نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ بهمن

توقف فعالیت سایت‌های متفرقه اعلام نرخ ارز

کدخبر: ۶۲۶۱۷۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
توقف فعالیت سایت‌های متفرقه اعلام نرخ ارز

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 بهمن 1353؛ هزینه احداث متروی تهران حداقل یک میلیارد تومان است

بررسی بودجه و اعتبارات لازم برای احداث متروی تهران شروع شد. کارشناسان پیش بینی کرده‌اند، در آغاز کار هزار میلیون تومان اعتبار برای ساخت راه‌آهن زیرزمینی تهران موردنیاز است. همین کارشناسان گفته‌اند که با درآمد مترو، سرمایه‌ای که دولت به این کار اختصاص خواهد داد، در مدت 20 سال مستهلک می‌شود.

راه آهن زیرزمینی تهران در زیر اراضی و مستحدثات تهران ساخته می شود و عمق مترو با در نظر گرفتن وضع محلات، در مناطق مختلف تغییر خواهد کرد.

قدر مسلم آن است که مترو در پایین تر از 20 متری زیرزمین که حدنصاب گودی چاه‌های تهران است، ساخته خواهد شد.

شرکت راه‌آهن زیرزمینی به جز در ایستگاه‌هایی که ارتباط روی زمین تهران را با تاسیسات مترو در زیرزمین برقرار می‌کند، در هیچ نقطه شهر روی زمین جایی را تصرف نخواهد کرد.

حداکثر حقوق مقامات عالی 17 هزار تومان است

حداقل حقوق مقامات عالیرتبه شرکت‌های دولتی (غیرمشمول قانون استخدام کشوری) 80 هزار ریال و حداکثر آن 170 هزار ریال تعیین شد.

مدیران شرکت‌های فوق به غیر از حداکثر حقوقی که برای آنان تعیین شده است و همچنین فوق‌العاده‌های مربوط به ماموریت‌های اداری تحت هیچ عنوان دیگری نمی‌توانند مزایای شغلی بگیرند.

شورای حقوق و دستمزد در آخرین جلسه خود حداقل و حداکثر حقوق مقامات شرکت‌های دولتی غیرمشمول قانون استخدام کشوری را تعیین و به آنها ابلاغ کرد:

براساس مقررات جدید در شرکت‌هایی که دارای هیات‌مدیره می‌باشد حقوق بالاترین مقام شرکت حداقل 130 هزار ریال و حداکثر 170 هزار ریال است.

15 بهمن 1363؛ دیگر هیچ بهره‌ای به سپرده‌های بانکی پرداخت نمی شود

دکتر نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی در سومین روز از مراسم بزرگداشت دهه فجر و در میان مهمانان خارجی شرکت‌کننده در پاسخ به سوالات متعدد شرکت‌کنندگان در مورد سیستم بانکی کشور گفت: ما سه مرحله را در این سیستم داریم: مرحله اول قانونگذاری بود که در سال 62 به پایین رسید. مرحله دوم مرحله انتقال است که در سال 63 اجرا شد و در مرحله تکمیلی که از ابتدای سال 64 پیاده خواهد شد، دیگر هیچ نوع بهره ای به سپرده‌ها تعلق نخواهد گرفت.

در مورد سپرده‌های قرض‌الحسنه البته بانک‌ها جوائزی به‌صورت قرعه‌کشی می‌توانند بدهند، ولی ربطی به اصل پول ندارد ولی اگر از این پول‌ها سودی حاصل شود بین صاحبان سپرده تقسیم می شود.

وی در مورد روابط بانکی جمهوری اسلامی با سایر کشورها گفت: بانک‌های ما در کشورهای خارجی در امور عمومی تحت قوانین آن کشور می‌باشند، ولی ما این اختیار را به بانک‌ها داده‌ایم که سپرده‌های مردم در خارج را به صورت قرض‌الحسنه بگیرند و اگر سودی داشت به آنها بدهند.

15 بهمن 1373؛ همکاری ایران و ایتالیا برای بهبود نظارت بانکی

مشکل بدهی‌های معوق به شرکت‌های ایتالیایی تحت پوشش بیمه «ساچه» به‌طور کامل حل شده و تا پایان فوریه سال‌جاری (اوایل اسفند) تکلیف شرکت‌های خارج از این پوشش نیز روشن می شود.

دکتر نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در پایان سفر چهار روزه خود به ایتالیا گفت: براساس قراردادی که اوایل اسفند به امضا می رسد، جمهوری اسلامی ایران 25 درصد از بدهی‌های خود را به این طلبکاران به‌طور نقدی پرداخت می‌کند و باقیمانده آن را از تیرماه 1375 به مدت چهار سال در 16 قسط سه ماهه تسویه خواهد شد.

وی افزود: براساس توافقی که میان بانک مرکزی ایران و بانک ایتالیا صورت گرفت، قرار است چند گروه تحقیقاتی در زمینه امور بانکی و اقتصادی تشکیل شوند و همکاری‌هایی برای بهبود نظارت بر نظام بانکی کشورمان و کامپیوتری کردن آن آغاز شود.

اعلام آمادگی بانک جهانی برای همکاری در خط لوله گاز ایران به پاکستان

درحالیکه ایران و پاکستان مشترکا سرگرم اجرای پروژه خط لوله 1650 کیلومتری انتقال گاز طبیعی از خاورمیانه می‌باشند، پاکستان قرار است از ایران گاز مایع نیز خریداری کند.

به گفته «برلجینگ» رئیس بخش انرژی و طرح‌های مالی بانک جهانی، شعبه جنوب آسیای این بانک علاقه‌مند است در طرح ایجاد خط لوله گاز میان ایران و پاکستان با اسلام‌آباد همکاری کند.

15 بهمن 1383؛ حداد عادل انتقاد اقتصاددانان از طرح تثبیت قیمت‌ها را وارد ندانست

غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر از طرح تثبتی قیمت برخی کالاها که به تصویب مجلس رسیده است، دفاع کرد و انتقاد اقتصاددانان از این طرح را وارد ندانست.

وی افزود: این اقدام سیاسی و تبلیغاتی نیست بلکه مجلس از ادامه دستوردهی برای افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده است.

حداد عادل با بیان اینکه بیانیه اقتصاددانان را خوانده است، گفت: درباره اتهاماتی که درباره تثبیت قیمت به مجلس زدند و گفتند که سیاسی کاری و تبلیغاتی است، اظهارنظر نمی‌کنیم.

وی در عین حال اظهار کرد: اما من این سوال را از نویسندگان این نامه می‌پرسم چرا در طول سال های گذشته که دولت به‌صورت دستوری قیمت ارز و برخی کالاها را بالا و پایین می‌کرد، نمی‌گفتند اقتصاد دستوری است، اما حالا که مجلس تصمیم گرفته از ادامه دستوردهی جلوگیری کند، به یکباره این گونه مهم می شود.

15 بهمن 1393؛ توقف فعالیت سایت‌های متفرقه اعلام نرخ ارز

ولی‌ا... سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تعیین نرخ ارز ازسوی دلالان و هماهنگی که با نیروی انتظامی برای جمع‌آوری آنها انجام شده است، گفت: دستورالعمل ناظر بر مقررات ارزی جامعیتی دارد که به‌تدریج تمام این موضوعات سروسامان پیدا می‌کند. فقط صرافی‌ها می‌توانند ارز را معامله کنند و انجام این کار توسط دلال‌ها جرم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه صراف‌ها عموما از بانک مرکزی مجوز دارند، تصریح کرد: صرافی‌ها تحت سامانه‌ای به نام سنا هستند که براساس این سامانه عملیات ارزی ثبت و ضبط می‌شود. علاوه‌بر این کانون صرافان مسوول اعلام نرخ است و دیگر نرخ‌های متفاوتی که توسط افراد غیرمسوول مطرح و در سایت اعلام می شد، متوقف خواهد شد.

سیف ادامه داد: نرخی برای ارز نمی‌توان بیان کرد به غیر از نرخ‌هایی که معامله شده‌اند؛ بنابراین کانون صرافان موظف است متوسط نرخ خرید ارز و متوسط فروش ارز را یک ساعت بعد از معامله در سایت رسمی خود اعلام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید