خبرگزاری فارس: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه ۶۰ درصد نیاز کشور از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: تصمیم‌سازی برای آب باید از چهاردیواری وزارت نیرو خارج شود. رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در همایش بحران مدیریت آبهای زیرزمینی گفت: شاخص‌ها و معیارهای موجود نشان می‌دهد که در این سال‌ها چه بر سر کشور و منابع آبی آورده‌ایم و به‌طور قطع همه ما در این وادی مقصر هستیم. وی تصریح کرد: آب زیرزمینی یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است که طبق آخرین بررسی‌ها ۶۰ درصد نیاز کشور از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود. البته این آمار در مناطق و شهرهای مختلف بیشتر یا کمتر از این میزان است. این موضوع موجب نشست زمین و دشت‌ها شده که به دنبال آن شاهد تخریب و نشست سازه‌ها در سطح کشور هستیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به مطالعات و تجربیات کشورهای مختلف، عنوان کرد: شاید ایران، کشوری خشک یا نیمه خشک باشد، ولی این کشور در قدم اول از عدم مدیریت منابع آبی رنج می‌برد و موضوعاتی مانند خشکسالی و اقلیم، دلایل جانبی این بحران محسوب می‌شوند. وی با تصریح این نکته که منابع تجدیدپذیر آب‌های زیرزمینی محدود است، افزود: برخی چاه‌ها به‌دلیل برداشت بیش از حد از منابع آنها، دچار کاهش کیفیت آب شده‌اند. در واقع میزان شوری آب‌ها یا فلزات محلول در آب آنها افزایش یافته که تهدید جدیدی به‌شمار می‌آید.

این مقام مسوول کاهش مصرف آب در سطح کشور را ضروری دانست و ادامه داد: در قدم اول باید ۱۰ میلیارد متر مکعب از میزان برداشت آب‌ها کاهش پیدا کند تا فرصتی به‌وجود آید و سفره آب‌های زیرزمینی بتوانند خود را احیا کنند، البته فراموش نکنیم که اگر سطح آب‌های زیرزمینی هم بالا بیاید، زمین به‌دلیل حالت الاستیکی خود دیگر به شرایط اولیه برنمی‌گردد.

در ادامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش اظهار داشت: امروز اعتقاد به بحران آب در همه مسوولان و مقامات کشوری شکل گرفته و در این برهه برای حل معضلات به اراده‌ای ملی نیاز داریم که خوشبختانه شاهد باور این موضوع در بین مسوولان کشور هستیم.

وی ادامه داد: وضعیت تازه‌ای شکل گرفته که باید از آن بهترین بهره را ببریم؛ پذیرش واقعیت‌ها و وجود این جسارت که از ناکرده‌ها صحبت کنیم، می‌تواند نقطه آغازی برای حرکت به سوی حل بحران آب به‌شمار آید.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به غفلت چندساله اتاق در مورد پرداختن به موضوع آب گفت: با توجه به عقب افتادن اتاق به عنوان مشاور سه قوه و پارلمان بخش خصوصی از موضوع و اهمیت جایگاه آب و کشاورزی، تصمیم گرفتیم با حرکتی مضاعف این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.