30 طرح بزرگ صنعتی تا پایان سال افتتاح می‌شود

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تا پایان سال‌جاری ۳۰ طرح بزرگ صنعتی را در کشور راه‌اندازی می‌کند.

سازمان گسترش بزرگ‌ترین هلدینگ صنعتی در کشور محسوب می‌شود که به واسطه حمایت‌های دولتی در صنایعی که بخش‌خصوصی توان مالی لازم برای ورود به آن را ندارد، سرمایه‌گذاری می‌کند. عمده فعالیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در‌حال‌حاضر در صنایع کشتی‌سازی، IT و پیشرفته است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای سیاست‌های وزارت صنایع قرار است ۳۰ طرح صنعتی را در سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار دهد.

این طرح‌ها که قرار است در نقاط مختلف کشور و به ویژه مناطق محروم افتتاح شود، شامل ۱۶ طرح بزرگ صنعتی در زمینه تولید لوله‌های GRP، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، صنایع دریایی، نفت‌وگاز پتروشیمی، قطعات خودرو، قطعات پرس و محصولات صنعتی ساختمانی است.

این گزارش می‌افزاید: افتتاح این طرح‌ها علاوه بر کاهش وابستگی کشور به انواع محصولات خارجی، موجبات اشتغالزایی ۵۴۳۸ نفر به ویژه در مناطق محروم کشور را فراهم خواهد ساخت.سازمان گسترش برای نخستین‌بار موفق به اجرا و تکمیل ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنایع پیشرفته در منطقه خاورمیانه شده است. از جمله این صنایع، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک، علوم و فن‌آوری زیستی و مواد پیشرفته است که با هدف گسترش صنایع پیشرفته کشور و در راستای تامین اهداف چشم‌انداز ۲۰ساله، مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. در این راستا، طرح‌هایی نظیر تولید بیوایمپلنت‌های استخوانی جهت جایگزینی محصولات فلزی و پلیمری موجود، با توجه به قابلیت سازگاری با بدن انسان، تولید گازهای برودتی جهت جایگزینی ترکیبات CFC و HFC ، ایجاد بانک خون بند ناف به منظور نگهداری سلول‌های بنیادی برای مصارف درمانی و ایجاد و راه‌اندازی سیستم ناوگان مبتنی بر GPS به عنوان بخشی از مدیریت هوشمند حمل‌ونقل تا پایان سال‌جاری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

براساس گزارش سازمان گسترش، قرار است در اولین مرحله تا پایان اردیبهشت ماه ۵ طرح صنعتی و اشتغالزا در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی و هرمزگان مورد بهره‌برداری قرار گیرند. این طرح‌ها عبارتند از:

- طرح توسعه ماشین‌سازی پارس در استان خوزستان با هدف تولید تجهیزات صنایع گاز، نفت و پتروشیمی

- طرح سیستم به آب‌اندازی و از آب‌گیری شناورها تا ظرفیت ۲۰۰۰ تن در استان خوزستان با هدف ارائه خدمات ساخت و تعمیر.

- طرح تولید شاتون‌سواری به روش آهنگری پودر با مشارکت بخش‌خصوصی در استان خراسان رضوی و با فن‌آوری مدرن جهت تولید ۱۲۰هزار عدد شاتون در سال که با تلاش کارشناسان برای اولین‌بار در کشور به اجرا درآمده است.

- طرح تولید ظروف اوپال با مشارکت بخش‌خصوصی در خراسان رضوی

- طرح تولید بیوایمپلنت‌های استخوانی برای اولین‌بار با استفاده از دانش فنی داخلی جهت مصارف پزشکی و ارتوپدی داخل و خارج از کشور با مشارکت بخش‌خصوصی در استان هرمزگان.