واردات لوازم خانگی متوقف می‌شود

ثبت سفارش اولویت ۱۰ متوقف شد

دو فعالیت جدید به مرکز مبادله ارزی اضافه شد

گروه صنعت و معدن - هر روز یک خبر جدید از آن به گوش می‌رسد، اتاق ارز را می‌گوییم که این روزها خانه دار شده و و صاحبان خانه نیز هر روز یک نقشه جدید برای آن می‌ریزند. یک روز خبر اولویت‌های ارزی مشخص می‌شود، روز دیگر نرخ معاملات اعلام می‌شود و یک روز هم متخلفین ارزی در صدر اخبار اتاق قرار می‌گیرند. حالا با گذشت ۲۰ روز از راه‌اندازی اتاق معاملات ارز وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف ثبت سفارش اولویت ۱۰ و اعمال محدودیت برای اولویت خبر می‌دهد. با این شرایط از این پس ثبت سفارش کالاهایی که به نوعی لوکس محسوب می‌شوند متوقف خواهد شد تا به این طریق صرفه‌جویی ارزی صورت گیرد. براساس اولویت‌بندی صورت گرفته لوازم خانگی غیرضروری، اسباب بازی و لوازم لوکس تزئینی و لوکس در اولویت دهم قرار دارند که با توجه به دستورالعمل جدید ورود آنها به کشور متوقف خواهد شد و در خصوص گروه نهم نیز که شامل ماشین‌آلات پرمصرف، لوازم خانگی ضروری، موبایل، رایانه و اجرای آن نیز با محدودیت مواجه خواهند شد. افزوده شدن دو فعالیت جدید در مرکز مبادلات ارزی دیگر خبری است که غضنفری به آن اشاره کرد؛ براساس برنامه جدید از روز گذشته بخشی برای مدیریت و هماهنگی ارز خدماتی و بخشی برای جهت‌دهی به ارز صادر‌کنندگان در این مرکز قرار داده شد.از سوی دیگر و به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه ارز به اولویت هشت آغاز خواهد شد.

ثبت سفارش گروه‌های ۱۰ متوقف شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از مرکز معاملات ارز با اعلام خبر توقف ثبت سفارش گروه ۱۰ گفت: کالاهای گروه ۹و ۱۰ مصرفی هستند و سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش گروه ۱۰ را متوقف کرده و ثبت سفارش گروه ۹ نیز با محدودیت‌هایی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم هشت گروه کالایی و بخشی از گروه ۹ را پوشش دهیم، همه کالاهای ضروری کشور از نظر تامین ارز پوشش داده شده است و این به آن معنا است که تامین ارز مورد نیاز واردات کالا از طریق مرکز مبادلات ارزی امکان‌پذیر شده و نیازی به مراجعه به بازار آزاد نیست، البته نقش صرافی‌ها در انتقال این وجوه ارزی همچنان قابل توجه است.

غضنفری با بیان این خواسته که انتظار می‌رود مردم همکاری لازم را داشته باشند، عنوان کرد: اولویت‌های ۹ و ۱۰ کالاهای مصرفی کم دوام و بادوام را در بر می‌گیرد، بنابراین باید با اتکا به تولید داخل، کالای ساخت کشور را مصرف کنیم و به دولت برای موفقیت در این اقدام مهم کمک کنیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه آیا همه مراجعین به این مرکز موفق به دریافت ارز می‌شوند، پاسخ داد: تعداد زیادی از واردکنندگان در مرکز مبادلات ارزی موفق به دریافت ارز شدند، برخی کارگزاران خارجی ارز را به حساب فروشنده منتقل کرده‌اند و این افراد می‌توانند کالای خود را منتقل کند، اما تعدادی نیز در انتظار این اتفاق هستند.مهدی غضنفری گفت: ازطریق ارائه خدمات جدید در مرکز مبادلات ارزی علاوه براینکه تقاضای کمتری به سمت بازار آزاد می‌رود، نرخ‌های ارز نیز به این مرکز نزدیک‌تر می‌‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات در مرکز مبادلات ارزی به تدریج توسط بانک مرکزی و از طریق دو بانک عامل ملت و تجارت آغاز شده، افزود: بخش ارز خدماتی اطلاعات دانشجویان، بیماران یا مسافرانی که مشمول ارز مبادله‌ای می‌شوند را مرتبا رصد می‌کند و اینکه آیا ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند و مشکلات نیز گزارش می‌شود.غضنفری با تاکید براینکه ارتباط و هماهنگی در مرکز مبادلات ارزی بهبود یافته تصریح کرد: بانک مرکزی به تدریج در حال صدور بخشنامه‌های مورد نیاز است، سطح هماهنگی و عمل حرفه‌ای خیلی خوب و بالاتر از گذشته است و اطمینان داریم با این نگاه حرفه‌ای به کار و حل مشکلات به صورت تخصصی مرکزی امید بخش را برای ثبات بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی فراهم کرده‌ایم.

ارائه ارز اولویت هشت از فردا

وی سپس با ابراز امیدواری براینکه مرکز مبادلات ارزی کار خود را با همین کیفیت که شروع کرده ادامه دهد، افزود: هماهنگی میان بانک مرکزی، بانک‌های عامل و همکاران ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر شده است، هم اکنون یک نقطه اتکا برای بازار ارز شکل گرفته و دراین ۲۰روز رشد خوبی داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره وضعیت اختصاصی ارز به گروه کالایی هشت نیز گفت: طبق توافق حاصله با بانک مرکزی امیدواریم که از چهارشنبه ارائه ارز اولویت هشت را آغاز کنیم که با این اقدام، تقریبا همه کالاهای اساسی و حوزه تولید پوشش داده می‌شود.

