تعیین خلیفه از سوی داعش!

دنیای اقتصاد: شبکه العالم گزارش داد که گروهک تروریستی داعش با حذف «عراق و شام» از نام خود و اعلام برپایی «خلافت اسلامی»، اعلام خلافت بر جهان اسلام کرده است! سخنگوی داعش در یک فایل صوتی با بیان این که بزرگان و سران و مجلس شورای داعش برپایی «خلافت اسلامی» را تصویب کرده‌اند، افزود: این عده بیعت خود را با شیخ مجاهد ابوبکر بغدادی اعلام کرده است و او را به‌‌عنوان خلیفه مسلمانان منصوب کرده‌اند و وی نیز با پذیرش این منصب، رهبر و خلیفه مسلمانان سراسر جهان شده است! اعلام خلافت داعش!

بارزانی: سیاست‌های اشتباه بغداد باعث بحران عراق شده است

گروه بین‌الملل: در کنار درگیری‌های سنگین طرفین درگیر در تکریت عراق، اعلام خلافت البغدادی تیتر نخست بیشتر سایت‌های خبری بود. بر این اساس گاردین نوشت که البغدادی اعلام کرده است دیگر این گروه را به نام دولت اسلامی عراق و شام نخوانند و تنها به دولت اسلامی اکتفا کنند. در این ارتباط هم البغدادی خود را خلیفه مسلمین خوانده است.

«ایسنا» نیز به نقل از العالم گزارش داد که گروهک تروریستی داعش با حذف «عراق و شام» از نام خود و اعلام برپایی «خلافت اسلامی»، با ابوبکر بغدادی به عنوان خلیفه مسلمانان بیعت کرد.

ابو محمد عدنانی، سخنگوی داعش در یک فایل صوتی، به عنوان «نماینده اهل حل و عقد» با اعلام برپایی آنچه «خلافت اسلامی» نامید، بر بیعت عناصر تروریست این گروهک با ابوبکر بغدادی به عنوان خلیفه مسلمانان تاکید کرد! عدنانی با بیان اینکه بزرگان و سران و مجلس شورای داعش برپایی «خلافت اسلامی» را تصویب کرده‌اند، افزود: «این عده بیعت خود را با شیخ مجاهد ابوبکر بغدادی اعلام کرده و او را به عنوان خلیفه مسلمانان منصوب کرده‌اند و وی نیز با پذیرش این منصب، رهبر و خلیفه مسلمانان در سراسر جهان شده است!»

به گزارش فرانس‌پرس، در این فایل صوتی آمده است: «بدین ترتیب از این لحظه پسوند «عراق و شام» از انتهای نام دولت اسلامی عراق و شام حذف می‌شود و در تمامی عناوین و مکاتبات رسمی تنها نام «دولت اسلامی» ذکر خواهد شد!» این بیانیه در شرایطی منتشر می‌شود که داعش پس از پیشروی‌هایی که در پی خیانت برخی از نظامیان و مسوولان عراقی انجام داده بود، اکنون در برابر حملات همه‌جانبه ارتش عراق در حال عقب‌نشینی از مناطق تحت اشغال است.

عنوان «اهل حل و عقد» که در این بیانیه به آن اشاره شده است، یادآور همان شورایی است که بلافاصله پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و در شرایطی که اصحاب وفادار ایشان مشغول تدفین آن حضرت بودند، تشکیل شد و در آن افرادی گرد هم آمدند و برخلاف آنچه خدا و رسول از پیش تعیین کرده بودند، به انتخاب خود خلیفه‌ای برگزیدند و به اجبار از دیگران هم برای او بیعت گرفتند.

همزمان با این تحولات، پادشاه اردن نسبت به ادامه بحران عراق و خطرات این بحران برای این کشور و تمامی منطقه هشدار داد. در بیانیه صادر‌شده از سوی دفتر پادشاهی اردن آمده است: عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا در امان نسبت به ادامه بحران عراق و خطرات این بحران برای این کشور و همچنین تمامی منطقه هشدار داد.

پادشاه اردن در ادامه ضمن تاکید بر حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق حل بحران این کشور از طریق راهکار سیاسی فراگیر را که تمامی ملت عراق در آن مشارکت داشته باشند، خواستار شد. این در شرایطی است که رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه این منطقه از اکنون به بعد آماده نیست بهای اشتباهات سیاسی بغداد را بپردازد، گفت: «حل‌وفصل مشکلات در این امر نهفته است که سیاست کنونی بغداد تغییر کند و عاملان این بحران‌ها به اشتباهات خود اذعان کنند.» به گزارش شبکه خبری سومریه‌نیوز عراق، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق پس از دیدار با نیکولای ملادینف، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق گفت: «ظرف ۱۰ سال گذشته منطقه کردستان عراق انعطاف بسیاری را نشان داد و همواره آمادگی خود را برای حل‌وفصل مشکلات با بغداد اعلام کرد اما شریکان ما از اجرای قانون اساسی و توافق‌ها پا پس کشیدند.»

وی نسبت به «سیاست‌های اشتباه بغداد» و بی‌توجهی به طرف‌های دیگر که باعث شده است مشکلات عمیق‌تر شود و بحران به اوضاع کنونی کشیده شود، اظهار تاسف کرد.

رئیس منطقه کردستان عراق گفت: «حل‌وفصل مشکلات در این امر نهفته است که سیاست کنونی بغداد تغییر کند و عاملان این بحران‌ها باید به اشتباهات خود اذعان کنند.» بارزانی با بیان اینکه باید راه آغاز روند سیاسی جدیدی باز شود، تاکید کرد: «منطقه کردستان از اکنون به بعد آماده نیست بهای اشتباهات سیاسی بغداد را بپردازد و به‌دلیل اشتباهات آنها است که تروریست‌ها در مرزهای منطقه کردستان قرار دارند.»

وی در عین حال به نقش پیشمرگ‌‌ها در حفاظت از مرزها و برقراری امنیت نژادی و دینی در این مناطق اشاره کرد. بارزانی در خصوص اوضاع کرکوک و دیگر مناطق کردنشین نیز اعلام کرد: « این مناطق سرزمین کردستان هستند و نیروهای پیشمرگ‌ برای محافظت از تمامی اقشار آنها در آنجا مستقر هستند. ماده ۱۴۰ قانون اساسی پایان یافته است و نیروهای پیشمرگ‌ در آن مناطق خواهند ماند.» همزمان با این سخنان، نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن اعلام حمایت از مواضع کردها اعلام کرد از تشکیل کشور مستقل کرد در عراق استقبال می‌کند.

به گزارش «ایسنا»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در همایشی در دانشگاه تل‌آویو مدعی شد: «فروپاشی‌ در عراق و دیگر مناطق خاورمیانه رخ داده است که در آنها درگیری‌های میان اهل تسنن و تشیع در جریان است. »

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «ما باید از آرمان‌های کردها برای دستیابی به استقلال حمایت کنیم. »

وی تصریح کرد: «کردها مردمی مبارز هستند که پایبندی سیاسی و میانه‌روی سیاسی خود را ثابت کرده‌اند و شایسته استقلال سیاسی هستند.»