کرملین: تلافی می‌کنیم

گروه جهان: ایالات‌متحده دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه تصویب کرد. در حالی که روسیه و آمریکا در این مدت به دلیل جنگ با داعش همکاری نزدیکی داشته، این دور تازه از تحریم‌ها مقامات روسی را شگفت‌زده کرده است. به گزارش رویترز، آمریکا روز سه‌شنبه ۳۴ شخص و نهاد دیگر را که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در درگیری‌های شرق اوکراین به انضمام شبه جزیره کریمه دخالت داشته‌اند به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.


کاخ کرملین به این تصمیم ایالات‌متحده واکنش نشان داده و آن را ادامه رفتار «غیردوستانه» واشنگتن عنوان کرده است. مسکو گفته که روسیه این اقدام آمریکا را تلافی خواهد کرد. تحریم‌های جدید آمریکا یک روز پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای تمدید دوره تحریم‌های روسیه صورت گرفته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داد فهرستی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده شامل چند شرکت می‌شود که همگی با بازرگانان نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ارتباط و فعالیت هستند.در این فهرست، افرادی چون گنادی تیمچنکو، تاجر نفت و برادران روتنبرگ، شرکای جودوکار پوتین، حضور دارند که چند شرکت گسترده و بزرگ صنعتی را با میلیاردها دلار سرمایه‌ اداره می‌کنند. تحریم‌های قبلی از سوی آمریکا زمانی اعمال شد که روسیه شبه‌جزیره کریمه را در ماه مارس 2014 به خاک خود ضمیمه کرد. آن‌طور که وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تحریم‌ها در صورتی کاسته خواهد شد که روسیه به مفاد قرارداد صلح مینسک عمل کرده و کنترل بخش‌های اشغالی را به اوکراین بازگرداند.


فدریکا موگرینی، مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای که در ماه مارس پارسال صادر شد، گفته بود ۲۸کشور عضو اتحادیه اروپا، الحاق کریمه را به رسمیت نمی‌شناسند و کماکان این اقدام را که نقض قوانین بین‌المللی است، محکوم می‌کنند. این مقام مسوول همچنین گفته بود اتحادیه اروپا به سیاست به رسمیت نشناختن الحاق کریمه متعهد است. در فهرست تحریم‌های جدید تعدادی از مقامات رسمی جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک (دونباس) نظیر سرگئی سیبلاکف و واسیلی نیکیتین که دارای عنوان نخست‌وزیر و معاون نخست‌وزیر دونباس هستند، وجود دارد. خزانه‌داری آمریکا به فهرست خود مقامات پیشین مرتبط با دولت ویکتور یانوکوویچ که پس از ماه‌ها اعتراض در کی‌یف، فوریه دو سال پیش سرنگون شد اضافه کرده‌اند. در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا، ویتالی زاخارچنکو، وزیر پیشین اوکراین، وجود دارد که گفته می‌شود اجازه تیراندازی به معترضان را به پلیس داده بود.


واکنش روسیه به تحریم‌ها

سایت خبری اسپوتنیک پس از دور تازه تحریم‌ها علیه روسیه نوشت: در حالی که خاورمیانه با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و آمریکا و روسیه باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، واشنگتن در اقدامی یکجانبه دور تازه‌ای از تحریم‌ها را کلید زده است. یکی از مقامات روسی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با اسپوتنیک می‌گوید: آمریکا از اعمال تحریم‌های تازه دو هدف را دنبال می‌کند: نخست اینکه واشنگتن قصد دارد تا به صنایع دفاعی روسیه آسیب وارد کند، زیرا آمریکا متوجه قدرت روسیه شده است. دوم اینکه آمریکا متوجه شده است برخی از شرکت‌های روسی بی‌توجه به تحریم‌های اعمال شده، مناسبات خود را با روسیه حفظ کرده‌اند، از این رو قصد دارد تا این شرکت‌ها را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. کرملین پس از اینکه دور تازه تحریم‌ها آغاز شد، گفت این اقدام آمریکا را تلافی خواهد کرد. هنوز کرملین اعلام نکرده است که نحوه پاسخ‌شان به کاخ سفید چگونه خواهد بود. یکی از مقامات روسی می‌گوید: کرملین نیز احتمالا با تحریم برخی شرکت‌های آمریکایی دست به تقابل بزند. دور تازه تحریم‌ها دوبانک مهم روسی را هدف قرار داده است. بانک «VTB» و «اسبر‌بانک» جزو تحریم‌های تازه ایالات‌متحده هستند، این در حالی است که شرکت روس‌تک نیز هدف جدید این تحریم‌ها است.