پاکستان از آمریکا چه می‌خواهد؟

فرصت‌سازی پاکستان از تنش خاورمیانه؟/ تکاپوی اسلام آباد برای میانجیگری میان ایران و آمریکا

کدخبر: ۶۴۲۴۲۴
اقتصادنیوز: با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، گروهی از بازیگران تلاش دارند تا با تکیه به اهرم های مختلف نقش دیپلماتیک خود را احیا کنند، پاکستان یکی از بازیگرانی است که در صدد ایفای چنین نقشی برآمده تا بدین طریق بتواند به انزوای سیاسی اش پایان داده و همزمان اعتبار اقتصادی اش را احیا کند.
فرصت‌سازی پاکستان از تنش خاورمیانه؟/ تکاپوی اسلام آباد برای میانجیگری میان ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، گروهی از ناظران مدعی اند ایالات متحده می تواند با استفاده از نفوذ دیپلماتیک پاکستان رایزنی ها با ایران را جهت کاهش تنش‌ها در منطقه پیش ببرد و به جای اعمال تحریم های اقتصادی و مالی بیشتر، با تکیه بر تضمین‌هایی زنجیره تامین جهانی را حفظ کند. به ادعای این گروه،عربستان سعودی ممکن است گفت‌وگوی دیپلماتیک پاکستان را فرصتی برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و تقویت ثبات در خلیج‌فارس، دریافت تضمین‌هایی مبنی بر توقف حملات انصار الله به دریای سرخ برای تضمین عرضه بی‌وقفه فرآورده‌های نفتی خود، ستون اصلی اقتصاد، و جلوگیری از گسترش رویارویی اسرائیل-حماس-ایران به سایر نقاط خاورمیانه قلمداد نماید، گزاره هایی که در صورتی که رخ دهند پیامدهای فاجعه باری را برای کل خاورمیانه و صلح جهانی به دنبال دارند.

نشریه بیزنس رکوردر با انتشار یادداشتی مدعی شد، برای پاکستان، ایفای نقش به عنوان میانجی بین ایالات متحده، عربستان سعودی و ایران مزایای دیپلماتیک و اقتصادی قابل توجهی به دنبال دارد. این گزاره می تواند نفوذ منطقه ای پاکستان را تقویت و موقعیت اسلام اباد را به عنوان بازیگر کلیدی در امور خاورمیانه تقویت کند. علاوه بر این، جذب سرمایه گذاری های قابل توجه از  جانب عربستان سعودی می تواند اقتصاد پاکستان را تقویت کند و به اهداف توسعه بلندمدت این کشور کمک نماید. کاهش تنش ها بین عربستان سعودی و ایران و ایران و آمریکا راه را برای همکاری های گسترده تر و اقدامات اعتمادساز در خاورمیانه هموار می کند. این وضعیت دیپلماسی پاکستان را بهبود می بخشد که در درازمدت به بهبود چشم انداز مالی و اقتصادی اسلام اباد کمک خواهد کرد.

این نشریه در ادامه یادداشت خود آورده است که اگر پاکستان به طور موثر به دیپلماسی منطقه ای متوسل شده و به تنش زدایی در منطقه کمک کند و در تعریف کانال ارتباطی پایدار بین عربستان سعودی و ایران موفق شود، ایالات متحده آمریکا تمایل بیشتری برای حمایت از آزادسازی 1.1 میلیارد دلار قسط باقی مانده تحت توافقنامه آماده به کار (SBA) پاکستان با صندوق بین المللی پول خواهد داشت، گزاره ای که می تواند راه را برای تصویب برنامه سه ساله جدید صندوق بین المللی پول برای پاکستان هموار کند.مهمتر از همه، این مقوله درها را برای سرمایه گذاری عربستان سعودی در پاکستان باز می کند. ایالات متحده ممکن است چشم خود را ببندد، زیرا پاکستان و ایران سرانجام خط لوله گاز مورد انتظار را تکمیل کردند، اجازه می دهند برق و نفت مقرون به صرفه از ایران جریان یابد، بازگرداندن ذخایر عربستان و امارات تسهیل خواهد شد و صندوق بین المللی پول فرصت پیدا می کند تا وارد یک قرارداد طولانی مدت با پاکستان شود.

به ادعای ناظران، اگر این نظریه درست باشد، پاکستان استراتژی‌های دیپلماتیک مبتکرانه و غیرمتعارفی را در طول یک دوره جهانی که در  منطقه ژئوپلیتیک پیچیده مشخص شده، دنبال می‌کند.در چنین شرایطی پاکستان قادر خواهد بود بر انزوای دیپلماتیک خود غلبه کرده و با مدیریت حساس ترین مانور دیپلماتیک در جهان، اهمیت خود را احیا کند. این امر می‌تواند امکانات بهتری را برای صلح در خاورمیانه و صادرات روان و بدون ریسک محصولات نفتی عربستان سعودی تضمین نماید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید