نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 17 شهریور

آب کارون به رفسنجان منتقل می‌شود

کدخبر: ۵۹۶۷۴۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
آب کارون به رفسنجان منتقل می‌شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 شهریور 1353؛ فرودگاه جدید ایران برای پذیرش 36 میلیون مسافر ساخته می‌شود

ساخت فرودگاه بزرگ تهران طی 6 ماه آینده شروع می‌شود و این فرودگا تا سال 1980 آماده بهره‌برداری خواهد شد.

فرودگاه جدید تهران که 140 میلیون مترمربع وسعت دارد و در حد فاصل شاهراه‌های تهران- قم و تهران- ساوه به وجود می‌آید برای پذیرش 36 میلیون مسافر در سال احداث می‌شود به همین منظور نخستین مرحله بهره‌برداری از این فرودگاه در سال 1980 با ظرفیتی در حدود 10 میلیون نفر انجام خواهد شد و تا سال 2000 به تدریج به حداکثر ظرفیت، گسترش خواهد یافت.

دکتر مجیدی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه اعلام کرد: خاکبرداری فرودگاه جدید تهران تا 6 ماه دیگر شروع می‌شود و مهندسان مشاور کوشش می‌کنند به موازات پیشرفت عملیات ساختمانی پروژه اجرایی را تدوین کرده و در اختیار مقاطعه‌کاران قرار دهند.

دکتر مجیدی توضیح داد: برای تردد مسافران به این فرودگاه ترن برقی رفت و برگشت پیش‌بینی شده که این وسیله حمل و نقل، سریع السیر خواهد بود.

همچنین دو شاهراه ساوه و قم به این فرودگاه متصل هستند و مسافران خواهند توانست در صورت لزوم از این اتوبون‌ها استفاده کنند.

ایران سهام صنایع جدیدی را در آلمان می‌خرد

«هانس فیلینگر»، نخست‌وزیر ایالت بادن ورتنبرگ آلمان فدرال و رئیس شورای فدرال این کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی در تهران فاش کرد که شاهنشاه با مشارکت ایران در سهام شرکت‌های دیگر آلمان موافقت فرموده‌اند و مذاکرات وسیعی میان ایران و آلمان در این زمینه در پیش است.

نخست‌وزیر ایالت بادن ورتنبرگ افزود: نتایج مطلوبی که از مشارکت ایران در سهام کروپ حاصل شده امکانات تازه‌ای را برای همکاری‌های جدید صنعتی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور فراهم ساخته است.

وی گفت: مشارکت ایران در سهام کروپ در محافل اقتصادی آلمان اثرات مثبتی به جا نهاد و همچنین با استقبال و موافقت کلی افکار عمومی روبه‌رو گردید و به همین جهت سایر واحدهای بزرگ صنعتی آلمان نیز به انعقاد این نوع قراردادها تمایل زیادی نشان می‌دهند.

17 شهریور 1363؛ هاشمی‌رفسنجانی: چه طور می‌شود ارز در اختیار بخش خصوصی قرار داد تا هر چه می‌خواهد بخرد؟

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: خارجی‌ها و دشمنان انقلاب و بعضی‌ها که فرمانشان یک مقدار راست می‌زند و هنوز بوی سرمایه‌داری و نظام شاه از ذهنشان بیرون نرفته این طور تحلیل می‌کنند که امام خواسته‌اند به سرمایه‌دارها توجه کنند و راه را برای کسانی که مایلند از طریق تولید و تجارت خارجی درآمد کسب کنند، باز کرده‌اند.

امام در دیدار با هیات وزرا و اعضای دولت چند جمله راجع به مسائل اقتصادی فرمودند: در مورد تجارت خارجی, در مورد شرکت مردم در کارها با اینکه مختصر بود اما مطالب مهمی را اشاره کرده بودند.

اهمیت و حساسیت این مطالب باعث شد که در جامعه ما در بین مردم، در محافل سیاسی و اجتماعی این مساله مطرح باشد.

همانطور که دیدید و حتما هم شنیدید به هر محفلی که شما ارتباط داشته باشید یک نوع قضاوت شنیدید چند جو و قضاوت گاهی متضاد در این رابطه به چشم خورده است.

خارجی‌ها و دشمنان بوق به دست استعمارگر اینها اولین تفسیر و تحلیلی که کردند روی اظهارات امام گفتند که امام احساس کردند که دارند بازار را از دست می‌دهند و برای جلب بازاری‌ها که پشتوانه این انقلاب بودند در گذشته این مطالب را فرمودند.

