گروه انرژی- نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی با عنوان دستاوردهای ۳۰ساله انقلاب روز گذشته در عسلویه به کار خود پایان داد. این نمایشگاه در حالی با هدف برنامه‌ریزی جامع‌تر به منظور برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در این منطقه برگزار شد که به دلیل نبود بسیاری از زیرساخت‌های لازم، به نقل از مسوولین برگزاری تنها توانست به ۲۰درصد از اهداف خود برسد. به گزارش خبرنگار ما، علیرضا علوی، مدیر روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اهداف بلند نمایشگاه حضور شرکت‌ها، یک چهارم میزان اعلام شده بوده است، گفت:‌ در ابتدا شرکت‌هایی که ما فراخوان زدیم بیشتر از ۴۰۰ شرکت بود، اما عوامل مختلفی باعث شد که تنها ۱۰۰شرکت امکان حضور در این نمایشگاه را پیدا کنند. وی افزود: مهم‌ترین عامل در عدم حضور شرکت‌ها زمان برگزاری آن بود. وی ادامه داد: از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ۵۰ شرکت متعلق به بخش دولتی و ۵۰ شرکت هم متعلق به بخش خصوصی بود. البته شرکت‌های ملی نفت و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به نمایندگی از شرکت‌های تابعه خود در این نمایشگاه شرکت کردند.

دولتی‌ها مجانی آمدند

مدیر روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مورد هزینه‌های دریافت شده از سوی شرکت‌ها توضیح داد: در برگزاری این نمایشگاه همراه با سوبسیدهای زیادی برای شرکت‌کنندگان بود به طوری که هزینه‌ای که از شرکت‌ها دریافت شد بیشتر صرف تزئین غرفه‌ها شد. علاوه بر این شرکت‌های دولتی نیز پولی جهت شرکت در این نمایشگاه پرداخت نکردند و تجربه نشان داده که دیگر نمی‌توان پولی از آنها دریافت کرد.

سه‌ نوآوری

اما به گفته برگزار کنندگان نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی عسلویه، تولیدات و آورده‌های ۳ شرکت «تاناکا»، «مسباره» و فلز شیمی نوآورتر از بقیه بود. شرکت «تاناکا» در نمایشگاه عسلویه دستگاه‌های جوشکاری لوله‌های گازی را وارد کشور کرده بود که به لحاظ سرعت‌‌ عمل ممتاز بود. شرکت مسباره نیز از طریق ضایعات مس توانسته بود پوکه‌هایی را ایجاد کند که برای سمپلاس (عایق‌کاری و جوشکاری) کردن لوله‌ها ایجاد آلودگی نمی‌کرد و از لحاظ زیست‌محیطی نیز مشکلی نداشت. همچنین شرکت فلز شیمی از نوآورهای دیگر نمایشگاه بود که از طریق ماشین‌آلات خود بدون قالب‌سازی امکان تولید قطعات بسیار ریز جهت استفاده در صنعت نفت را فراهم می‌کرد. محمدخانی، رییس ستاد برگزاری همچنین در پاسخ به این سوال که این نمایشگاه تا چه حد به اهداف خود رسیده، گفت: این نمایشگاه تنها ۲۰درصد موفق بوده است و دلیل آن هم نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای برگزاری نمایشگاه در عسلویه است.