نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 5 دی

ایران در 5 کشور اروپایی صاحب پالایشگاه می شود

کدخبر: ۶۱۸۰۰۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران در 5 کشور اروپایی صاحب پالایشگاه می شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم دی 1353؛ ایران در 5 کشور اروپایی صاحب پالایشگاه پمپ بنزین می شود

شرکت ملی نفت چند هفته دیگر قرارداد مشارکت نفتی بزرگی را امضا می‌کند که به موجب آن ایران در پالایش و توزیع فرآورده های نفتی کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، اطریش، سوئیس و نیز  چند کشور شرقی و مرکزی آفریقا سهیم می شود.

مذاکرات برای مشارکت این طرح، در سفر اخیر «رافائل جیروتی»، رئیس کمپانی نفتی معروف (انی) از ایتالیا به پایان رسید و متن قرارداد برای تصویب به هیات‌مدیره این کمپانی به ایتالیا سپرده شد. در این قرارداد ضمن آنکه طرفین سهم مساوی دارند، شرکت ملی نفت ایرن (نفت) را که مهم‌ترین مساله و مشکل کمپانی های نفتی است، تامین می کند.

کمپانی (انی) ایتالیا هم تاسیسات پالایشگاه‌ها و سازمان توزیع، پمپ بنزین و بازار چند کشور اروپایی و آفریقایی خود را در میان می گذارد.

کمپانی انی بازار بزرگی در ایتالیا و بازارهای قابل‌توجهی در چهار کشور دیگر اروپا، آلمان، فرانسه، اطتریش و سوئیس دارد.

اتوبوس‌ها و تاکسی‌های تهران به جای بنزین از گاز استفاده می کنند

در بازدید کارشناسان و مهندسان آلودگی هوا و شرکت ملی گاز ایران از تاسیسات شرکت واحد و تاکسیرانی، طرح استفاده از سوخت بنزین و گازوئیل و گاز در موتور اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها مورد بررسی قرار گرفت. مقامات مسوول اعلام داشتند که کارشناسان شرکت ملی گاز و گروهی از کارشناسان فرانسوی مجری این طرح خواهند بود.

یک مقام رسمی امروز اعلام کرد که تبدیل سوخت بنزین به گاز برای هر دستگاه اتوبوس و تاکسی 70 هزار ریال هزینه دارد.

مهندسان خاطرنشان کردند که این سرمایه‌گذاری از محل تفاوت قیمت بنزین با گاز در مدت کوتاهی مستهلک خواهد شد: قیمت هر لیتر بنزین 6 ریال، گازوئیل 2.5 ریال و گاز 30 شاهی است.

کارشناسان شرکت ملی گاز اعلام کرده‌اند که برای توزیع سوخت گاز در تهران اقدام به نصب مخازن و پمپ‌های تحویل خواهد شد و در این پمپ‌ها گاز مایع به وسیله انژکتور با فشار به مخزن اتومبیل ریخته می شود.

کارشناسان اعلام کرده‌اند که جایگزین شدن مصرف سوخت گاز به جای بنزین و گازوئیل در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها موجب رفع آلودگی هوا خواهد شد.

کارشناسان هواشناسی در یک آمارگیری دقیق گزارش داده اند، آسمان تهران در مواقع پایداری هواف آلوده‌ترین نقطه در جهان به شمار می آید.

 

پنجم دی 1363

باید برای نیل به خودکفایی در زمینه محصولاتی که استکبار به صورت انحصاری درآورده سعی کنیم

مهندس طاهری، استاندار تهران در بازدید از کارخانجات پشمبافی جهان در رابطه با نحوه دستیابی به خودکفایی در صنایع گفت: خودکفایی اگر به این معنا باشد که همه چیز را خودمان تهیه و تولید کنیم، مقدور نیست چراکه صنعت همیشه در حال پیشرفت است و نوع کار همه طوری است که ممکن است در یک نقصه خاصی قابل پیاده کردن و انجام دادن باشد و در نقطه‌ای دیگر نباشد. باید سعی شود وابسته به قدرت‌های استکباری نباشیم که در مواقع لزوم بتوانند ما را در تنگنا و تحت‌فشار قرار دهند. روابط و عملکرد ما باید به‌صورتی باشد که ما را از این وابستگی نجات دهد.

پنجم دی 1373؛ جدول کالاها برای قیمت‌گذاری تهیه می شود

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار در جلسه دیروز خود مقرر کرد که براساس ضریب اهمیت کالا در هزینه‌های خانوار و در چارچوب حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مختلف برای قیمت‌گذاری به سه گروه تقسیم شوند.

بنابر این گزارش، کالاها در گروه اول در همه مراحل تولید و توزیع، مشمول قیمت‌گذاری و نظارت است.

در گروه دوم، قیمت کالاها برای مصرف‌کننده، توسط مراکز تولیدی مشخص و مراحل توزیع آنها مشمول مقررات نظارت و کنترل می شود.

