هر «بام» یک پنل خورشیدی

استاندار یزد با بیان اینکه انرژی خورشیدی انقلاب بزرگی را در حوزه پیشرفت و تعالی استان رقم می‌‌‌زند، با اشاره به انتخاب یزد به عنوان استان پایلوت در حوزه بهره‌‌‌وری گفت: انرژی خورشیدی از مزیت‌‌‌های استان یزد است و باید به طور خاص در طرح‌‌‌های بهره‌‌‌وری به آن توجه کرد.

مهران فاطمی افزود: لازم است مدلی عملیاتی برای تحقق طرح «هر یزدی؛ یک پنل خورشیدی» تهیه و تسهیلات و مشوق‌‌‌های مربوط به آن تعریف شود.

وی با بیان اینکه بهره‌‌‌وری به معنای اصلاح رویه‌‌‌ها و اقدامات قبلی نیست، خاطرنشان کرد: استفاده از انرژی خورشیدی فی‌‌‌نفسه یک اقدام بهره‌ورانه است که باید به صورت جدی برای آن برنامه‌‌‌ریزی کرد.

وی اخیرا نیز در نشستی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم تامین برق چاه‌‌‌های کشاورزی با انرژی خورشیدی نیز تاکید کرده است.

همچنین در خبر دیگری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار یزد هم از اعلام آمادگی سه کشور خارجی برای سرمایه‌گذاری تا ۵۰۰ میلیون دلار در حوزه نیروگاه خورشیدی این استان خبر داده است.

محمدعلی شاه‌حسینی با اشاره به درخواست سرمایه‌گذاری روسیه، هند و چین در حوزه نیروگاه خورشیدی در یزد اظهار کرد: ۴۰ مجوز بی‌‌‌نام که درباره نیاز استان در بخش‌‌‌های کم‌آب‌خواه و پاک بوده در یک بسته سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده تا به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه شود و هر کدام از آنها را برگزیند.

در این بخش سپاه و بسیج استان یزد هم با هدف محرومیت‌‌‌زدایی و کمک به افزایش درآمد خانواده محرومان استان گام‌‌‌هایی برداشته‌‌‌اند به گونه‌‌‌ای که رئیس سازمان بسیج سازندگی استان یزد با اشاره به برنامه‌‌‌ریزی صورت‌گرفته برای ایجاد نیروگاه‌‌‌های خورشیدی خانگی در منازل محرومان گفت: تا پایان مرداد ۹۰ نیروگاه به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد.

سرهنگ اصغر سلمانی افزود: ایجاد و راه‌‌‌اندازی نیروگاه‌‌‌های خورشیدی پنج کیلوواتی خانگی با هدف کمک به ایجاد درآمد پایدار برای اقشار کم‌برخوردار و تحت پوشش، کمک به تقویت شبکه برق، مشارکت مردم در فعالیت‌‌‌های اقتصادی، پدافند غیرعامل و کمک به تحقق اهداف برنامه‌‌‌ای یزد نوین اجرا و نصب می‌شود و برای آن تسهیلات قرض‌‌‌الحسنه ۱۲۰میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

فرمانده سپاه الغدیر استان یزد نیز در این باره در حاشیه خدمات انجام شده در قالب رزمایش جهادگران فاطمی۳ به احداث و راه‌‌‌اندازی ۵۱ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در این رزمایش اشاره کرده است.

سردار حسین زارع‌کمالی خاطرنشان کرد: این طرح ویژه خانوارهای روستایی برای تولید برق و کسب درآمد برای خانوارهاست و تا پایان سال بیش از ۳۰۰ نیروگاه خورشیدی راه‌‌‌اندازی می‌شود.

در این باره رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور هم گفت: یکی از طرح‌‌‌های ما در بسیج سازندگی انرژی پاک در کشور است و عنوان این طرح نیروگاه‌‌‌های کوچک ۵کیلوواتی خورشیدی است.

سردار محمد زهرایی در سفر به یزد افزود‌: نیروگاه‌‌‌های کوچک ۵کیلوواتی خورشیدی مزایایی دارد از جمله ارز‌‌‌آوری برای کشور، کمک به تولید برق و خروج از حالت تمرکزی به خانه‌‌‌های مردم همین‌طور پدافند غیرعاملی که انجام می‌شود.

