گروه بازرگانی- بر اساس تصمیم‌گیری انجام شده از سوی دولت یازدهم که در همان بدو ورود و شروع به کار اتخاذ شد، مقرر شد که دلار نهاده‌های دامی تا پایان سال با نرخ ۱۲۲۶ تومان تامین شود؛ اما در حال حاضر هنوز اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است. در این باره، رییس اتحادیه تولید‌کنندگان مرغ از انتظار تشکل‌های تخصصی برای برگزاری جلسه با وزیر جهاد کشاورزی به منظور حل مشکلات موجود خبرداد و گفت: هنوز مشکل تامین نهاده‌ها حل نشده و امید است بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوطه، تکلیف این موضوع را زودتر مشخص کنند. حسین مقدم‌نیا در مورد حل مشکلات نهاده و مطرح کردن آن با وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: حل مشکل نهاده جزو اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی است؛ ولی هنوز مشکل تامین نهاده ها حل نشده است و به همین دلیل نیز تشکل‌ها منتظر تعیین زمان از سوی وزیر برای برگزاری جلسه مشترک هستند.

وی با بیان اینکه مرغداران ۱۰ هزار تن طلب نهاده دارند که تلاش می‌کنیم این میزان را به ما بدهند، ‌گفت: حتی اگر این ۱۰ هزار تن نیز تامین شود، در مقابل تولید ۵۰۰ هزار تن مرغ در ماه، بسیار ناچیز است. با توجه به این شرایط، درخواست داریم تشکل‌هایی که می‌توانند با منابع خود، اقدام به خرید نهاده کنند و ترتیبی داده شود که مطالبات خود را به موقع، دریافت و تولیدکنندگان از نظر تامین نهاده مطمئن باشند. رییس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تصریح کرد: امیدواریم مشکلات موجود توسط بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط به دریافت ارز به زودی حل شود.

بر اساس این گزارش، علاوه بر رییس اتحادیه مرغداران، رییس اتحادیه کشوری دامداران نیز اخیرا از بلاتکلیفی این بخش در تامین ارز و حل مشکل نهاده خبر داده بود. در حال حاضر همه بخش‌هایی که مشکل اصلی آنها به نهاده یا ارز مربوط می‌شود، امیدشان به رییس کل جدید بانک مرکزی است که اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

در این باره، مدیرعامل اتحادیه دامداران نیز گفت: در شرایطی که دامداران به دلیل عدم تخصیص ارز مناسب برای ترخیص نهاده‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، ناچارند تا با رجوع به بازار سیاه، دغدغه خود را برطرف کنند.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: بازار آزاد برای فروش نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان در کشور وجود دارد و به دلیل مشکلات اخیر توسعه یافته است، اما دامداران نمی‌توانند گله‌های خود را گرسنه نگه دارند و مجبورند برای تامین خوراک دام خود به بازار سیاه هم مراجعه کنند.

وی افزود: در صورتی که دامدار نهاده مورد نیاز خود را از بازار سیاه تهیه کند، حتی اگر علوفه برای او به قیمت ارزان نیز تامین شود، حکم نوش‌دارو را پیدا می‌کند؛ چرا که قیمت تمام شده محصول تولید شده دامدار، با قیمت‌های بازار سیاه افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: شرکت پشتیبانی امور دام از سال گذشته تاکنون، اقدامات مناسبی برای تامین نهاده دامداران انجام داده است، اما مشکل اصلی دامداران در حال حاضر، بانک مرکزی است که ارز کافی برای ترخیص نهاده‌های بلاتکلیف در گمرک را اختصاص نمی‌دهد.

سلطانی اظهار کرد: با اظهارات اخیر رییس جمهوری برای تشکیل کارگروه رفع موانع اقتصادی و وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی، دامداران برای تولید بیشتر به آینده امید دارند.