دلایل افزایش 173 درصدی قاچاق سیگار به کشور

گروه صنعت و معدن- قاچاق سیگار به کشور به طور محسوس و غیرمنتظره‌ای افزایش یافته، به صورتی که از محل قاچاق سازمان یافته این محصول که گردش مالی سالانه آن حدود هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. درآمد رسمی ‌دولت از مسیر اخذ عوارض واردات رسمی‌ کاهش یافته و تقاضا برای محصول شرکت‌های تولیدکننده داخلی را تحت تاثیر قرارداده است. از سوی دیگر بر شاخص‌های سلامت جامعه تاثیر گذاشته است. در این شرایط مدیر عامل شرکت دخانیات، برخی از علل افزایش قاچاق سیگار به کشور را سمت و سوی تصمیم‌گیری‌های داخلی می‌داند.مدیرعامل شرکت دخانیات از مصوبات اخیر مجلس انتقاد کرد و گفت: دو برابر شدن تعرفه واردات سیگار و عدم صدور مجوز واردات طی سال‌جاری مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده است.

تعرفه نامناسب «محمود ابطحی» در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه سال گذشته بابت واردات رسمی هر نخ سیگار به کشور ۲۰ ریال به عنوان تعرفه دریافت می‌شد، افزود: بر اساس یکی از مصوبات مجلس این رقم برای امسال به ۴۰ ریال رسیده که باعث رشد قاچاق سیگار به کشور و کاهش واردات رسمی این محصول خواهد شد.

وی افزود: بر اساس یکی دیگر از مصوبات مجلس، حق صدور مجوز واردات سیگار از ابتدای امسال از شرکت دخانیات سلب و به عهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع، بازرگانی و بهداشت گذاشته شده است. وی با انتقاد از نحوه ارائه محصولات دخانی مجاز در بازار توسط وزارت بازرگانی گفت: حدود یک و نیم سال است که این مسوولیت از شرکت دخانیات گرفته و به وزارت بازرگانی سپرده شده است. مدیر عامل شرکت دخانیات با بیان اینکه قاچاق سیگار باید در مرز کنترل شود، تصریح کرد: وجود کالای قاچاق در بازار، منافع دولت را به خطر می‌اندازد.

کشفیات فقط ۳ درصد قاچاق است

وی افزود: تجربه نشان داده میزان سیگار قاچاق کشف شده حدود ۳ درصد حجم سیگار قاچاق ورودی به کشور است. وی با اشاره به رشد ۱۷۳درصدی قاچاق سیگار به کشور طی سال گذشته در مقایسه با سال ۸۷ گفت: در گذشته بازرسان شرکت دخانیات در مراکز عرضه سیگار حاضر می‌شدند، ولی در حال حاضر به دلیل حضور نامناسب وزارت بازرگانی، نظارت دقیقی وجود ندارد. مدیر عامل شرکت دخانیات در مورد روند مذاکرات این شرکت با شرکت‌های خارجی سیگار به منظور تولید مشترک این محصول نیز گفت: ما مجوزی برای تولید سیگار در کشور تحت برندهای جدید نداریم. وی با اشاره به اصرار شرکت‌های چینی برای تولید‌ سیگار در ایران ادامه داد: حضور این شرکت‌ها در ایران میزان مصرف سیگار را در کشور دو برابر خواهد کرد، به همین دلیل تمایلی به مذاکره با آنها نداریم.

شرکت سوئیسی، حافظ منافع «وینستون»

وی با بیان اینکه هم اکنون سیگار وینستون با مشارکت شرکت GTI سوئیس در ایران تولید می‌شود، افزود: اصلا اجازه ساخت، واردات و حضور برندهای جدید سیگار در بازار داخلی را نمی‌دهیم.