یکی از ویژگی‌ها و دلایل تغییرات دائمی جهان امروز، افزایش دغدغه جهانی درباره اثرات فعالیت انسان بر سیاره زمین است. در نتیجه، بیشتر کسب‌وکارها و شرکت‌ها برای توجه به مسوولیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی و پایدارسازی فعالیت‌هایشان احساس نیاز کرده‌اند. آنها همچنین به کارکنانی نیاز دارند که چنین دغدغه‌هایی داشته باشند، از اهداف و دغدغه‌هایشان انرژی بگیرند و بتوانند کارفرمای خود را در حرکت به سمت پایداری کمک کنند. البته پایداری، مفهومی گسترده‌تر از پایداری زیست‌محیطی است. بحث پایداری، همچنین به داشتن کارکنانی مربوط می‌شود که نه تنها نیازهای یک شرکت را برطرف می‌کنند، بلکه مهارت‌ها و ذهنیت لازم برای انطباق با تغییرات مداوم و موفقیت در محیط جدید را دارا هستند. از طریق آنها است که می‌توان پایداری را نه فقط به عنوان یک الزام یا مزیتی جانبی بلکه به عنوان یک استراتژی و انتخاب قطعی کسب‌وکارها برای شرایط امروزی دانست.

سی‌دی‌پی (CDP) به عنوان سازمانی غیرانتفاعی که شرکت‌های جهان را در پایدارسازی فعالیت‌هایشان یاری می‌کند، پیش‌تر گزارشی درباره وضعیت عملکردی شرکت‌های پایدار ارائه داده بود. براساس پژوهش‌های این سازمان مشخص شده بود که کسب‌وکارهایی که فعالانه برای مقابله با تغییرات اقلیمی برنامه‌ریزی و ایفای نقش دارند، ۱۸ درصد بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها داشته‌اند. در یک نظرسنجی توسط شرکت مشاوره مدیریتی پی‌دبلیوسی (PwC)، ۲۳ درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کرده بودند که «اشتغال به شغلی که تفاوت بیافریند» مهم‌ترین ملاحظه آنها در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مسیر شغلی‌شان است.

کسب‌وکارها و شرکت‌ها از طریق توسعه نیروی کار پایدار به‌وسیله استراتژی‌های استخدام سبز، می‌توانند شانس بیشتری برای جذب این دسته از استعدادهای بازار کار و نگهداشت آنها در ساختار خود به دست آورند. به این دلیل و از آنجا که در تقاطع رشد اقتصادی و مسوولیت‌پذیری اکولوژیک قرار داریم، این مقاله را به بررسی ۵ استراتژی استخدامی سبز اختصاص داده‌ایم. این ۵ استراتژی استخدامی، با تقویت سرمایه انسانی کسب‌وکارها، رهبران آنها را برای حرکت و موفقیت در آینده کسب‌وکار توانمند می‌سازد؛ چرا که در گام نخست، مطابق با انتظارات جامعه فعالیت می‌کنند و در گام‌های بعدی مزیت‌هایی نسبت به رقبا به دست می‌آورند و حتی تبدیل به الگو و هنجاری برای حوزه اقتصادی خود می‌شوند.

۱- شرح شغل و نیازمندی‌های مشاغل پایدار

استراتژی‌های استخدام سبز، پیش از هر چیز نیازمند ایجاد مشاغل سبز است. زمانی که شرح شغل و نیازمندی‌های آن به استعدادهای بازار کار معرفی می‌شود، آنها باید به وضوح متوجه شوند که فرصت پیش‌روی آنها برای انتخاب یک شغل سبز است. در آگهی‌های شغلی سنتی، اغلب اهمیت پایداری و آگاهی زیست‌محیطی نادیده گرفته می‌شود. برای ایجاد شرح شغل‌های سبز، ابتدا باید مشخص کرد که هر شغل چه مهارت‌های کلیدی و چه دانش‌های مرتبط با پایداری نیاز دارد. از طریق اضافه کردن این مولفه‌ها به شرح شغل و آگهی‌های اشتغال، افراد صاحب صلاحیت متوجه می‌شوند که چه کسب‌وکارها و شرکت‌هایی متعهد به مسوولیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی خود هستند. این اقدام به نوبه خود، احتمال جذب کارکنان دغدغه‌مند و هم‌فکر را افزایش می‌دهد و مزیتی در رقابت با سایر کسب‌وکارها برای جذب نیروی کار است.

۲- رویه‌های استخدامی دوستدار محیط‌زیست

استراتژی‌های استخدامی سبز شامل اجرای رویه‌های دوستدار محیط‌زیست در کل فرآیند استخدام است (از انتخاب نامزدهای تصدی پست تا آموزش و شروع به کار)‌. یکی از تغییرات بزرگی که در این مسیر می‌توان انجام داد، کاهش کاغذبازی‌ها و استفاده از ابزارها و بسترهای دیجیتالی است. به این صورت، فرآیندهای استخدامی، سرعت و یکپارچگی بیشتری هم به دست خواهند آورد. علاوه بر آن، برگزاری مصاحبه‌های استخدامی به صورت آنلاین و از طریق ابزارهای ویدئو کنفرانس، به کاهش انتشار کربن نسبت به مصاحبه‌های حضوری می‌انجامد. البته که افزایش کارآیی و کاهش هزینه‌های استخدامی نیز از دیگر مزیت‌های چنین تغییری است.

۳- استفاده از فناوری‌ها در استخدام سبز

فناوری، نقشی حیاتی در استراتژی‌های استخدام سبز دارد و به سازمان‌ها‌ برای جذب آسان استعدادهای دغدغه‌مند کمک می‌کند. از بسترهای رسانه‌های اجتماعی می‌توان برای تبلیغ فعالیت‌ها و اطلاع‌رسانی درباره فرصت‌های شغلی استفاده کرد. به این صورت، وجهه اجتماعی نشان تجاری هم بهبود می‌یابد. تبلیغات هدفمند در رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند فقط به دست کسانی برسد که دغدغه‌های پایداری دارند. علاوه بر آن، می‌توان از سیستم‌های ردیابی کارجویان (applicant tracking systems) استفاده کرد که متقاضیان شغلی را براساس مهارت‌ها و تجربیات مرتبط با پایداری‌شان غربال و اولویت‌بندی می‌کند. به این صورت، کارآیی و اثربخشی کل فرآیند استخدامی افزایش می‌یابد.

۴- ترویج فرصت‌های شغلی برابر

بحث تنوع‌بخشی به کارکنان و ارائه فرصت‌های شغلی برابر‌(جنسیتی، نژادی، قومی) به گروه‌های مختلف اجتماعی نیز باید در استراتژی‌های استخدامی سبز در نظر گرفته شوند. شواهد و تجربیات نشان داده است که با افزایش تنوع کارکنان، نوآوری، خلاقیت و قدرت تصمیم‌گیری کسب‌وکار افزایش می‌یابد. بخشی از دلیل این موضوع، افزایش دیدگاه‌ها و نظرات مختلف و بخشی از آن به دلیل تضاد دیدگاه‌ها و تحریک تفکر افراد است. مزیت دیگری که ترویج فرصت‌های شغلی برابر دارد، این است که شانس پیدا کردن و استخدام کارکنان دغدغه‌مند افزایش می‌یابد؛ به‌ویژه آنکه بسیاری از آنها را در بین زنان یا گروه‌های اقلیتی و دگراندیش باید یافت.

۵- آموزش و توسعه برای کارکنان پایدار

کسب‌وکارها و شرکت‌ها باید روی برنامه‌های آموزش و توسعه سرمایه‌گذاری کنند تا کارکنانشان به مهارت‌های لازم برای پایداری مجهز شوند. این استراتژی می‌تواند شامل آموزش‌های تخصصی درباره انرژی‌های تجدیدپذیر یا کاهش ضایعات باشد. همچنین می‌توان فرصت‌هایی برای حضور در کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها در اختیار کارکنان قرار داد. اقداماتی مانند آموزش‌های استاد - شاگردی، پروژه‌های بین رشته‌ای و بسترهای اشتراک‌گذاری دانش می‌توانند یک فرهنگ سازمانی یادگیری و بهبود مستمر ایجاد کنند.