گروه صنعت و معدن - «وجود کارخانه‌های بدون مجوز»، «پرداخت سوبسید به واردکننده‌ها»، «‌افزایش هزینه مواد اولیه»، «فرار مالیاتی واحدهای زیرپله‌ای» از جمله مشکلات صنعت میخ از نگاه مسوول تعاونی تولیدکنندگان میخ است.

این روزها افزایش قیمت‌های جهانی فلزات و افزایش هزینه‌های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دامن حوزه‌های مختلف تولید و صنعت را گرفته است. صنعت میخ‌سازی هم از جمله صنایع تاثیرپذیر بوده است. گفته می‌شود این صنعت روزهای مساعدی را سپری نمی‌کند. از این رو خبرنگار «دنیای اقتصاد» به سراغ یکی از فعالان این صنعت رفته است تا از چندو چون وضع این صنعت با خبر شود.

«مرتضی نویدی»، مدیر تعاونی تولید‌کنندگان میخ در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه «صنعت پلاستیک، رقیب صنعت میخ‌سازی شده است»، اضافه می‌کند: «روند مصرف میخ در کشور تقریبا افزایش نداشته است.»

عوامل افزایش هزینه

«نویدی» افزود: «صنعت میخ نسبت به سال گذشته افزایش هزینه داشته که عوامل زیادی بر آن تاثیرگذار بوده است. افزایش قیمت انرژی، افزایش دستمزد و افزایش قیمت مواد اولیه بر افزایش هزینه‌ها نسبت به سال قبل تاثیر داشته است.»

وی تاکید کرد که افزایش قیمت مواد اولیه بیشترین هزینه را بر صنعت میخ می‌گذارد.

عوامل کاهش قیمت

وی در ادامه به تشریح عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت میخ‌سازی یک ماهه اخیر پرداخت و گفت: «بازارهای جهانی فولاد، عرضه و تقاضای مواد اولیه در بازار داخلی، قیمت دلار و عرضه و تقاضای خود میخ بر کاهش قیمت آن در طی ماه اخیر تاثیرگذار بوده است. با توجه به اینکه در ماه رمضان قرار داریم، کاهش تقاضا نیز ایجاد شده است.»

این فعال صنعت میخ با تاکید بر اینکه به طور کلی مصرف در کشور رو به افزایش است، اظهار کرد: «اما میخ چون کالای جایگزین دارد، با مشکل مصرف مواجه شده است. صنایع بسته‌بندی اغلب پلاستیکی شده‌اند و این موضوع بر مصرف میخ تاثیر داشته است.»

مازاد عرضه و تعطیلی

این فعال اقتصادی با تصریح اینکه صنعت میخ الان با مازاد تولید مواجه است و برخی کارخانه‌ها نیز تعطیل شده است به مشکلات صنعت میخ پرداخت و گفت: «مشکل اصلی صنعت میخ و به طور کلی تولید در کشور این است که سوبسید به واردکننده پرداخت می‌شود و موجب صدمات جبران‌ناپذیری به تولید داخلی شده است و دلیل اصلی آن نیز پایین نگه داشتن قیمت ارز است.»

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید‌کنندگان میخ افزود: «گفته می‌شود که برای حمایت از مصرف‌کننده داخلی قیمت ارز پایین نگه داشته شده است؛ اما به واقع با این کار تولید تضعیف می‌شود و مصرف‌کنندگان با مشکل بیشتری مواجه می‌شوند.»

مشکل تهیه مواد اولیه

«نویدی» دیگر مشکل صنعت میخ را مربوط به مواد اولیه وارداتی و خارجی معرفی کرد و گفت: «الان ما با مشکل تهیه مواد اولیه مواجهیم و صنعت میخ با توجه به اینکه بیشترین تاثیر را از مواد اولیه می‌پذیرد، این موضوع برای آن مشکل ایجاد کرده است.»

فرار زیرپله‌ای‌ها

وی در ادامه با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده مفید است و باید وجود داشته باشد، توضیح داد: «این قانون باید به طور دقیق و درست اعمال شود. واحدهایی که دفاتر خود را به دارایی تحویل می‌دهند و چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، باید قیمت محصولاتش را افزایش دهد؛ از سوی دیگر ما با واحدهای زیرپله‌ای مواجهیم که مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازند و در نتیجه قیمت خود را پایین نگاه می‌دارند. ضرر این کار به واحدهایی که شفاف هستند می‌رسد و مصرف‌کنندگان به سوی زیرپله‌ای‌ها می‌روند.»

«نویدی» تصریح کرد: «این کار اجحاف به کسانی است که می‌خواهند شفاف عمل کنند. ما به عنوان تشکل‌هایی که شفاف عمل می‌کنیم باید حمایت شویم.»

کارخانه‌های بدون مجوز

مدیرعامل تعاونی تولید‌کنندگان میخ در ادامه افزود: «نه تنها حمایت نمی‌شویم که حتی می‌بینیم کارخانه‌هایی بدون مجوز تولید می‌کنند و فاکتور نیز ارائه نمی‌دهند، ولی جلوی آنها گرفته نمی‌شود.»

میخ‌های منسوخ شده

«نویدی» در پاسخ؛ خبرنگار ما مبنی بر اینکه چالش‌های پیش رو را به وزارت صنایع و معادن خبر داده‌اید؟، اظهار کرد: «خبر دادیم، اما وزارتخانه گفت چون از ما مجوز نگرفته‌اند، نمی‌توانیم جلویشان را بگیریم.»

این فعال صنعت میخ در پایان به تشریح تولید و مصرف میخ در کشور پرداخت و با بیان اینکه ما نسبت به هشت سال پیش کاهش تولید میخ داشته ایم، گفت: «تولید و مصرف میخ در کشور تقریبا برابری می‌کند.تولیدات داخلی میخ در کشور بین ۲۵-۲۴ هزار تن است. در حدود دو هزار تن صادرات داریم که اغلب به کشور عراق است و واردات ما نیز حدود دو سه هزار تن است که بیشتر از کشور چین است. بیشتر واردات ما میخ‌های فولادی است.»

وی افزود: «میخ‌های ریز در کشور منسوخ شده‌اند و حدود ۷۵ درصد مصرف میخ‌های سایز متوسط ما در ساختمان مصرف می‌شود و مابقی در صنعت مبلمان، نردبان‌سازی و لوازم خانگی.»