برنامه جدید برای تشویق و تنبیه سوختی
دنیای اقتصاد - شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در راستای بهینه‌سازی میزان مصرف سوخت در صنایع، اقدام به استخراج و تدوین الگوی مصرف سوخت برای ۱۲ صنعت انرژی‌بر کشور کرده است.براساس این طرح، میزان سوخت برای صنایع جدید‌التاسیس،متناسب با الگوی تعریف شده برای مصرف آنها در اختیارشان قرار می‌گیرد.این الگو شامل صنایع شیشه، قند و شکر، روغن نباتی، لاستیک، آجر، کاشی و سرامیک، سیمان، گچ، آهک، آهن و فولاد می‌شود.

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت تشریح کرد
الگوی مصرف سوخت در ۱۲ صنعت
برنامه جدید دولت برای تشویق بنگاه‌های سبز
گروه صنعت‌و‌معدن - غزاله طایفه: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در راستای بهینه‌سازی میزان مصرف سوخت صنایع اقدام به استخراج و تدوین الگوی مصرف سوخت برای ۱۲ صنعت انرژی‌بر کشور کرده است.
براساس این طرح، میزان سوختی که به صنایع جدید‌التاسیس داده می‌شود، متناسب با الگوی تعریف شده برای مصرف آنها در اختیارشان قرار می‌گیرد. در این صورت صنایع موجود و صنایع جدید در زمان طراحی باید فرآیندی را طی کنند که منطبق با الگوی تعریف‌شده برای آنها باشد.
مهدی شریف، مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» درخصوص این طرح گفت: «الگوی مصرف سوخت شامل صنایع شیشه، قند و شکر، روغن نباتی، لاستیک، آجر، کاشی و سرامیک، سیمان، گچ، آهک، آهن و فولاد می‌شود.»
وی افزود: «همچنین این الگو برای پالایشگاه‌های گاز، خطوط انتقال نفت و گاز، پالایشگاه‌های نفت و صنایع پتروشیمی نیز در حال تدوین است.»
وی درخصوص نحوه اجرای این طرح در صنایع توضیح داد: «در مورد صنایع قدیمی و صنایعی که در حال عملیات هستند، معیارهایی در نظر گرفته شده، درخصوص مصرف سوخت، مقداری محافظه‌کارانه است، چون اگر بخواهیم در ابتدا معیارهای سخت‌گیرانه‌ای را در مورد آنها اعمال کنیم، این صنایع رو به تعطیلی خواهند رفت.»
شریف ادامه داد: «اما در مورد صنایع جدیدالاحداث این معیارها سخت‌گیرانه‌تر و در سطح معیارهای جهانی است.»
مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت در پاسخ به این سوال که این طرح از چه زمانی اجرایی می‌شود، توضیح داد: «الگوی مصرف سوخت برای ۱۲ صنعت انرژی‌بر در حال حاضر تبدیل به کد ملی شده است، اما مهم این است که وزارت صنایع و معادن برای کسانی که می‌خواهند تازه تاسیس شوند این معیارها را اعمال کند و وزارت بازرگانی نیز باید روی مطابقات ماشین‌آلاتی که در این صنایع استفاده می‌شود با برچسب مصرف انرژی کنترل و نظارت داشته باشد.»
وی در ادامه اظهار داشت: «در نهایت مجری اجرای استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آن موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی است.»
شریف با اشاره به این مطلب که این موسسه به دلیل مشکلاتی که داشته تاکنون نتوانسته روی اجرای این معیارها در صنایع نظارت داشته باشد، افزود: «طی جلساتی که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی داشته، قرار است وزارت نفت از نظر مالی به این موسسه کمک کند تا آنها بتوانند با بکارگیری مشاورین ذی‌ربط، امر نظارت بر اجرای معیارهای جدید الگوی مصرف انرژی در صنایع مختلف را اجرایی کنند.»
وی در پاسخ به این سوال که صنایع به چه میزان سرمایه برای اصلاح الگوی مصرف خود نیاز دارند، توضیح داد: «میزان سرمایه‌گذاری به نوع صنعت، نوع فرآیند تولید و نوع تجهیزات مورد استفاده بستگی دارد. برای مثال در صنعت آجر که به شدت انرژی‌بر است، این پتانسیل وجود دارد که تا 50درصد مصرف انرژی در این صنعت را پایین بیاوریم که حداقل بالای 5میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.»