در گروه سوم نیز کالاهایی که نقش کمتری در هزینه زندگی مردم دارند، در مراکز فروش فقط اتیکت‌گذاری می‌شوند.

در این جلسه که به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری و با حضور اعضای ستاد تشکیل شد، وزارت بازرگانی موظف شده است که ظرف مدت سه هفته، کالاهای مختلف را برای قرار گرفتن در گروه‌های سه‌گانه یادشده و با توجه به ضریب اهمیت در هزینه‌های خانوار و در چارچوب حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به ستاد پیشنهاد دهد.

هاشمی رفسنجانی: «میکس اکونومی» اسلام نمی‌تواند با سوسیالیسم و یا کاپیتالیسم تطبیق کند

هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: ما در برنامه‌های کشور برای بخش‌های مختلف شوراهایی تشکیل دادیم همه از افراد ورزیده و مورد اعتماد نشستند و بحث کردند. نتیجه‌ها را تلفیق کردیم و تبلورش همین برنامه‌ای است که به مجلس ارائه شد.

در این برنامه مدل داده‌شده نرخ رشد را به عدد رساندیم. تعداد استاد، دانشجو، دانش‌آموز، کلاس، تخت بیمارستان، مدرسه‌هاف کتابخانه‌ها و همه اینها پیش‌بینی شده و مجلس هم اگر در کمیسیون‌ها و در مجموع بحث‌ها اشکالی ببیند رفع کنند و قاعدتا اگر باشد، رفع می شود.

ما الان الگوی مشخص با عدد و رقم و زمان‌بندی‌شده، قابل دفاع و منطبق با امکانات‌مان داریم: ما در حد مطمئن عمل می‌کنیم. واقعا جای هیچ نگرانی نیست که بگوییم در کنار توسعه در ایران چیزهای منفی هم به وجود بیاید.

آقای رفسنجانی در مورد مشخصه‌ها و تمایزات طرح توسعه اسلامی با طرح‌های سرمایه‌داری و سوسیالیستی گفت: ما به هر حال در عمل در مقابل دو مکتب مارکسیسم و کاپیتالیسم قرار داشتیم. مارکسیسم و کمونیسم یک طرف و سرمایه‌داری هم یک طرف. من واقعا بدون اینکه حالا بخواهم از تاریخ گذشته دفاع بکنم، می‌گویم به همانی که فکر می‌کردیم داریم می رسیم، یعنی پیش از انقلاب که اسلام را مطالعه می‌کردیم و در زندان با مارکسیست‌ها بحث داشتیم و جبهه ملی‌ها و نهضت آزادی ها هم بودند، بحث می کردیم ما آنجا به این رسیده بودیم که اسلام اقتصاد مختلطی دارد که تعبیرش الان در دنیا هم هست.

«میکس اکونومی» اسلام نمی‌تواند تطبیق کند با سوسیالیسم رسمی که در دنیا بوده و یا با کاپیتالیسم به آن شکلی که هست. با اینها هیچ یک تطبیق نمی کند.

پنجم دی 1383؛ احمدی‌نژاد: طرح تثبیت نرخ کالاها گامی برای آرامش اقتصادی است

شهردار تهران گفت: تثبیت قیمت کالاها، خدمات و بنزین در کشور، تاثیری در کاهش ترافیک تهران نخواهد داشت.

دکتر محمود احمدی‌نژاد با ابراز خرسندی از مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص تثبیت نرخ کالاها و خدمات عمومی در سال 84، این مصوبه را گامی برای آرامش اقتصادی کشور دانست.

شهردار تهران اظهار کرد: فکر می کنم مجلس تصمیم خوبی گرفت، انشاء‌الله اگر به تصویب نهایی برسد آرامشی در فضای اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد.

جزئیات طرح جدید دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها

مدیرکل دفتر امور بازرگانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طرح جدیدی را برای هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت پیشنهاد کرده است.

رامین پاشایی نام افزود: تنظیم برنامه یارانه‌ها در بودجه سال 84 به دلیل جهت‌گیری‌های برنامه چهارم توسعه و تشکیل وزارت راه و تامین اجتماعی باید با شرایطی متفاوت از سال‌های گذشته صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه تنها 2500 میلیارد ریال در سال 84 باید به مجموعه یارانه‌های سال‌جاری افزوده شود، گفت: برخی از کالاها نظیر شکر نیز افزایش قیمت داشته‌اند که 5 تا 7 هزار میلیارد ریال هم به همین دلیل باید به اعتبارات یارانه‌ها افزوده شود.

وی گفت: وضعیتی که ما برای قیمت‌های سال آینده در پیش‌رو داریم وضعیت مبهمی است. تصورمان این است که توزیع یارانه ها در سال 84 نیازمند تمهیدات بیشتری است و باید تغییرات اساسی در توزیع یارانه‌ها اتفاق بیفتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید