ایسنا: معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به اینکه بین هزینه تمام شده آب، برق و مبلغی که مردم پرداخت می‌کنند فاصله زیادی وجود دارد، از برنامه این وزارتخانه برای دریافت قیمت تمام شده آب از مشترکان پرمصرف خبر داد.

علیرضا دائمی با ابراز گلایه از تعرفه‌های آب و برق گفت: در حال حاضر در صنعت برق 10 هزار میلیارد تومان و در صنعت آب در بخش کشاورزی 6 هزار و 600 میلیارد تومان و در حوزه آب شرب 3500 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‌شود. یعنی علاوه بر ارائه‌ یارانه نقدی به مردم، صنعت آب و برق نیز 20 هزار میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به مردم می‌دهد که این مساله با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد.


وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در برنامه ششم بتوانیم به مصرف معقول و بهره‌برداری در این دو صنعت بپردازیم. معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به تعرفه‌های صنعت برق گفت: در حال حاضر بین هزینه تمام شده تولید و مبلغی که از مردم دریافت می‌شود فاصله زیادی وجود دارد. به گفته دائمی این در شرایطی است که برای تولید برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت ۳۵ تومان، در حوزه توزیع و انتقال هر کدام ۳۰ تومان برای هر کیلووات ساعت هزینه می‌شود.


دائمی همچنین با اشاره به نقش و اهمیت بخش خصوصی در تولید برق کشور گفت: در حال حاضر 52 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و متوسط خرید ما از این نیروگاه‌ها بیش از 35 تومان است. دائمی با بیان اینکه تغییر تعرفه آب مربوط به تصمیم نهایی شورای اقتصاد و دولت می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده تصمیم نهایی اعلام شود.


معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به تاکید اقتصاد مقاومتی به بهره‌وری صنعت برق و افزایش صادرات این حوزه اظهار کرد: با اصلاح اقتصادی صنعت برق می‌توانیم بهره‌وری را ارتقا دهیم و موجب افزایش صادرات در این صنعت شویم.

دائمی در خصوص افزایش تعرفه برق نیز گفت: تقاضای ما این است که تعرفه‌ها در صنعت برق متناسب با نرخ تورم سال ۱۳۹۳ ارتقا یابد.

وی با اشاره به مشکلات مدیریت آب گفت: به‌رغم وجود مشکلات زیاد در صنعت آب، توانستیم پیک مصرف امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم. معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به مشکلات مناطق روستایی گفت: در مناطقی که چشمه و چاه‌ها به دلیل تداوم خشکسالی خشک شده‌اند ما مجبوریم که از منابع غیرمحلی آب را تامین کنیم که این مساله هزینه زیادی دارد.


معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان اینکه توجه به اقتصاد آب و تعرفه‌های آن بسیار مهم است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان تعرفه در شهرها 350 تومان و در روستاها 120 تومان است که این مبلغ 30 درصد تعرفه شهری است.

دائمی با اشاره به قانون بودجه سال 1394 گفت: براساس این قانون موظفیم که برای روستاها این رقم را به 50 درصد نزدیک‌ترین شهر برسانیم که این مساله برای سال 1395 اجرایی می‌شود.