گروه صنعت و معدن: سومین همایش تخصصی رتبه‌بندی شرکت‌های مهندسی، تدارک و ساخت (EPC) روز گذشته با حضور علی کرمانشاه مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، کیومرث فروتنی مدیرکل صنایع ماشین‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیران شرکت‌ها و جمعی از نخبگان و کارشناسان این حوزه در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، علی کرمانشاه در این مراسم گفت: شرکت‌های مهندسی، تدارک و ساخت در دو دهه اخیر در توسعه صنعتی کشورهای جهان نقش موثری بازی کرده‌اند و در کشور ما نیز در بخش‌های نیروگاهی و برق، شاهد یک روند تکاملی هستیم.

وی این روند تکاملی را شامل مهندسی، ساخت، طراحی و یکپارچه‌سازی عنوان کرد که باعث شده کشور در سال‌های اخیر، کمتر به خارج نیاز داشته باشد و شرکت‌های نیروگاهی داخلی توانایی تولید، استانداردسازی و ورود به بازارهای جهانی را داشته باشند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان تاریخچه‌ای از شکل‌گیری شرکت‌های EPC اظهار کرد: اگر روند تکاملی این شرکت‌ها و تعامل با ظرفیت‌های نهادی را در نظر بگیریم، متوجه توسعه‌نیافتگی بخش نهادی در مقایسه با بخش مهندسی، تدارک و ساخت می‌شویم.

کرمانشاه عنوان کرد: مجموعه سیاست‌ها، باورها، زیرساخت‌های قانونی و خصوصی نیازمند توسعه است و سازمان مدیریت صنعتی، به عنوان سازمانی توسعه‌ای این خلا را حس کرده و به این بخش نهادی با رتبه‌بندی پاسخ می‌دهد.

در ادامه همایش مدیر کل صنایع ماشین‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور، آن را ظرفیت مناسبی برای حمایت از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدمات مهندسی عنوان کرد.

فروتنی با بیان اینکه متولی اجرای این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: این قانون طیف وسیعی را شامل می‌شود و تمامی دستگاه‌ها و مخاطبان ملزم هستند کار خود را در اولویت اول به شرکت‌های ایرانی بسپارند.

وی ادامه داد: اگر تولید کالا یا ارائه خدماتی در داخل کشور امکان‌پذیر نباشد، اولویت ارجاع کار بعدی با شرکت‌هایی است که سهام آن بیش از ۵۱ درصد ایرانی باشد و اگر چنین شرکتی وجود نداشت در اولویت آخر می‌توان کار را به شرکت خارجی ارجاع داد. وی اجرای رتبه‌بندی شرکت‌های مهندسی، تدارک و ساخت (EPC) را باعث کاهش هزینه اجرای طرح‌ها عنوان کرد.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم رتبه‌بندی شرکت‌های مهندسی، تدارک و ساخت (EPC) که از سوی سازمان مدیریت صنعتی به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت تخصصی شکل گرفته است، تداوم یابد.