اکنون نیروگاه‌‌‌های خورشیدی با ظرفیت کم در شیراز، سمنان، طالقان، یزد، تهران، همدان و خراسان موجود و در حال فعالیت هستند که در این بین یزد از بیشترین پنل نصب شده برخوردار است.

بعد از یزد، فارس و همدان به ترتیب در رتبه‌‌‌های دوم و سوم تولید برق از طریق پنل‌‌‌های خورشیدی قرار دارند؛ همچنین با بررسی‌‌‌های انجام‌شده استان قزوین نیز ظرفیت بالایی برای تولید برق از طریق سلول‌‌‌های خورشیدی دارد.

درباره مزیت‌‌‌های یزد نسبت به استان‌های دیگر همین بس که متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه‌هزار و ۲۰۰ ساعت است و به همین دلیل ظرفیت زیادی برای توسعه نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در استان فراهم است و همین موجب شده تا مسوولان استان توجه ویژه‌‌‌ای به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشید و جذب سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشند.

این میزان تابش نور خورشید در یزد در حالی است که میزان تابش خورشید در ایران بین یک‌هزار و ۸۰۰ تا ۲‌هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده که بالاتر از میزان متوسط جهانی و به طور متوسط سالانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی برای کشور گزارش شده است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی‌‌‌های خورشیدی، از ۶ نقطه برتر برای تولید این نوع انرژی، دو نقطه در استان یزد قرار دارد و این استان بهترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی معرفی شده است. هر کیلووات سامانه خورشیدی، سالانه یک‌هزار و ۸۰۰ کیلووات ساعت در اقلیم یزد برق تولید می‌کند.

البته استان یزد در ابتدای دولت سیزدهم با جدیت، استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی را مدنظر داشته و در این باره در طرح تحولی «یزد نوین» از این استان به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید انرژی خورشیدی و تجهیزات وابسته در کشور یاد شده است و ارتقای امنیت عرضه انرژی مطمئن و پایدار با توسعه شبکه‌‌‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی متناسب با نیازهای توسعه‌‌‌ای استان و کشور به عنوان اهداف بنیادین این طرح در استان یاد شده است.

در طرح تحولی یزد نوین از توسعه پایدار سهم انرژی‌‌‌های نو و تجدیدپذیر و تقویت شبکه‌‌‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی به عنوان راهبردهای این حوزه یاد شده است.

درباره برنامه‌‌‌های این طرح در حوزه انرژی خورشیدی استاندار یزد، تولید برق خورشیدی را یکی از اصلی‌‌‌ترین محورهای سند یزد نوین دانست و گفت: راه‌‌‌اندازی «شهرک‌‌‌های تخصصی انرژی خورشیدی» به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس‌‌‌جمهور به استان و تدوین بسته‌‌‌های تشویقی جهت جذب سرمایه‌گذاری‌‌‌های داخلی و خارجی در این حوزه، با جدیت پیگیری خواهد شد.

فاطمی با بیان اینکه یزد در بهترین موقعیت جغرافیایی به لحاظ تابش و تعداد روز آفتابی قرار دارد به همین منظور تولید ۲۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی در استان هدف‌گذاری شده است، افزود: در سند یزد نوین تولید سلول‌‌‌های خورشیدی، مزارع خورشیدی، ذخیره‌‌‌سازها، مزارع رمزارز و فناوری‌‌‌های نوین مالی که آینده نظام پولی ما را دستخوش تغییر می‌کند، دیده شده است.

وی بر تدوین بسته‌‌‌های تشویقی در استان به منظور جذب سرمایه‌گذاری‌‌‌های داخلی و خارجی در حوزه انرژی خورشیدی تاکید کرد و گفت: باید ستاد تسهیل ویژه‌‌‌ای برای بررسی مسائل فراروی اجرای طرح‌‌‌های این حوزه و تسریع در روند اجرای آنها تشکیل شود.

به نظر می‌رسد تسریع در ایجاد پنل‌های خورشیدی بر فراز بام خانه خانوارهای کم‌برخوردار و روستایی، تامین برق منازل شهری و برق چاه‌‌‌های مزارع کشاورزی و استقبال برخی کشورها برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه، شروعی جدید برای شاگرد اول بهره‌‌‌مند از انرژی خورشیدی کشور باشد که امیدواریم این روند تداوم یابد و اهداف یزدنوین به‌صورت کامل محقق شود.