از قتل مهرجویی تا آزادی توماج

دیروز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، از صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده فیلم‌ساز فقید در نیمه اول آذر خبر داده و گفته در این زمینه رئیس کل دادگستری استان البرز در دو و سه مرحله اطلاع‌رسانی کردند و باید تمام ابعاد و زوایای پرونده در اطلاع‌رسانی مورد توجه قرار گیرد. او افزود: در خصوص پرونده مرحوم داریوش مهرجویی و همسرشان تا الان ۴ نفر متهم حاضر در صحنه قتل بودند و به اعمال ارتکابی اقرار داشتند. علاوه بر این اقراری که متهمان داشتند امارات دیگری هست که در پرونده وجود دارد و بر موضوع و ارتکاب قتل دلالت دارد.

ستایشی گفت: یکی از موارد و نکاتی که مطمح نظر بازپرس و دادستان ما در شهرستان فردیس واقع شده، این است که آلت قتاله خون‌آلود و اموال مسروقه‌ای در محله اختفای متهمان بوده است؛ مثل طلایی که کشف شده و به تایید دخترشان رسیده و در محل اختفای متهمان بوده است. خونی در محل ارتکاب جرم کشف شده و این خون در صحنه قتل با خون یکی از متهمان انطباق دارد. گوشی مقتولان از منزل یکی از متهمان کشف شده است. بازبینی پیام‌هایی که در گوشی تلفن بوده دلالت بر این موضوع دارد. تحقیقات ادامه دارد و استعلاماتی صورت گرفته است. منتظر جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست هستیم. ان‌شاءالله در نیمه اول آذرماه پرونده به صدور کیفرخواست منتهی خواهد شد. این قتل‌های دلخراش با کمترین زمان و با اهتمام ویژه‌ای کشف شد و مطمئن باشید که کسانی که مجرمیتشان به اثبات برسد به سزای عملشان خواهند رسید.

در انتظار تصمیمی دیگر

یکی دیگر از بخش‌های نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه به چگونگی رسیدگی به پرونده خواننده موسیقی رپ اختصاص داشت. توماج صالحی از جمله هنرمندانی بود که پس از ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ بازداشت و سرانجام در روزهای اخیر با قید وثیقه آزاد شد. بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، او به فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه غیرقانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور متهم شده است. مسعود ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی گفت: پرونده فرد موردنظر براساس گزارش ضابطین خاص در دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان مورد رسیدگی واقع شد. بر اساس اتهامات مصرحه در این پرونده، تحقیقات کامل صورت پذیرفته و پس از تحقیقات، تفهیم اتهامات به عمل آمده و پس از تفهیم اتهامات قرارهای قانونی در خصوص فرد مورد‌نظر صادر شده است.

او ادامه داد: پس از این و صدور دو قرار قانونی و متناسب با بزه ارتکابی و اتهامات مطروحه، پرونده به دادگاه صالحه ارسال و در محکمه صالح با صرف وقت موسع اتهامات او مورد رسیدگی واقع شد و دادگاه در خصوص متهم رای را صادر کرد. متعاقبا در اجرای حقوقی که مقررات دادرسی ما از جمله قانون آیین دادرسی کیفری برای متهمان قائل است، متهم از حق قانونی خود به عنوان «اعتراض به تصمیم دادگاه بدوی» استفاده می‌کند و «فرجام‌خواهی» او صورت می‌پذیرد. سخنگوی قوه قضائیه افزود: در فرجه مقرر پرونده‌ او جهت رسیدگی به فرجام‌خواهی متهم نسبت به رای بدوی به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود. دیوان عالی کشور با ارجاع پرونده ارسالی به شعبه‌ای از شعب دیوان عالی، فرایند رسیدگی را مورد توجه قرار می‌دهد.

نهایتا قضات محترم رسیدگی‌کننده به این پرونده تصمیمی که می‌گیرند مبین اعمال مقررات قسمت دوم از بند ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری است. او افزود: دادگاه در مقام توجه به تصمیم مرجع بالاتر با رعایت مقررات ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از قرارهای شدید را که قرار بازداشت موقت است، «فک» می‌کند و تبدیل به «قرار وثیقه» می‌شود و متهم وثیقه را تودیع می‌کند و آزاد می‌شود. پرونده در جریان رسیدگی است. ستایشی گفت: نظر مرجع بالاتر این بوده که نسبت به برخی از اتهامات باید دادگاه تصمیم دیگری اتخاذ کند. ان‌شاءالله در آینده این پرونده رسیدگی خواهد شد و مطابق مقررات اطلاع‌رسانی می‌کنیم.