مدیرعامل چندساحتی

این کتاب در چهار بخش تحت عناوین بخش اول: نگرشی بر آنچه یک مدیر عامل باید از مباحث مالی و اقتصادی بداند؛ بخش دوم: نگرشی بر آنچه یک مدیر عامل باید از مباحث حقوقی و قوانین بداند؛ بخش سوم: نگرشی بر آنچه یک مدیرعامل باید درباره مباحث حرفه‌ای کسب‌وکار بداند و بخش چهارم: نگرشی بر آنچه یک مدیرعامل باید درخصوص مباحث منابع انسانی بداند، تدوین شده است. در اینجا قسمت کوچکی از بخش اول کتاب را می‌خوانیم:

تاملی بر ضرورت یادگیری زبان‌های کسب‌وکار

یادگیری شاید مهم‌‌ترین عامل تکامل انسان‌ها باشد. یادگیری عنصر اصلی پیونددهنده تمام فعالیت‌های یک شرکت و زبان مشترک مدیران آن است. مدیران امروز آنقدر درگیر مسائل جدید در عرصه مدیریت کسب‌وکار شده‌اند و مدیریت نیز آن قدر شاخه‌ها و زیرشاخه‌های تازه پیدا کرده است که اغلب، منصب‌های قدیمی‌تری مثل حسابداری نادیده گرفته می‌شوند و این در حالی است که بدون تردید، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت‌ها استفاده از روش‌های کارآمد حسابداری است.

در جهان پررقابت امروزی، برخورداری از نظام‌های منسجم مدیریت مالی و اقتصادی در تولید ثروت برای کسب‌وکارها، تولید نقدینگی و تحقق بازگشت سرمایه کافی در تناسب با ریسک و منابع سرمایه‌گذاری شده نقش بسزایی ایفا می‌کند. عوامل کلیدی در فرآیند مدیریت مالی و اقتصادی هر کسب‌وکار شامل برنامه‌ریزی، کنترل و تصمیم‌گیری‌های مالی و اقتصادی هستند که پایش و بهبود مستمر در آنها می‌تواند با تولید اطلاعات بهنگام و تصمیم‌ساز در تحکیم موقعیت رقابتی کسب‌وکار نقش حیاتی ایفا کند.

حسابداری یکی از زبان‌های کسب‌وکار است و مانند سایر زبان‌ها اصطلاحات و قواعد خاص خود را دارد. درک، آموختن و به کارگیری این زبان نخستین گامی است که برای موفقیت در اداره کسب‌وکار برداشته می‌شود. تصمیم‌گیری صحیح و به موقع یکی از رموز موفقیت شرکت‌ها است و این مهم دست یافتنی نیست مگر زمانی که اطلاعات درست و به موقع در اختیار مدیران عامل شرکت‌ها قرار گیرد که این امر در سایه بهره‌برداری مناسب از حسابداری میسر خواهد شد. در واقع، حسابداری زبانی است که آموختنش ورود موفقیت‌آمیز ما را به دنیای پیچیده کسب‌وکار تضمین می‌کند. همان‌گونه که بدون یادگیری زبان ملی هر کشور امکان ارتباط با مردم آن میسر نخواهد شد، در دنیای کسب‌وکار نیز بدون یادگیری زبان کسب‌وکار ورود به آن و امکان ایجاد ارتباط با اجزای آن مقدور نیست. حسابداری، به عنوان زبان تجارت، دارای قواعد و دستورالعمل‌های کاربردی خاص خود است. لازمه یادگیری این قواعد دانستن زبان آن است تا بر این اساس، ایجاد ارتباط به سهولت صورت پذیرد و به تدریج دارای استحکام لازم در تداوم خود شود. آموختن اصول حسابداری زمینه ایجاد ارتباط بهتر و دقیق‌تر مدیر عامل و مدیران ارشد غیرمالی با حوزه‌های زیرمجموعه خود را فراهم می‌کند. هر مدیر عاملی با فراگیری این زبان قادر خواهد بود تا در حوزه مدیریتی خود نظارت بهتر و دقیق‌تری را اعمال و با درک نتایج عملکرد مالی سازمان خود، برنامه‌های کنترلی مناسبی را تعبیه و حرکت شرکت را به سوی آینده بهتر برنامه‌ریزی کند. یادگیری این زبان همچنین کمک می‌کند که مدیران عامل هم‌زبانی بیشتری با متولیان نظام‌های مدیریت مالی و اقتصادی داشته باشند تا بر این اساس، فهم دقیق نتایج عملکرد شرکت در قالب اعداد و ارقام مالی به صورت مناسب‌تری انجام پذیرد. بدون تردید، این امر می‌تواند کمکی بزرگ به تصمیم‌گیری به موقع و مناسب توسط مدیر عامل منجر شود؛ زیرا بیشتر تصمیمات مدیران مستقیما آثار و پیامدهای مالی دارند یا به صورت غیرمستقیم وضعیت مالی شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه ساختارهای کاربردی زبان حسابداری در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا تقریبا یکسان است، با آموختن این زبان مسیر رشد و پیشرفت شرکت‌ها در عرصه‌های بین‌المللی نیز هموار خواهد گشت. مجموعه موارد گفته شده موجب ایجاد انگیزه قوی در مدیران عامل جهت یادگیری این زبان ارتباطی محسوب می‌شود.

حسابداری در بنگاه‌های پیشرفته اقتصادی، تجاری و صنعتی امروز، صرفا به ثبت و گزارشگری رویدادهای گذشته نمی‌پردازد، بلکه به عنوان ابزاری کارآمد در کنار مدیرعامل بنگاه‌ها، کوشش در ترسیم آینده دارد و در ارزیابی نتایج آتی عملکرد اقتصادی بنگاه به مدیران ارشد کمک می‌کند.

اطلاعات مالی و حسابداری ابزاری ارزشمند برای تصمیمات مربوط به تامین، تخصیص و کنترل منابع اقتصادی در اختیار مدیر عامل شرکت قرار می‌دهد که ارتقای دانش و توانمندی در به‌کارگیری این ابزار توسط مدیران عامل خود مقوله مهمی در آموزش و توسعه مدیران تلقی می‌شود. تاکید می‌شود که برای خلق ثروت باید دید مالی، دانش مالی و خرد مالی داشته باشیم و روش‌های اندازه‌گیری مالی را بیاموزیم. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران این حوزه، برای توصیف اوضاع هر کسب‌وکاری، راه‌های زیادی وجود دارد؛ اما بیشتر راه‌ها به یک جا ختم می‌شوند و آن زبان حسابداری است. به عبارت دیگر، برای فهم ارقام ترازنامه مالی هر شرکتی چاره‌ای نیست مگر اینکه حسابداری بدانید. اگر نتوانید ترازنامه را به خوبی بخوانید، فرق بین برنده و بازنده را تشخیص نخواهید داد و در این صورت، هیچ گاه مدیر عامل موفقی نخواهید بود.