دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی.یی.سی.اف) در دیدار با وزیر نفت ایران، در خصوص برگزاری اجلاس سران گازی در سال ۲۰۱۱ رایزنی کرد. «لئونید بوخنوسکی» در خصوص محورهای این دیدار اظهار داشت: ‌در این دیدار، ضمن بررسی بازار کنونی و آینده گاز و ارزیابی فعالیت مجمع گازی آخرین فعالیت‌ها و ابتکار عمل‌های سازمان را با هدف فعال‌سازی بازار گاز به اطلاع وزیر نفت ایران رسانده شد. وی تصریح کرد: همچنین در دیدار فعالیت‌های مجمع گازی ارزیابی و گزارشی از فعالیت‌های سازمان در زمینه مراحل، ساختاربندی و اسناد داخلی ارائه شد.

«بوخنوسکی» افزود: تصمیم نهایی برای برگزاری اجلاس سران گازی در اجلاس وزرا که دسامبر امسال (آذرماه) در دوحه برگزار می‌شود، گرفته خواهد شد.

«مسعود میرکاظمی»، وزیر نفت کشورمان نیز در نخستین جلسه رسمی‌خود با دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: این مجمع با هدف تعیین تامین امنیت تولیدکنندگان گاز و قیمت مناسب گاز در سطح بین‌المللی و فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری کشورهای عضو تشکیل شد.

به گفته «میرکاظمی» بررسی رویکردهای بین‌المللی برای تعیین قیمت‌های حامل‌های انرژی، میزان عرضه و تقاضا، رکود حاکم بر بازار و تاثیر آن بر قیمت و عرضه گاز، همچنین کاهش قیمت گاز در سطح بین‌المللی از جمله موضوع‌هایی بود که در این نشست بررسی و پیرامون آنها مذاکره شد.

میرکاظمی‌ بررسی نشست سران گازی را در آینده نزدیک از دیگر محورهای مذاکره مطرح و تصریح کرد: در این نشست قرار است مسائل و پیشنهادهای راهبردی در حوزه انرژی به ویژه گاز مطرح شود تا به این وسیله سیاست‌ها و راهبردهای لازم برای ادامه کار دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز طراحی شود.

وی افزود:‌ ارائه گزارش‌هایی در باره کشورهای مصرف‌کننده گاز، سیاست‌های بین‌المللی در زمینه گاز و تاثیری که تولیدکنندگان باید در صحنه بین‌المللی این سوخت داشته باشند از دیگر موضوع‌هایی بود که در نشست روز گذشته به آنها پرداخته شد.

وزیر نفت در ادامه در باره محل و زمان برگزاری اجلاس سران گازی در سال ۲۰۱۱ گفت: تاکنون محل و زمان برگزاری این اجلاس مشخص نشده است، ولی کشورها موافقت خود را با برگزاری آن به دبیرخانه اعلام کردند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، فروردین امسال در دهمین نشست خود در «وهران» الجزایر، با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند که قیمت گاز باید با قیمت نفت هماهنگ شود.

ایران، مصر، الجزایر، بولیوی، ترینیدادوتوباگو، روسیه، قطر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه و ونزوئلا اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند.