آسیب چین به روند تولید مواد غذایی آمریکا

گوردون چانگ، عضو ارشد موسسه گیت استون و کارشناس بخش چین چهارشنبه هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: ما قطعا باید نگران سرمایه‌گذاری چین در بخش کشاورزی خود باشیم. وی در این برنامه اظهار کرد: به یاد دارید چند سال پیش، چین بذر گونه‌‌‌های مهاجم را به صورت ناخواسته به ایالات متحده می‌‌‌فرستاد. حالا، اگر چینی‌‌‌ها در کشور ما بیشتر و بیشتر کشاورزی داشته باشند، می‌توانند آن دانه‌‌‌ها را بکارند و در واقع تولید مواد غذایی آمریکا را در آینده‌ای نه‌چندان دور نابود کنند.

با توجه به برخی شایعات در خصوص الگوی فعالیت‌های جاسوسی مشکوک چینی‌ها در نزدیکی سایت‌های نظامی آمریکا، پرواز یک‌روزه هواپیمای تجسسی چینی در سراسر ایالات متحده در ماه فوریه، نگرانی کارشناسان و قانون‌گذاران را در مورد تلاش‌های مداوم چین برای خرید زمین در این کشور تقویت کرد. یک جنگنده آمریکایی این بالون چینی را بر فراز اقیانوس اطلس ساقط کرد. گفته می‌شود این بالون بر فراز مناطقی که موشک‌‌‌های هسته‌‌‌ای آمریکا در سیلوهای زیرزمینی نگهداری می‌‌‌شوند و همچنین بر فراز محل نگهداری بمب‌‌‌افکن‌‌‌های راهبردی آمریکا پرواز کرده است.

به دنبال این اتفاق، از ماه جاری ۱۱ ایالت ممنوعیت سرمایه‌گذاری چین در زمین‌های کشاورزی ایالات متحده را در نظر گرفته‌اند و چهار ایالت شامل آرکانزاس، آیداهو، یوتا و ویرجینیا، محدودیت‌هایی را در این خصوص تصویب کرده‌اند. قانون‌گذاران در داکوتای شمالی و مونتانا نیز ممنوعیت‌هایی را برای محافظت از امنیت ملی تصویب کرده‌اند. با این حال، کارولینای شمالی نیز ممکن است پس از اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت خوک در جهان با فعالیت در سراسر Hog Country تحت نظارت جدید برای ارتباط با یک شرکت چینی قرار گرفت، به این لیست بپیوندد.

اسمیتفیلد فودز، شرکت تولیدکننده گوشت خوک و شرکت فرآوری مواد غذایی مستقر در اسمیتفیلد، ویرجینیا، در ایالات متحده است که یک شرکت تابعه کاملا متعلق به گروه چینی WH Group است. این شرکت که در سال ۱۹۳۶ به عنوان شرکت بسته‌بندی اسمیتفیلد توسط جوزف دبلیو لوتر و پسرش تاسیس شد، بزرگ‌ترین تولیدکننده خوک و گوشت خوک در جهان است. گروه دبلیواچ نیز یک شرکت صنایع غذایی هنگ‌کنگی است، که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد.

منابع فاش کردند که نگرانی‌های بسیاری در خصوص امنیت ملی ایالات متحده با خرید زمین‌ها و شرکت‌های آمریکایی توسط چینی‌ها وجود دارد، به‌‌‌ویژه با توجه به تنش فزاینده روابط بین چین و ایالات متحده این نگرانی‌ها دو‌چندان شده است. این در حالی است که معامله اسمیتفیلد فودز توسط بانک چین، که بانک تحت حمایت دولت حزب کمونیست چین است، تامین مالی شد. نگرانی دیگر قوانین اطلاعات ملی چین بود که همه شهروندان و نهادهای چینی را ملزم به همکاری با مقامات این کشور کمونیستی می‌کند.

لیدیا هو از FOX Business گزارش داد که بسیاری از کارشناسان امنیت ملی، از جمله مشاور سابق مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، از این موضوع بیم دارند که این معامله اسمیتفیلد را در برابر چینی‌ها «آسیب‌‌‌پذیر» کرده است. با این حال، این تولیدکننده گوشت خوک و گوشت، هرگونه نفوذ حزب کمونیست چین بر شرکت آنها را رد کرده است. اسمیتفیلد از موضع خود دفاع و تاکید کرد که ۴۰‌هزار کارگر را به استخدام خود درآورده، ۵۰۰ مزرعه در ایالات متحده دارد و با بیش از ۲هزار کشاورز محلی در دامداری‌های این شرکت کار می‌کند. علاوه بر این، این شرکت تخمین می‌‌‌زند که سالانه تنها ۳۰‌درصد از محصول گوشت خوک آن به چین صادر می‌شود.

جیم مونرو، معاون رئیس‌‌‌جمهور اسمیتفیلد فودز در این خصوص اظهار کرد: اگر به سرمایه‌گذاری شرکت مادر WH Group در اسمیت‌‌‌فیلد نگاه کنید، طی ۱۰ سال گذشته، اشتغال‌زایی ما در ایالات متحده رشد کرده است و سودآوری ما نیز به طور پیوسته افزایش داشته است. همچنین سرمایه‌گذاری آنها در پروژه‌های سرمایه‌ای برای بهبود مزارع و پلتفرم تولید ما و بسیاری دیگر از موارد بهبود یافته است. این برای کشاورزی ایالات متحده بسیار خوب است. اما وقتی از اسمیتفیلد در مورد «طرح اضطراری» در صورت درگیری چین و ایالات متحده پرسیده شد، اسمیتفیلد از اعلام حدس و گمان خود در این رابطه خودداری کرد و سوالات خبرنگاران در مورد اینکه اگر درگیری بین دو کشور رخ دهد، چه اتفاقی برای تولید گوشت خوک آمریکا و هزاران شغل می‌‌‌افتد، بدون پاسخ باقی ماند.

در حالی که شرکت‌های چینی احتمالا برای جاسوسی، زمین‌‌‌های کشاورزی را در ایالات متحده خریداری می‌کنند، قانون‌گذاران سنا نگرانی‌های امنیت ملی را مطرح می‌کنند. شرکت‌های چینی در حال خرید زمین‌‌‌‌‌‌های کشاورزی در سراسر ایالات متحده هستند و این نگرانی قانون‌گذاران را درباره استفاده از این املاک برای جاسوسی افزایش داده است. بر اساس آمار منتشرشده تا آغاز سال ۲۰۲۰، شرکت‌های چینی بالغ بر ۹/ ۱ میلیارد دلار از زمین‌‌‌های کشاورزی آمریکا در اختیار داشتند که به حدود ۱۹۲‌هزار هکتار از تقریبا ۹۰۰ میلیون هکتار زمین کشاورزی در ایالات متحده می‌‌‌رسد.