نبض‏‏‌سنجی مجوزها در یزد

وی افزود: رصد هوشمند بودجه عمومی در استان خوشبختانه پیاده‌سازی شده و با اقدامات انجام شده در این راستا، بالغ بر ۱۲ همت درآمدهای عمومی استان در سال ۱۴۰۱ وصول شد که در این زمینه ۱۶ دستگاه دولتی دخیل بوده‌‌‌اند و امسال نیز باید بالغ بر ۱۷ همت درآمد محقق شود که عملکرد ۱۰ ماه گذشته بیانگر دردسترس ‌‌‌بودن آن تا پایان سال است. مدیرکل اقتصاد و دارایی استان با بیان اینکه در دو سال اخیر شاهد جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات خزانه بودیم، خاطرنشان کرد: ۲‌هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی استان و ۲‌هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان نیز اعتبارات هزینه‌‌‌ای پرداخت شد. دهقان‌‌‌منشادی با تاکید بر اینکه دومین موضوع مهم در زمینه اقتصاد و دارایی، ساماندهی درگاه تسهیل صدور مجوزها و رفع عوامل مخل کسب و کار بود، تصریح کرد: هزینه دریافت مجوز از طریق این سامانه کمتر، پیگیری‌‌‌ها کوتاه‌‌‌تر و امور مربوطه از  این طریق تسهیل شده است. وی با اشاره به بانک اطلاعات کسب و کارهای استان گفت: اکنون بیش از ۸۰‌درصد مجوزها از طریق درگاه و به‌‌‌صورت برخط و در زمانی کمتر از سه روز صادر می‌شود.

به گفته وی، تاکنون ۲۲‌هزار مجوز به‌‌‌صورت برخط و بدون کاغذ در استان از طریق این درگاه صادر شده است که میانگین ماهانه یک‌هزار مجوز را شامل می‌شود و درعین‌‌‌حال ۲۲ مورد نیز به‌‌‌عنوان عوامل مخل کسب و کار در استان شناسایی شد. عضو شورای برنامه‌‌‌ریزی استان یزد در ادامه از پرداخت تاکنون ۲۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت تبصره ۱۶ و ۱۸ در راستای حمایت از تولید و اشتغال در استان خبر داد و گفت: سال گذشته نسبت به جذب مصوبه ۱۵۰‌درصد فراتر عمل شد و توانستیم بخشی از درآمد ملی را برای پرداخت تسهیلات قرض‌‌‌الحسنه جذب کنیم.

وصول ۹۲درصدی مالیات

مدیرکل امور مالیاتی استان نیز در این جلسه وضعیت وصول مالیات‌‌‌ها در یزد را خوب ولی نه‌‌‌چندان مطلوب دانست و گفت: حدود ۹۲‌درصد وصول مالیات امسال تاکنون محقق شده که امیدواریم در دو ماه باقی‌مانده ۱۰۰‌درصد محقق شود.

رضا نجف‌‌‌زاده با توجه ‌‌‌به میزان سهم مالیاتی استان افزود: ۵۸‌درصد درآمدهای مالیاتی استان سهم بخش حقوقی غیر‌شرکتی، ۸درصد سهم بخش عمومی و غیردولتی، ۶‌درصد سهم مشاغل و ۳۲‌درصد سهم ارزش‌‌‌افزوده است.

رشد ۶ درصدی صادرات

همچنین مدیرکل گمرک استان یزد در این نشست گفت: واردات استان در ۱۰ماه امسال ۱۱۲‌هزار تن به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار بوده و میزان صادرات در این مدت نیز ۲ میلیون و ۶۲۱‌هزار تن به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار بوده است.

محمدحسین سلمانی میزان صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به لحاظ ارزش ارزی ۶‌درصد و به لحاظ ارزش ریالی دارای رشد ۵۲ درصدی اعلام کرد و گفت: درآمد گمرک استان در ۱٠ ماه امسال ۹‌هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷.۳‌هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

وی با بیان اینکه اقلام صادراتی استان حدود ۹۰ قلم شامل کاشی و سرامیک، مقاطع فولادی، شیشه ساختمانی و مظروف، ترکیبات کربن و مولیبدن است، اضافه کرد: کشورهای هدف صادراتی استان یزد عمدتا کشورهای همسایه و بعضا کشورهای آسیای دور و اروپایی هستند.

تعیین‌تکلیف کالاهای رسوبی

در بخش دیگر این جلسه مدیرکل امور تملیکی استان یزد هم با اشاره به رشد قابل‌‌‌توجه تعیین‌تکلیف کالاها در استان اعم از فروش، انهدام و اعاده و استرداد کالاها گفت: تعیین‌تکلیف اموال تملیکی استان در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴۳ میلیارد ریال، سال گذشته معادل ۱۲۳۱ میلیارد ریال و تا پایان دی‌‌‌ماه امسال نیز ۴۵۸۷ میلیارد ریال بوده است.

علی‌‌‌محمد زمانی از ساماندهی انبارها و تعیین‌تکلیف کالاها در انبارهای اموال تملیکی استان خبر داد و افزود: علاوه بر تجهیز انبارهای موجود به قفسه‌‌‌های صنعتی با تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال با دستور دادستانی، تقریبا تمام کالاهای رسوبی در انبارها تعیین‌تکلیف شد.

وی با اشاره به بلاتکلیفی طرح ساخت انبار اموال تملیکی در زمینی به وسعت ۱۰‌هزار مترمربع از سال ۱۳۹۳ گفت: خوشبختانه امسال با پیگیری‎های صورت‌‌‌گرفته ضمن افزایش وسعت زمین یاد شده به ۲۰‌هزار مترمربع، ۳۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این انبار تخصیص ‌‌‌یافته و امیدواریم طی ۶ ماه آینده آماده بهره‌‌‌برداری شود.