وی ادامه داد: «صنایع جدید کاملا می‌توانند خود را با معیارهای جدید تطبیق بدهند و صنایعی هم که در حال عملیات هستند با انجام بعضی اصلاحات در فرآیند تولید و تجهیزات می‌توانند تا حداقل بین ۱۰ تا ۱۵درصد میزان مصرف حامل‌های انرژی خود را کاهش دهند.»
ارتقای راندمان و کاهش شدت انرژی در فرآیندهای صنعتی، ارتقای تکنولوژی تجهیزات انرژی بر صنعتی و بازیافت انرژی‌های اتلافی در واحدهای صنعتی از جمله راهبردهای بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت است. بر این اساس صنایع موجود کشور که ممیزی انرژی شده‌اند باید مصرف سوخت خود را بر مبنای ارقام و معیارهای اعلام شده، اصلاح کرده در غیر این صورت باید جریمه پرداخت کنند و سوخت مازاد نیز در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.
در حال حاضر سهم ۱۲ صنعت انرژی‌بر از مصرف سوخت در کشور ۸/۴۴درصد است که در صورت اعمال معیارهای مصرف ۶۵۷میلیون و ۵۰۰هزار دلار صرفه‌جویی در مصرف انرژی ایجاد خواهد شد.
در راستای این طرح وزارت صنایع و معادن نیز از تدوین بسته اصلاح الگوی مصرف توسط کارگروهی که در وزارت صنایع و معادن تشکیل شده خبر داد.
محسن حاتم، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن در این خصوص گفت: «یکی از مهم‌ترین موضوعات و نماد اصلاح الگوی مصرف به ویژه در بخش صنعت و معدن بحث انرژی و اصلاح فرآیندهای تولید و شدت مصرف انرژی است. بدین معنا که بتوانیم با مصرف یک واحد انرژی واحد کالاهای بیشتری را تولید کنیم که باعث کاهش شدت انرژی شود.» معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن در ارتباط با استانداردهای مصرف انرژی گفت: «استانداردسازی برای بسیاری از کالاها مانند فولاد، سیمان و آلومینیوم که از کالاهای مهم و پرمصرف انرژی هستند تدوین شده است و در حوزه لوازم خانگی پرمصرف مانند اتو، لباسشویی و کولر نیز ملاک‌های مصرف انرژی مشخص است و برچسب‌های انرژی روی آنها نصب می‌شود».

تشویق واحدهای سبز
با تصویب دولت، از صنایع و واحدهای خدماتی سبز و برگزیده در زمینه سیاست‌های مصرف بهینه منابع و حفاظت محیط زیست، تقدیر می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، یک ماده به آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۶ قانون برنامه چهارم اضافه کرد. براساس این ماده، سازمان محیط‌زیست مکلف است سالانه به منظور ایجاد فضا برای تبادل تجربیات موفق مدیران دستگاه‌های دولتی و نهادهای غیردولتی و ارتقای سطح نگرش زیست‌محیطی آنان به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و همچنین اجرای فعالیت‌های مدیریت سبز، نسبت به گزینش صنایع و واحدهای خدماتی سبز و برگزیده اقدام کرده تا ضمن تشویق و قدردانی از این واحدها موجبات رقابت سازنده جهت گسترش استقرار نظام مدیریت محیط زیست را فراهم کند. سازمان محیط زیست همچنین موظف است اعتبار مورد نیاز را از محل بودجه سنواتی تامین نماید. معیارهای انتخاب صنایع سبز، شاخص‌هایی همچون مدیریت بازیافت مواد زائد، جایگزینی انرژی‌های پاک، توسعه فضای سبز، سازگاری با فرآیند تولید پاک، کاستن از اثرات منفی و ضایعات صنعت بر محیط زیست، مصرف بهینه حامل‌های انرژی و افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی است. معیارهای انتخاب واحدهای خدماتی سبز نیز شاخص‌هایی همچون نصب و راه‌اندازی یا اصلاح سیستم تصفیه فاضلاب، دفع و دفن اصولی و بهداشتی زباله، مدیریت بازیافت مواد زائد، ایجاد و توسعه فضای سبز، مصرف بهینه حامل‌های انرژی و افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی است.