اوباما در فاز تنش‌زدایی با نتانیاهو
گروه جهان: مقامات ایالات‌متحده می‌گویند به آزادی مشروط «جاناتان جی. پولارد» جاسوس اسرائیلی اعتراض نخواهند کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز او به خاطر فروش اطلاعات طبقه‌بندی شده در سال 1987 مجرم شناخته شده و به 30 سال حبس محکوم شد. حالا در بیست و هشتمین سال محکومیت خود با حکم آزادی مشروط روبه‌رو شده است.

برخی می‌گویند این آزادی مشروط برای آرام کردن اسرائیل در قبال توافق گروه 1+5 با ایران است اما کاخ سفید می‌گوید این آزادی مشروط به آنها مربوط نیست و موضوع آزادی پولارد ربطی به احیای روابط تل‌آویو با واشنگتن ندارد.


«آلستر باسکی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید: آزادی مشروط توسط کمیسیون آزادی مشروط ایالات‌متحده براساس برنامه‌های استاندارد این کمیسیون صورت می‌گیرد و اصلا موضوع سیاست خارجی به این کمیسیون مربوط نمی‌شود و این کمیسیون نمی‌تواند بده‌بستان سیاسی داشته باشد.


در هفته گذشته گزارشی در روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر شد که در آن ادعا شده بود مقامات آمریکایی برای آزادی پولارد به شدت تحت‌فشار اسرائیلی‌ها قرار گرفته‌اند. در این گزارش آمده است: اسرائیلی‌ها به مقامات آمریکایی فشار آورده‌اند که در هفته جاری پولارد را آزاد کنند، زیرا این رژیم به‌شدت از متحد خود آمریکا به دلیل توافق با ایران عصبانی است.


در حال حاضر پولارد ۶۰ ساله است و باید برای آزادی کامل تا دو سال دیگر صبر می‌کرد اما گفته می‌شود وی احتمال دارد در نوامبر سال جاری به‌صورت مشروط آزاد شود. پولارد پیش از این به عنوان عضو اطلاعاتی نیروی دریایی ایالات‌متحده فعالیت می‌کرد. او وظیفه تحلیل این اطلاعات را داشته است.


در سال 1987 مشخص شد وی این اطلاعات را که جزو اطلاعات طبقه‌بندی شده است در اختیار اسرائیلی‌ها قرار می‌داد.


گفته می‌شود اگر برای کمیسیون آزادی مشروط محرز شود که پولارد تا ماه نوامبر رفتار خوبی در زندان داشته است، با آزادی مشروط وی موافقت خواهد شد. این در حالی است که وزارت دادگستری ایالات‌متحده همواره اعتقاد داشته که پولارد شرایط آزادی مشروط را ندارد و باید تا روز آخری که قانون مشخص کرده در زندان بماند.


«مارک ریموندی»، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا چندی پیش نیز با صراحت اعلام کرده که وزارتخانه آنها با آزادی مشروط پولارد موافق نیست.


این دوگانگی این شائبه را ایجاد کرده است که بین مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای آزادی پولارد، زد و بند سیاسی وجود دارد زیرا این پرونده بارها موجب درگیری لفظی مقامات صهیونیستی با مقامات آمریکایی شده است.


ایالات‌متحده بارها با آزادی وی مخالفت کرده است زیرا سازمان‌های اطلاعاتی این کشور با آزادی مشروط وی مخالف هستند. سال گذشته، باراک اوباما پیشنهاد کرد برای مجاب کردن تل‌آویو برای بازگشت به مذاکرات موسوم به صلح با فلسطینی‌ها پولارد را به‌صورت مشروط آزاد کنند اما در پشت‌پرده با آزادی وی مخالفت شد.


مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا آزادی وی را به مثابه از دست دادن یک برگ برنده قلمداد کرده و به همین دلیل با آزادی مشروط وی مخالف بودند.