آیین‌نامه حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد در شهرهای کوچک از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به وزارتخانه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد. به گزارش خبرگزاری فارس، هیات دولت بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی، آیین‌نامه حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد در شهرهای کوچک را تصویب و آن را به وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، جهاد‌کشاورزی، تعاون، سازمان مدیریت و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

سابقه ۵ سال سکونت دایمی

بنابراین گزارش، گروه‌های مشمول این آیین‌نامه تمامی خانوار‌های ساکن در شهرهای با جمعیت زیر ۱۵۰‌هزار نفر حداقل باید پنج سال سابقه سکونت دایمی بر اساس مدارک رسمی و تایید شده ادارات، سازمان‌های دولتی و اتحادیه‌های صنفی داشته باشند.

خانواده‌هایی که از شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها به این شهرها مهاجرت دائمی می‌کنند در صورت سکونت حداقل یکسال می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شوند. کسانی می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شوند که فاقد مسکن ملکی بوده و قبلا از هیچ امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشند. بر اساس این گزارش، وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است ضمن رعایت اصول و ضوابط شهرسازی نسبت به مطالعه، مکان‌یابی و ایجاد سکونتگاه‌های جدید در قالب توسعه‌های درونی شهرها و روستاهای موجود و یا توسعه منفصل و با ایجاد مجتمع‌ها، شهرک‌ها و شهرهای جدید با هدف تامین موارد مورد‌نیاز اجرای این آیین‌نامه اقدام کند.

اعطای زمین و تشکیل تعاونی‌های پس‌انداز

در این آیین‌نامه نیز وزارت جهادکشاورزی مکلف است زمین‌هایی را که در اختیار دارد و در چارچوب مکان‌یابی قرار می‌گیرد به صورت رایگان در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهد.

همچنین وزارت تعاون موظف است نسبت به سازماندهی تمامی متقاضیان واجد شرایط در قالب تعاونی‌های پس‌انداز و تامین مسکن اقدام کرده و تا پایان مراحل کار بر اجرای این فرآیند شامل تشکیل تعاونی‌ها و تطبیق شرایط اعضا برنامه‌ریزی تامین منابع سهم متقاضی و انعقاد قرارداد تعاونی‌ها با سازندگان ذی‌صلاح مسکن تا مرحله تحویل و تسویه حساب نظارت کند.

اجاره ۹۹ ساله واحدهای مسکونی

بر‌اساس این گزارش، زمین‌های مسکونی موضع این آیین‌نامه از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به صورت اجاره طولانی مدت ۹۹ ساله در قالب واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به اعضای واجد شرایط تعاونی‌های یاد شده واگذار خواهد شد و هزینه‌های آماده‌سازی مربوط به صورت اقساط ۱۵‌ساله همزمان با اقساط تسهیلات بانکی از متقاضیان دریافت خواهد شد. وزارت بازرگانی نیز موظف است مصالح اصلی مورد‌نیاز را در صورت کمبود داخلی از طریق واردات تامین کند. بانک مرکزی موظف است نسبت به تامین تا ۸۰‌درصد از هزینه احداث واحدهای مسکونی بر‌اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و پرداخت آن طبق ضوابط مربوط در وجه سازندگان در قالب مشارکت مدنی و سپس فروش اقساطی آن در اقساط ۱۵ ساله به هر صورت پلکان در وجه اعضای واجد شرایط تعاونی‌ها اقدام کند.