خبرگزاری تسنیم: رویترز با اشاره به ازسرگیری روابط برخی شرکت‌های کشتیرانی دنیا با ایران نوشت: هنوز بسیاری از مالکان شرکت‌های کشتیرانی نسبت به از سرگیری روابط با ایران محتاط بوده و در انتظار رفع تحریم‌ها با اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای هستند. رویترز طی گزارشی نوشت: نخستین کشتی‌های کانتینربر متعلق به شرکت‌های خارجی هفته گذشته وارد ایران شدند. ایران تا پیش از تحریم‌ها برای واردات کالاهای مورد‌نیاز خود به کشتی‌های خارجی وابسته بود؛ اما از سال ۲۰۱۲ به دنبال وضع تحریم‌های غرب به ناوگان تجاری خود متکی شد و بخشی از واردات خود را به سمت مسیرهای زمینی سوق داد. نخستین نمونه از ایجاد تحول در فضای تجاری ایران از آنجا نمایان است که روز دوشنبه شرکت فرانسوی سی‌ام‌ای که سومین شرکت کانتینربر بزرگ جهان است اعلام کرد از اوایل آگوست سال جاری میلادی همکاری‌های خود با ایران را از سر می‌گیرد. براساس اطلاعات مربوط به رهگیری کشتی‌ها روز پنج‌شنبه یک کشتی متعلق به این شرکت با پرچم انگلیس وارد بندرعباس شد، هر چند شرکت فرانسوی از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد. شرکت تایوانی اورگرین نیز که پنجمین کانتینربر بزرگ دنیا محسوب می‌شود، همکاری با ایران را از سر گرفته است و نخستین کشتی این شرکت روز چهارشنبه وارد بندرعباس شد.


اورگرین که جزو آخرین شرکت‌های خارجی بود که در سال 2013 و در پی تحریم‌های غرب، روابط خود با ایران را متوقف کرد، اعلام کرده است خدمات خود به ایران را مطابق با تقاضای این کشور ارائه می‌دهد. با وجود اشتیاق شرکت‌ها برای ورود به بازار ایران، دولت‌های اروپایی هشدار می‌دهند شاید ماه‌ها زمان لازم باشد تا تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود. سامانتا ایوانز، ‌معاون دفتر تحریم‌های ایران در وزارت خارجه انگلیس در این باره گفت: تنها زمانی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند، تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

شرکت استاندارد کلوب که کشتی‌ها را بیمه می‌کند نیز اعلام کرد: مشتریان این شرکت باید در تجارت با ایران جانب احتیاط را رعایت کنند و پیش از هرگونه همکاری مطمئن شوند آیا تحریم‌ها را نقض می‌کنند یا نه. شرکت مرسک که بزرگترین شرکت کانتینربر دنیا است نیز اعلام کرد آماده از‌سرگیری روابط با ایران است.