گروه فرهنگ‌وهنر: بازار کتاب در هفته‌های اخیر روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است و علاقه‌مندان از آثار منتشر شده استقبال قابل توجهی نشان داده‌اند. بر اساس آمار کتابفروشی‌ها، مخاطبان قبل از فرا رسیدن تعطیلات ۲۲ بهمن امیدوار بودند علاوه‌بر انتشار چاپ‌های جدید کتاب‌های محبوب ماه گذشته، آثار پرطرفدار دیگری هم روانه بازار شود اما انگار ناشران تصمیم گرفته‌اند کتاب‌های جدید را در هفته‌های آتی به بازار بفرستند تا بتوانند نبض فروش‌های بهار را در دست بگیرند. البته از همین حالا نشانه‌های خرید‌های نوروزی مردم پدیدار شده است و به نظر می‌رسد بسیاری از علاقه‌مندان خوراک‌های نوروزی خود را از همین حالا تهیه کرده‌اند. از سویی دیگر هم ناشران خود را برای میزبانی از مشتریان نوروزی آماده می‌کنند تا فصل متفاوتی را در بازار کتاب پشت سر بگذارند. در هفته گذشته هم «روزنامه‌سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ » نوشته احمد شاملو و «بیشعوری» نوشته‌ خاویر کرمنت که با ترجمه محمود فرجامی منتشر شده است همچنان پرطرفدار بوده‌اند و هنوز هم در لیست کتاب‌های پرفروش به چشم می‌خورند. کتاب‌هایی همچون «شاگرد قصاب» و «ته خیار» نیز پا‌به‌پای این کتاب‌ها در لیست پرمخاطبان جلو آمده‌اند. غیر از رمان و داستان، دو کتاب «تاریخ سینما» دیوید بردول و «فرهنگ پسامدرن» نوشته‌ عبدالکریم رشیدیان هم از کتاب‌های اجتماعی و هنری پرمخاطب در فهرست پرفروش‌های کتابفروشی‌های تهران در هفته گذشته بوده‌اند. کتاب تاریخی- تحلیلی «حکمت و سیاست: مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر خاطرات دکتر سیدحسین نصر» به تصحیح حسین دهباشی هم ظاهرا با استقبال خوبی مواجه شده و مدتی است در جدول پرفروش‌ها قرار دارد. ناشرانی مثل چشمه، ثالث، نی و نیلوفر بیشترین آثار را در فهرست پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند. گزارش «ایلنا» از آمار کتابفروشی‌های پایتخت قابل تامل است.

کتابفروشی پیشگام: رمان «اتحادیه ابلهان» به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین آثار داستانی جهان در صدر فهرست پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارد، طوری که به راحتی در کنار کتاب‌هایی مثل «شاگرد قصاب» به قلم پاتریک مک‌کیب و «بیشعوری» خاویر کرمنت ایستاده است. «تاریخ سینما»ی دیوید بردول که با ترجمه روبرت صافاریان توسط نشر مرکز منتشر شده هم رتبه خوبی در میزان استقبال در این کتابفروشی داشته است. نشر نی هم با کتاب «فرهنگ پسامدرن» نوشته عبدالکریم رشیدیان در لیست پرفروش‌های کتابفروشی پیشگام قرار دارد.

کتابفروشی نشر چشمه: رمان‌ها و داستان‌های این نشر روی هوا برده‌ می‌شوند و ادبیات داستانی پرطرفدارترین در این کتابفروشی هستند. «کتابخانه عجیب» و « سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» موراکامی از مجموعه جهان نو نشر چشمه در این کتابفروشی‌ در ردیف بالای پنج کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. البته‌ رتبه اول جدول در اختیار «شاگرد قصاب» نوشته پاتریک مک‌کیب قرار دارد. رمان «کی از این چرخ و فلک پیاده می‌شویم» به عنوان اولین اثر گلرنگ رنجبر و «تهران خیابان آشیخ هادی» که مجموعه‌ای است از نامه‌هایی که «احمدشاملو» طی سه‌دهه دوستی و همکاری برای «ع.پاشایی» نوشته است هم به ترتیب چهارمین و پنجمین کتاب پرفروش سرزمین کتاب هستند.

شهر کتاب هفت‌حوض: دو کتاب «من زنده‌ام» و «خط چهار مترو» در صدر کتاب‌های پرفروش این شهرکتاب ایستاده‌اند. پس از این دو کتاب اثری از سازمان اسناد و کتابخانه ملی به‌نام «حکمت و سیاست: مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر خاطرات دکتر سیدحسین نصر» قرار دارد که جای خودش را در لیست پرمخاطب‌ها باز کرده است. «پنج اقلیم حضور» نوشته داریوش شایگان که به نوعی تاریخچه شعر و شاعر در ایران را روایت می‌کند و کتاب «ادب الهی» آیت‌الله مجتبی تهرانی هم در جایگاه چهارم و پنجم این فهرست قرار دارند.

شهرکتاب شکوفه: «من زنده‌ام» معصومه آباد در این فروشگاه هم جزو کتاب‌های محبوب است و رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های شهرکتاب شکوفه در حوزه رمان را به خود اختصاص داده است. «زندگی کن» نوشته امیررضا آرمیون و «گودی» جومپا لاهیری هم دومین و سومین کتاب پرمخاطب داستانی این فروشگاه هستند. «از دولت عشق» کاترین پاندر با ترجمه گیتی خوشدل اینجا در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود و در رتبه چهارم قرار دارد. پنجمین کتاب پرفروش شهرکتاب شکوفه در این هفته هم متعلق به یک داستان ایرانی به نام «مرجان» نوشته مریم ریاحی است که توسط نشر پرسمان منتشر شده است.

شهرکتاب مرکزی: داستان «ته خیار» هوشنگ مرادی‌کرمانی هنوز هم جزو پرفروش‌ترین کتاب شهرکتاب مرکزی است و «فرشته ظلمت» نوشته‌ ارنستو ساباتو و «مردی با کبوتر» رومن گاری با ترجمه لیلی گلستان در کنار آن قرار دارند. همچنین اثر داستانی نرگس آبیار به‌نام «شیار ۱۴۳» چهارمین و «شاگرد قصاب» مک‌کیب پنجمین رتبه فروش رمان و داستان در این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌اند. البته کتاب‌هایی مثل «نظام اشیا» ژان بودریار و «از سینما تا پاریس تا کانون فیلم تهران» نوشته پرویز جاهد هم از جمله کتاب‌های غیرداستانی پرطرفدار در این فروشگاه هستند.

هیجان بهاری بازار کتاب