بعضی‌ها که فرمانشان یک مقداری راست می‌زند و هنوز بوی سرمایه‌داری و نظام شاه از ذهنشان در نرفته این جوری تحلیل می‌کنند که امام خواسته‌اند به سرمایه‌دارها توجه کنند و راه را برای کسانی که مایلند از این راه از تولید و تجارت خارجی درآمدی کسب کنند، امام باز کردند.

بعضی‌ها که فرمانشان چپ می‌زند و خیلی علاقه‌ای هم به این انقلاب ندارند و یک نوع نفاق در وجودشان هست از این طرف افتادند و وسوسه‌ای درست کردند و گفتند که امام قانون اساسی که صریح گفته تجارت خارجی در اختیار دولت است نقض کردند و انقلاب راهش را عوض کرده و به طرف دیگری دارد می‌رود.

فکر می‌کنم توضیحات امروز من یک مقدار خط مشی سیاسی اقتصادی ما را مشخص می‌کند و هم فکر می‌کنم این اظهارات من مورد رضایت امام انشاء‌الله خواهد بود که این مسائل روشن بشود.

امام در ملاقات با هیات دولت فرمودند «... شما در تجارت خارجی مردم را هم شرکت کنید، در تولید هم مردم را شریک کنید و هم مردم و هم دولت انجام دهد».

تحقیقا نظر امام این نیست که یک بخش عظیمی بیش از این منتها این‌ها باید نظم پیدا کند, قسمت عظیم‌تری از ارز کشور در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و به یک جوری که حالا آنها خواب می‌بینند آبخوری انجام شود.

آدم خیال بکند که الان بخش خصوصی، در میدان نیست یک اشتباه است. اصلا دولت که این همه تسلط دولت می‌گویند آن قسمت عمده‌ای که الان دست دولت است کارخانه‌های ملی شده و مصادره شده است. بله حدود بیش از 70 درصد از صنایع قدیم یا مصادره شده یا ملی که این نه ربطی به این دولت دارد مال شورای انقلاب است یا مال دادگاه‌هایی است که ما داریم یا اینکه آن موقع شورای انقلاب ملی کرده و در اختیار دیگران گذاشته، آنها کارخانه‌هایی است که مال طاغوتی‌ها و عمال دربار و امثال این‌ها بوده است.

اما اصل مساله تجارت خارجی و ارز یک توضیح مختصری لازم است که شما دریابید این مساله یعنی چه و این قانون اساسی چرا این طوری تنظیم شده است.

تجارت خارجی متکی به پول خود ما نیست یعنی ریال در آن مصرف نمی‌شود بلکه ارز مصرف می‌شود یعنی پول ارز معتبر دنیا.

یک قسمت است که قسمت عمده ارز ما هست و آن این نفتی است که ما می‌فروشیم و پول آن را می‌گیریم که این ارز متعلق به دولت است و البته نظریه اما هم همین است و اگر یادتان باشد مدتی قبل رئیس بانک مرکزی از امام پرسیدند در مورد ارز نفت و امام با صراحت آنجا نوشتند که ارز متعلق به دولت است یعنی متعلق به عموم مردم است و در اختیار دولت است که باید طبق مصالح اسلامی عمل شود.

17 شهریور 1373؛ فروش سهام کارخانه‌های دولتی قبل از تصویب آیین‌نامه اجرایی غیرقانونی است

وزارت کار و امور اجتماعی اقدام برخی از دستگاه‌ها را در ارتباط با فروش سهام کارخانجات دولتی، مغایر با قانون دانست.

دفتر نظارت بر واگذاری سهام کارگران وزارت کار و امور اجتماعی مفاد آگاهی‌های منتشره در جراید از سوی برخی از دستگاه‌های دارنده سهام مبنی بر فروش سهام کارخانجات و شرکت‌های متعلق به دولت به ویژه سهام کارگران را مغایر با مفاد ماده 11 قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران مصوب 12 مرداد 1373 مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

17 شهریور 1383؛ سهام صنایع بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی بزودی در بورس عرضه می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: این سازمان قصد دارد تا زمینه عرضه سهام صنایع بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی را در بورس فراهم کند.

میرعلی اشرف‌پوری‌حسینی افزود: به نظر می‌رسد مصوبه‌ای از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در آبان ماه امسال برای واگذاری صنایع بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی به بخش خصوصی ارائه شود.

وی تصریح کرد: با فرض بازنگری اصل 44 در مجلس شورای اسلامی، سازمان خصوصی‌سازی آماده واگذاری 65 درصد صنایع بزرگ دولتی به بخش خصوصی است.

غیراسلامی خواندن برنامه چهارم جفا در حق دولت است

سخنگوی دولت گفت: آنهایی که می‌گویند روح قانون برنامه چهارم، غیراسلامی است، جفای بزرگی در حق دولت و دوستان باید بدانند که روزی باید پاسخگوی این‌گونه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیراسلامی خود باشند.

عبدالله رمضان‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید یکی از نمایندگان مجلس گفته است که اصلاح برنامه توسعه چهارم، خطرات بزرگی را از انقلاب دفع کرده است، عنوان کرد.

وی افزود: از این گونه اظهارنظرها درباره کار بسیار گسترده، عمیق و کارشناسی که در دولت و مجلس ششم درباره برنامه لایحه چهارم توسعه صورت گرفت، متاسفم.

آب کارون به رفسنجان منتقل می‌شود

وزیر نیرو گفت: طرح انتقال آب کارون به رفسنجان از طرح‌های وزارت نیرو است و با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی انجام خواهد داشت و وزارت نیرو بر انتقال سالانه 200 میلیون مترمکعب این مجوز را صادر کرده است.

حبیب الله بیطرف با بیان اینکه در بخشی از حوزه‌های آبریز ایران، مازاد آب مورد نیاز منطقه وجود دارد، گفت: این مازاد یا باید هرز رود و یا به مناطق نیازمند منتقل شود که در حال حاضر دشت مرکزی کشور به خصوص برخی از مناطق استان کرمان در وضعیت بحرانی قرار دارند و یکی از راه‌های حل این مشکل انتقال آب از سرشاخه‌های کارون است.

بیطرف افزود: این تصمیم وزارت نیرو در چارچوب طرح‌ جامع آب صورت گرفته و به مصلحت کشور است که این کار انجام شود و هیچ‌گونه محدودیتی هم برای پایین دست رودخانه کارون ایجاد نمی‌کند.

خودروی دست دوم وارد نمی‌شود

هیچ خودرو سبک دست دومی وارد نمی‌شود و واردات این گونه خودرو در موارد اضطراری و خاص صورت خواهد گرفت.

وزیر بازرگانی درباره نحوه انجام واردات خودروهای فرسوده گفت: مساله اساسی بالا بودن قیمت تمام شده خودروهای سنگین در بازار داخلی و بالعکس پایین بودن قیمت آن در بازارهای دنیا به ویژه درخصوص ماشین‌آلات راهسازی و خودروهای سنگین حمل و نقل کننده یخچالی است.

محمد شریعتمداری افزود: وزارت راه و ترابری در مورد تامین ماشین‌آلات سنگین نیاز بیشتری داشته و به همین منظور طی درخواستی اجازه ورود ماشین‌آلات کار کرده دست دوم را در کمیسیون ماده یک مطرح کرده که در دولت مورد بررسی قرار گرفت و تایید نشد و به دلایل مختلف در کمیسیون زیربنایی مجلس ارائه شده است که مورد بررسی بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: خودروهای سبک کار کرده به هیچ وجه مورد بحث واردات در این زمینه نبوده و نخواهد بود. البته مابقی واردات نیز از ضوابط فنی ویژه‌ای برخوردار خواهد شد.

17 شهریور 1393؛ رشد اقتصادی خیز برداشت

حسن روحانی که دو روز پیش، فرصت حضور در حرم امام رضا را برای اعلام خبر «خروج ایران از رکود» مغتنم شمرد و برای اولین بار رسما اعلام کرد که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است، به استناد آمار و ارقام سه ماه اول امسال، تاکید کرد: اقتصاد کشور نه تنها از رکود خارج شده بلکه اکنون کشور با رشد 8/1 درصدی، بدون احتساب نفت و با رشد 5/2 درصدی با احتساب نفت، همراه است.

روحانی همچنین بر این موضوع تاکید دارد که محقق شدن خروج از رکود کاری بسیار بزرگ برای کشوری است که دو سال پیاپی در سال‌های 91 و 92 با رشد منفی و رکود مواجه بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید