی تکذیب و تاکید کرده بود که پالایشگاه کاملا تحت‌کنترل نیروهای امنیتی عراق است. از دیگر سو منابع رسانه‌ای از وقوع درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی اردن با اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به «داعش» در جنوب اردن خبر دادند. به نوشته سایت اینترنتی العهد، این درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی اردن با افراد مسلح داعش در شهر «المعان» در جنوب اردن رخ داده است و یک مرکز پلیس و چند ساختمان دولتی آتش گرفته است. پیش‌تر اعضای داعش تهدید کرده بودند که به سمت لبنان و اردن پیش می‌روند. همزمان اوباما و کامرون در مورد اوضاع عراق و تهدیدهای گروه داعش گفت و گو و توافق کردند که نیروهای امنیتی عراق باید مانع از پیشروی های این گروه در عراق شوند.

وزیر خارجه آمریکا اما در مصاحبه با خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که بحران عراق راه‌حل نظامی ندارد و تاکید کرد که دولت این کشور باید به مردم بخش‌هایی از جامعه عراق که محل رویش داعش است، قدرت دهد. این در شرایطی است که بی‌بی‌سی نوشت مالکی طرح دولت فراگیر را رد کرده است و این موضوع را کودتا علیه قانون اساسی می‌داند. گزارش‌ها اما حاکی از این موضوع ‌است که پیشروی شورشیان تحت هدایت داعش ادامه دارد و آنها هم اکنون برای کنترل پالایشگاه حساس بیجی می‌جنگند. جان کری در این باره می‌گوید:‌ «یک ضربه نظامی به تنهایی نتیجه را عوض نمی‌کند بلکه باید یک استراتژی همه جانبه داشته باشیم که اصولا یک استراتژی سیاسی است».

کری گفت که بعد از دو روز گفت‌وگو در بغداد و اربیل با مقام‌های عراقی متوجه حس اضطرار و تعهد عراقی‌ها برای حل بحران شده است؛ اما او گفت:‌ «حرف زدن آسان است. اینکه روشن است؛ بنابراین عمل است که ارزش خواهد داشت.» همزمان مسعود بارزانی، رهبر منطقه کردستان عراق قویا اشاره کرده است که برای کسب استقلال رسمی از باقی عراق تلاش خواهد کرد.

او در مصاحبه‌ای با سی ان ان گفت: «معلوم است که عراق دارد از هم می‌پاشد. وقت آن است که مردم کردستان آینده خود را تعیین کنند و تصمیم مردم هرچه باشد آن را اجرا خواهیم کرد». کری به بی‌بی‌سی گفت که کردستان را یک ناحیه مجزا نمی‌داند و تاکید کرد که آمریکا معتقد است: «یک عراق متحد قوی تر خواهد بود». هفته گذشته نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم خودمختار کردستان عراق گفته بود که ممکن است همه عراق نتواند در آینده به‌صورت یک کشور باقی بماند. او گفت: «بازگشت به شرایط پیش از پیروزی‌های داعش بسیار دشوار خواهد بود.»کری در مصاحبه‌اش، اما می‌گوید همه کشورهای منطقه باید برای بیرون راندن داعش همدست شوند، زیرا تصاحب خاک عراق توسط یک گروه تروریستی و به چالش کشیدن مشروعیت دولت آن، غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه آمریکا از روز سه شنبه مشغول گفت‌وگو و رایزنی با رهبران کرد عراق در شهر شمالی اربیل بوده است. او گفت که رهبران کرد عراق قبول دارند که بحران راه‌حل نظامی ندارد. کری گفت: ممکن است اقدام نظامی انجام شود، اما باید یک راه‌حل سیاسی پیدا کرد تا به مردم جوامعی که داعش در آنجا حضور دارد قدرت داده شود.