به گزارش وزارت نیرو، مجید فرمد با اشاره به اهمیت توسعه انرژی خورشیدی در کشور گفت: متوسط مصرف سالانه مشترکان خانگی در سال ۱۴۰۱ در کل کشور برابر با ۳۱۰۶کیلووات‌‌‌ساعت بود که تنها هشت‌استان فارس، کرمان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر از متوسط ذکرشده مصرف بیشتری داشته‌‌‌اند و غالب استان‌‌‌های کشور (۲۳استان) از این متوسط، برق کمتری مصرف کرده‌اند.

وی افزود: تعداد مشترکان بخش خانگی در انتهای سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳۲میلیون مشترک رسید و طی پنج‌سال آینده نیز این رقم به حدود ۳۶میلیون مشترک خواهد رسید.فرمد با بیان ضرورت برنامه‌‌‌ریزی ویژه برای پاسخ به نیاز مصرف برق مشترکان بخش خانگی در سال‌های آینده گفت: یکی از راه‌‌‌های تامین برق موردنیاز مشترکان خانگی، استفاده از پنل خورشیدی است. یک پنل خورشیدی با ظرفیت یک‌کیلووات در اغلب نقاط جغرافیایی ایران سالانه می‌‌‌تواند ۱۵۰۰کیلووات ساعت و به مدت ۲۰سال، برق تولید کند. این میزان برق به طور متوسط برابر با نیمی از برق مصرفی مشترکان خانگی در کشور است.

مشاور مدیرعامل توانیر افزود: در صورت تخصیص یک‌کیلووات پنل خورشیدی به ۳۶میلیون مشترک خانگی در کشور، ظرفیت این نوع نیروگاه‌‌‌ها به ۳۶هزار مگاوات می‌‌‌رسد؛ با این روش می‌‌‌توان حداقل ۵۴میلیارد کیلووات‌‌‌ساعت برق در سال تولید کرد.

فرمد در پاسخ به این پرسش که منابع مالی موردنیاز این طرح از چه روش‌هایی قابل تامین است، اظهار کرد: این طرح در یک بازه زمانی میان‌‌‌مدت به ۱۴.۴میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که برای تحقق این میزان اعتبار می‌‌‌توان از منابع حاصل از سوخت صرفه‌‌‌جویی‌شده بر اثر تولید برق توسط نیروگاه‌‌‌های خورشیدی استفاده کرد.

وی ادامه داد: منابع حاصل از سوخت صرفه‌‌‌جویی‌شده بر اثر تولید برق توسط نیروگاه‌‌‌های خورشیدی حتی اگر تماما با نرخ گاز طبیعی هم در نظر گرفته شود (مثلا ۲۰سنت به ازای مترمکعب) و از بهای بالاتر سوخت مایع نیروگاه‌‌‌ها در فصل سرد سال نسبت به گاز طبیعی چشم‌‌‌پوشی شود، سالانه معادل ۳.۶میلیارد دلار خواهد بود که می‌‌‌تواند سرمایه‌گذاری موردنیاز برای احداث نیروگاه‌‌‌های خورشیدی خانگی را ظرف چهارسال پوشش دهد.