تحلیل مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) از آینده روابط چین و روسیه

طلاق عاطفی مسکو وپکن، رسمی می‌شود؟

کدخبر: ۵۹۱۴۹۱
اقتصادنیوز: به نوشت مؤسسه مطالعات جنگ (ISW)، گزارش گفتگوی اخیر وزیر خارجه روسیه و همتای چینی او می‌تواند نکاتی در مورد چگونگی دورشدن کشورهایشان بر سر موضوع جنگ اوکراین را ارائه دهد.
طلاق عاطفی مسکو وپکن، رسمی می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، ISW، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن در ارزیابی سه‌شنبه خود درباره تماس تلفنی روز دوشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و وانگ یی، مدیر دفتر کمیسیون مرکزی روابط خارجی حزب کمونیست چین نوشت که این گفتگو پس از شرکت چین در نشستی در جده عربستان سعودی صورت گرفت. در این نشست، مقامات بین‌المللی درباره راه‌های احتمالی صلح در اوکراین بحث کردند.

ISW نوشت که توصیف وزارت‌خانه‌های خارجه روسیه و چین از مکالمه لاوروف و وانگ متفاوت بود که نشان می‌دهد چین به طور فزاینده‌ای با روسیه در مورد راه‌حل‌های پیشنهادی پایان‌دادن به جنگ اختلاف نظر دارد.

به نوشته نیوزویک، در همین حال، ایالات متحده، بزرگترین حامی مالی و نظامی کیف علناً از چین خواسته که از حمایت روسیه در جنگ اوکراین خودداری کند. وانگ نیز پس از نشست جده مجدداً تأکید کرد که کشورش در مورد جنگ بی‌طرف می‌ماند. ISW گزارش داد که موضع عمومی بی‌طرفی باعث ایجاد شکاف بین پکن و مسکو شده است.

اندکی قبل از اینکه ولادیمیر پوتین حمله خود به اوکراین را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز کند، او و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین قرارداد مشارکتی «بدون محدودیتی» را امضا کردند. آن‌ها در دیدار شی جینپ‌ینگ از مسکو در مارس ۲۰۲۳ مجدداً بر روابط قوی کشورهای خود تأکید کردند؛ اما همچنین یک ماه بعد، شی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تماس گرفت و تعهد چین به تسهیل صلح را اعلام کرد.

ISW نوشت که پیشنهادهای عمومی چین در مورد صلح احتمالاً کرملین را ناراحت می‌کند. این اندیشکده در ارزیابی خود به این موضوع پرداخته که چگونه گزارش‌های وزارت‌خانه‌ها از تماس لاوروف و وانگ متفاوت است و چگونه می‌تواند سرنخی از یک موضوع بزرگ‌تر باشد. به گفته ISW، وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد که لاوروف و وانگ درباره یک سری موضوعات داغ منطقه‌ای از جمله جنگ با اوکراین صحبت کردند، در حالی که وزارت خارجه چین گزارش داد که طرف‌های روسی و چینی درباره این جنگ تبادل نظر کردند.

ISW افزود: «توصیف وزارت خارجه چین از مذاکرات می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کرملین از تلاش‌های مستمر چین برای ترویج طرح صلح خود در مجامع بین‌المللی ناراضی شده است».

ISW قبلاً گفته بود که ظاهراً پکن سرمایه‌گذاری کمتری در مشارکت خود با روسیه انجام داده که پس از دیدار شی با پوتین آشکارشده است روز سه‌شنبه، ISW نوشت که نارضایتی احتمالی کرملین در مورد اعلام بی‌طرفی عمومی چین با ارزیابی‌های قبلی ISW مطابقت دارد که چین علاقه‌ای به «مشارکت بدون محدودیت» با روسیه آن‌گونه که کرملین می‌خواهد ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید