گروه صنعت و معدن- با دستور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص ارز مرجع به واردات روغن خام متوقف شده و از این پس، قرار است با افزایش ۱۰ درصدی قیمت روغن در بازار، تولیدکنندگان از ارز مبادلاتی برای واردات روغن خام استفاده کنند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی دستوری برای حذف اختصاص ارز مرجع به واردات روغن خام صادر کرده که بر اساس آن، تولیدکنندگان روغن نیز توافق کرده‌اند که از این پس، از ارز مبادلاتی برای واردات روغن خام استفاده کرده و در مقابل، قیمت روغن نباتی را در بازار تا ۱۰ درصد افزایش دهند، البته در شرایطی که متعهد شوند که تا پایان سال جاری، قیمت روغن دیگر افزایش پیدا نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که تا پیش از این، ۳۰ درصد از واردات روغن خام با ارز مبادلاتی و ۷۰ درصد با ارز مرجع صورت می گرفت، این در حالی است که در دولت قبل نیز زمزمه‌های حذف اختصاص ارز مرجع به روغن نباتی مطرح شد؛ اما هیچ‌گاه این تصمیم عملیاتی نشد.

روغن خوراکی از ابتدای سال ارز مبادله‌ای می‌گیرد

سخنگوی ستاد تنظیم بازار نیز در این خصوص می‌گوید: روغن از کالاهایی است که از ابتدای سال جاری ارز مبادله‌ای دریافت می‌کند و این مساله تازه‌ای نیست.

علی‌اکبر پور کاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: ارز مرجع روغن نباتی خوراکی از ابتدای سال حذف شده و به ارز مبادله‌ای تغییر یافته است.

وی افزود: از اول تیرماه سال جاری ارز مرجع کلیه کالاها به ارز مصوبه بودجه، یعنی ارز با نرخ ۲۴۷۸ تومان تغییر وضعیت داده است، فقط در این میان گندم استثنا است و با ارز ۱۲۲۶ وارد کشور می‌شود.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: در واقع معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مابه‌التفاوت ارز ۱۲۲۶ و ۲۴۷۸ تومانی را تامین می‌کند.

پورکاوه در واکنش به این سوال که آیا در بودجه محلی برای این رقم پیش‌بینی شده است، گفت: مابه‌التفاوت ارز گندم در بودجه دیده شده است و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد. پورکاوه گفت: ذخایر روغن خام در حال حاضر به بیش از ۳ ماه رسیده است و با توجه به اینکه واردات آن با ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد، بخش خصوصی هم اقدام به واردات می‌کند.

وی افزود: تولید‌کنندگان روغن هیچ مجوز افزایش قیمتی ارائه نکرده‌اند و در دو ماه گذشته قیمت جهانی روغن خام در پایین‌ترین حد خود بوده است.