در همایش بانکداری الکترونیک مطرح شد؛

افزایش قیمت ارز به روایت رئیس کل بانک مرکزی؛ عملیات روانی به راه انداخته‌اند!

کدخبر: ۶۱۱۱۷۹
اقتصادنیوز: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که برخی برای افزایش قیمت نرخ ارز عملیات روانی به راه انداخته‌اند.
 افزایش قیمت ارز به روایت رئیس کل بانک مرکزی؛ عملیات روانی به راه انداخته‌اند!

به گزارش اقتصادنیوز  محمدرضا فرزین امروز در نخستین روز از دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ضمن تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه بانکداری الکترونیک در ایران، به طرح برخی آسیب‌های نظام بانکداری مرکزی در کشور پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در بعضی حوزه‌ها، وضعیتمان خوب است، گفت: برخی بانکداران بین‌المللی در سفر به ایران، وقتی می‌بینند 97 درصد از نظام پرداخت ما الکترونیک است تعجب می‌کنند.

فرزین به سهم 90 درصدی چک‌های صیادی در نظام بانکداری اشاره کرد و گفت: با ایجاد سامانه‌های پیچک و محچک یک اعتماد در فضای چک و مبادلات مالی در این حوزه ایجاد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در سال 1401 به طور متوسط در هر روز یک زندانی در حوزه چک داشتیم که این آمار در سال 1402 به یک نفر در هر 3 روز رسیده است.

تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی

اکوایران در ادامه نوشت او ، احراز هویت غیرحضوری را اقدام دیگر نظام بانکداری الکترونیک دانست و از تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری خبر داد.

به گفته فرزین، تاکنون حدود 12 میلیون و 300 هزار حساب تفکیک شده که 2 میلیون 300 هزار حساب، حقوقی و حدود 10 میلیون حساب نیز حقیقی است. تفکیک حساب‌ها در حوزه مبارزه با پولشویی می‌تواند بسیار موثر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی، در بخش دیگری از اظهاراتش با آسیب‌شناسی بانکداری مرکزی نیز گفت: برای اینکه به بانکداری مرکزی برسیم راه طولانی داریم. یکی از مهم‌ترین مشکلات ما، در حوزه نظارت است.

وی افزود: حتی خود بانک‌ها هم نظارتی بر عملکرد خود ندارند. باید ببینیم چطور می‌توانیم در این زمینه از دانش هوشمندسازی استفاده کنیم.

گردش پول و ارز در کشور را باید رصد کنیم

فرزین با بیان اینکه اگر بتوانیم بر گردش پول در کشور نظارت داشته باشیم، می توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم، تاکید کرد: ما باید بتوانیم پول و ارز را رصد کنیم. ریال باید حکمرانی داشته باشد؛ بسیاری از مراودات ما در عرصه بین‌المللی رصد نشده است.

رئیس دستگاه سیاستگذار پولی و بانک کشور، گفت: مسئله دیگر، در حوزه تولید آمار است. نهادهای مختلف در کشور آمارهایی را در حوزه های مختلف منتشر می‌کنند. مشخصا بانک مرکزی و مرکز آمار، آمارهای کلان اقتصادی را منتشر می‌کنند.

آمارهای فعلی اقتصاد کلان به سیاستگذاری اقتصادی کمک نمی‌کند

وی گفت: ما باید بتوانیم سیاست‌های کلان را رصد و با آمارها، سیاستگذاری کنیم، اما الان آمار و اطلاعات موجود به طور نسبی به سیاستگذاری اقتصادی ما کمک نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه آمار این است که اصلا بروز نیست؛ مثلا در خصوص تورم، مخرج کسر برای دو سال گذشته و ‌صورت کسر برای یک سال گذشته است.

فرزین با بیان اینکه آمارها هم بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده و ابزاری شده برای اینکه بگوییم ما خوب کار کردیم و دیگری بد کار کرد، گفت: یکی دو روز پیش همکارانم در حوزه آمار را جمع کردم و به آنها گفتم «آمارهای لازم» را بسط دهید و تولید کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید