مسدود شدن دارایی‌های روسیه توسط سوئیس

در گزارش بلومبرگ آمده است که برن ۱۳ میلیارد فرانک (معادل ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار) از دارایی‌های روسیه که در سوئیس نگهداری می‌شود را مسدود کرده است.

بر اساس این گزارش بیش از ۷ میلیارد دلار از اموال مسدود شده، ذخایر ارزی و دارایی‌هایی هستند که به بانک مرکزی روسیه تعلق دارند.

در این گزارش آمده است: دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوئیس (SECO) روز سه‌شنبه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ نیز مقامات سوئیس ۵۸۰ میلیون فرانک دیگر از دارایی‌های روسیه در این کشور را به دنبال بررسی‌های خود و شفاف‌سازی‌های دقیق بانک‌های سوئیسی، مسدود کرده بودند.

به گزارش ایرنا، مقام‌های روسیه پیش از این اعلام کرده بودند که تاکنون ۲۸۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسکو در خارج از این کشور مسدود شده است.

بر اساس گزارش یادشده، پنج تا ۶ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در آمریکا و نزدیک به ۲۲۴ میلیارد دلار آن در اتحادیه اروپا مسدود شده است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.