هند موشک بالستیک هسته‌ای آزمایش کرد

 وزارت دفاع هند روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در اوایل هفته جاری نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به نام آگنی پرایم (Agni Prime) را در سواحل ایالت اودیشا در شرق هند با موفقیت آزمایش کرده است.

به گفته رسانه‌های هندی، این موشک دارای برد اصابت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است و به دلیل پیشرفت‌های فناوری، کوچک‌ترین موشک از سری آگنی به شمار می‌آید.

وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای تصریح کرد: این آزمایش به‌طور مشترک توسط فرماندهی نیروهای راهبردی کشور (SFC) که شامل پرسنل ارتش، نیروی دریایی، و نیروی هوایی هند و سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) است، انجام شد.

بنابر گزارش خبرگزاری پی‌تی‌آی، آگنی پرایم یک موشک سطح به زمین با برد متوسط است و جدیدترین موشک اضافه شده به سری آگنی ۱ تا ۴ است که بردی بین ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر دارد و قبلاً مستقر شده است. این موشک نسل جدید از چندین حسگر پیشرفته، سیستم ناوبری و هدایت بهره می‌برد و سبک‌ترین و کوچک‌ترین موشک از سری آگنی است.

آزمایش موشک جدید آگنی پرایم هفته‌ها پس از انجام اولین پرتاب آزمایشی موشک آگنی۵ توسط هندوستان گزارش شده است. این کلاهک‌ها را می‌توان از طریق یک موشک به سمت اهداف دشمن در فاصله هزاران کیلومتری از هم هدایت کرد که دفاع در برابر آنها را بسیار دشوارتر می‌کند.

همچنین به گفته رسانه‌های داخلی هند، این ارتقا برد ۵۰۰۰ کیلومتری خواهد داشت و پاسخ هند به تهدیدات احتمالی در منطقه است. بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته، پرالای (Pralay)، موشک کوتاه‌برد زمین به زمین مشابه اسکندر روسیه، برای استقرار در امتداد مرزهای مورد مناقشه با چین و پاکستان نیز آماده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.