گروه فرهنگ‌وهنر: سینمای ایران در روزهای اخیر وضعیت یکنواختی را پشت سرگذاشته و فروش فیلم‌ها نسبت به هفته‌های گذشته تغییر قابل تاملی نداشته است.


شاید گرمای روزهای اخیر در پیدایش چنین وضعیتی بی‌تاثیر نبوده است و مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند تا آسیب‌های آلودگی هوا و گرمای طاقت‌فرسا گریبان آنها را نگیرد.آنچه مشخص است اینکه فروش سینمای ایران به سالن‌های سینمایی پایتخت متکی است و شهرستان‌ها در میزان استقبال مخاطبان از یک فیلم سینمایی تاثیر چندانی ندارند. وضعیت فروش در شهرهای ایران بسیار ناامیدکننده است. به نظر می‌رسد دیگر وقتش رسیده باشد که عوامل سینمای ایران به فکر فرهنگ‌سازی در شهرستان‌ها باشند تا بتوانند از این راه آشتی شهرستانی‌ها با سینما را فراهم کنند. پرفروش‌ترین فیلم‌ها در بسیاری مواقع حتی در شهرستان‌ها با استقبال قابل توجهی روبه‌رو نمی‌شوند همین نکته می‌تواند از زنگ خطری جدی روایت کند.به هرحال منحنی وضعیت فروش سینمای ایران در روزهای اخیر ثابت بوده و حرکت زیادی نداشته است.آنچه می‌خوانید گزارشی است از فروش فیلم‌های روی پرده در روزهای گرم مرداد ماه.

دوران عاشقی
فیلم «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان و بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی و فرهاد اصلانی با ۹ روز نمایش در تهران در حدود ۴۳۰ میلیون تومان و ۶ روز نمایش در شهرستان‏ها ۱۴۰ میلیون تومان فروش داشته است و با در اختیار داشتن ۶۱ سالن نمایش در کشور، مجموع فروش خود را تا پنج‌شنبه شب گذشته به ۵۷۰میلیون تومان رسانده است. «دوران عاشقی» درام عاشقانه‏ای بر بستر مسائل روز اجتماعی است که در مدت زمان اکرانش توانسته با فروش قابل توجهی روبه‌رو شود و احتمال می‌رود در پایان نوبت اکرانش یکی از پرفروش‌های فیلم سال لقب بگیرد.





نهنگ عنبر
«نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم با بازی رضا عطاران و مهناز افشار پس از ۷۵ روز نمایش در ۷۱ سالن سینما هنوز هم یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های روی پرده است که می‌تواند همچنان مخاطب را جذب کند و به سالن‌های نمایش بکشاند.این فیلم توانست مجموع فروش خود را تا پنج‌شنبه شب گذشته به ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان برساند. «نهنگ عنبر» چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در تهران و یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان در شهرستان‌ها فروش داشته است.نکته جالب اینکه «نهنگ عنبر» و«دوران عاشقی» در پنج‌شنبه شب به فروش ۷۰ میلیون تومانی رسیدند و در برخی سالن‌های تهران نیز سانس فوق‏العاده داشتند. این در حالی است که «نهنگ عنبر» هفته‏ دوازدهم نمایش را پشت سر می‏گذارد و «دوران عاشقی» در هفته‏ دوم نمایش است.

گینس
«گینس» ساخته محسن تنابنده یکی دیگر از فیلم‌هایی است که توانسته به فروش قابل توجهی برسد. اکران این فیلم از اوایل ماه رمضان آغاز شد ولی طبق قرارداد شورای صنفی نمایش سومین هفته‏ اکران رسمی را پشت سر می‏گذارد.«گینس» در تهران فروشی بالغ بر یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان داشته و در سایر شهرستان‌ها ۸۴۰ میلیون تومان فروخته است و مجموع فروشش در حدود ۸۰ سالن سینما، به رقمی نزدیک به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

عصر یخبندان
«عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی و بازی مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی و بهرام رادان هم تاکنون فروش متوسطی داشته است. این فیلم تا روز پنج‌شنبه که تقریبا ۵۰ سینما را در سراسر کشور در اختیار داشته، به رقم فروش یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان رسیده است. «عصر یخبندان» با در اختیار داشتن ۲۰ سالن در تهران به فروش یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومانی رسید و در ۳۰ سالن شهرستان‏ها هم ۴۷۰ میلیون تومان فروش داشت.

از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید
آخرین ساخته کمال تبریزی با عنوان «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید» پس از فراز و نشیب‌های فراوانی روی پرده سینماها آمد. دراین فیلم حسن معجونی، آتیلا پسیانی، زنده‌یاد احمد آقالو، بهمن زرین‏پور، صابر ابر، آشا محرابی و... بازی کرده‌اند.احمد آقا لو یکی از بازیگران این فیلم است که ۷ سال از مرگش می‌گذرد و فیلمش تازه رنگ پرده سینماها را دیده است. این فیلم پس از ۴۱ روز اکران در ۲۵ سالن سینما در تهران به فروش ۲۵۵ میلیونی رسیده و در شهرستان‌ها هم ۸۷ میلیون فروش داشته که در مجموع ۳۴۲ میلیون تومان بوده است.

خداحافظی طولانی
آخرین ساخته فرزاد موتمن اگرچه در جشنواره فیلم فجر با استقبال منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شد اما در چرخه اکران با اقبال عموم روبه‌رو نشد و ناامیدکننده ظاهر شده است.در این فیلم سعید آقاخانی؛ میتراحجار و ساره بیات بازی‌کرده‌اند. این فیلم بر اساس آخرین اعلام فروش در پنج‌شنبه شب پس از ۲۱ روز اکران در ۱۳ سالن سینمایی در تهران به فروش ۱۰۶ میلیون تومانی رسیده و در شهرستان‌ها هم ۲۲ میلیون تومان بوده است که در مجموع به فروش ۱۲۸ میلیون تومانی رسید.

مردن به وقت شهریور
مردن به وقت شهریور آخرین فیلم روی پرده است که در این گزارش به فروش آن پرداخته می‌شود.این فیلم به کارگردانی هاتف علیمردانی و بازی حمید فرخ‏نژاد، هانیه توسلی، نوید لایقی‏مقدم پس از ۷ روز اکران در ۲۶ سالن سینما در تهران به فروش ۹۴ میلیون تومان رسید و در شهرستان‌ها هم ۳۰ میلیون تومان فروش داشت که در مجموع ۱۲۴ میلیون تومان فروخته است.