ارائه ارز صادرکنندگان

غضنفری همچنین از توافق با صادرکنندگان برای ارائه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی به واردکنندگان خبرداد و گفت: این به آن معنی است که محل‌های تامین ارز تنوع بیشتری پیدا می‌کند. این در حالی است که رییس کنفدراسیون صادرات با تایید برگزاری جلسه صادرکنندگان با وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: صادرکنندگان با عرضه ارز خود در مرکز مبادلات ارزی و با نرخ مبادله‌ای موافقت نکرده‌اند. به گفته رضی میری عرضه ارز حاصل از صادرات با نرخ مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد.

غضنفری معتقد است، ورود ارز حاصل از صادرات در بانک‌های خارجی و در اختیار صادرکنندگان، بخشی از فشار را از روی بانک‌های عامل برمی‌دارد و پوشش بیشتری می‌دهد.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرکنندگان به درخواست ما پاسخ مثبت داده‌اند، افزود: اگر این ارز خارج از مرکز مبادلات ارزی عرضه شود به معنای آن است که این ارز احتمالا در مسیر قاچاق، خروج سرمایه یا واردات کالای لوکس و غیرضروری به‌کار گرفته می‌شود.

غضنفری تصریح کرد: تقاضای ما از صادرکنندگان این است که حتما با توجه به اینکه میزی برای استقرار نماینده آنها از طریق اتاق بازرگانی اختصاص می‌یابد، به تدریج اطلاعات خود را از طریق نماینده صادرکنندگان در اختیار واردکننده قرار داده و ارز خود را به آنها بفروشند.

مرکز مبادلات ارزی در خدمت تولید

از نظر وی، مهم‌ترین مزیت ارائه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزی این است که در خدمت تولید کشور و نیازهای واقعی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال شفاف‌سازی انتقال ارز و درآمدهای ارزی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس گفت: برای اینکه در حوزه اقتصاد به راحتی بتوانیم مدیریت منابع ارزی داشته باشیم، باید هم دارندگان ارز دولتی و هم بخش خصوصی کمک کنند تا تمام نیازها از طریق این بازار پوشش داده شود.

وی درباره ارائه مشوق‌های لازم برای صادرکنندگانی که ارز خود را در مرکز مبادلات ارزی ارائه می‌کنند، گفت : در وزارت اقتصاد و دولت این موضوع که صادرکنندگان از صددرصد معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند، مطرح است، بنابراین از آنها انتظار می‌رود که در قبال آن، حداقل این ارز را در جایی اظهار کنند و در اختیار واردکنندگانی که قرار است کالای مورد نیاز تولید را تامین کنند، قرار گیرد.

غضنفری گفت: این موضوع تعهدی دو جانبه است و زمانی که دولت متعهد به ارائه تخفیف مالیاتی به میزان صددرصد می‌شود در مقابل انتظار دارد که همه صادرکنندگان به بهبود بهتر فضای کسب و کار کمک کند.

وی توضیح داد: توافقات اولیه با صادرکنندگان انجام شده و آنها قبول کرده‌اند که ارز خود را در مرکز مبادله‌ای عرضه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه، صادرکنندگان ارائه ارز مورد نیاز اولویت‌های ۷ و ۸ در مرکز مبادلات ارزی را مطرح کرده‌اند، گفت: آنها آماده هستند دراین مرکز ارز را در اختیار بانک مرکزی قرار داده تا به طور مستقیم به واردکنندگان ارائه شود.غضنفری با تصریح اینکه هم به لحاظ مصارف اجتماعی از صادرکنندگان انتظار می‌رود تا دولت را در ارائه خدمات بیشتر ارزی برای تولید کمک کنند، افزود: اگر آنها به ما کمک کنند، دوباره فرآیند پیمان سپاری ارزی شکل نمی‌گیرد. وی همچنین گفت: باید یک سازوکار روشن ارتباط ارزی بین مرکز مبادلات ارزی و صادرکنندگان ایجاد شود، از آنها خواستیم که طرح‌های پیشنهادی خود را به ما ارائه دهند، روز گذشته نیز دومین جلسه با صادرکنندگان در این خصوص برگزار شد و امیدواریم به‌زودی شاهد آن باشیم که نماینده آنها «میز» خاص خود را در مرکز داشته باشد و بدون اینکه ارز را مستقیما به فروش برسانند اطلاعات را در اختیار واردکنندگان قرار دهند تا آنها بتوانند ارز را از صادرکنندگان دریافت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: نزدیک به سه هزار فقره ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزی به ثبت رسیده که این تعداد حدود یک میلیارد دلار ارز را به خود تخصیص داده و معنی آن این است که اگر این مرکز شکل نمی‌گرفت باید به همین میزان ارز از بازار آزاد تامین می‌شد، این وضعیت بر روی بازار آزاد اثر منفی می‌گذاشت، منجر به افزایش قیمت‌ها شده و کالاهای تولیدی را گران می‌کرد. منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شد، موضوعی که تولیدکنندگان از آن شکایت دارند.