اجازه بدهید برای ساخت مسکن از صندوق توسعه ملی «ارز» برداشت شود، «ریال» برگردانده شود

گروه مسکن- رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در دیدار هفته گذشته فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری به عنوان نماینده فعالان بخش مسکن، جزو گروه سخنرانان قرار گرفت و سه درخواست عمده را در حضور رهبر انقلاب خطاب به مسوولان نظام مطرح کرد. ایرج رهبر درباره جزئیات این دیدار با اشاره به اینکه از بخش‌های مختلف شامل سیستم بانکی، صنعت و تجارت در دیدار فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری حضور داشتند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ما سعی کردیم مهم‌ترین مباحث روز بازار مسکن و ساخت‌وساز را که برای اجرای آنها با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم، خدمت رهبر انقلاب تشریح کنیم و از ایشان کمک و راهنمایی بخواهیم. رییس کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: «بحث اولی که مطرح کردم مربوط به اختصاص تسهیلات ساخت مسکن مخصوص دهک‌های بالای جامعه بود که درباره آن خدمت مقام معظم رهبری گفتم معمولا در کشورهای پیشرفته بین ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه ساخت مسکن برای اقشار میان‌درآمد و پردرآمد را تسهیلات بانکی می‌دهند و خواهشمندیم از این نوع تسهیلات در اختیار انبوه‌سازان داخلی هم قرار گیرد.»

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» درخواست اول رییس انبوه‌سازان همان موضوع وام‌های ۱۰۰ میلیونی ساخت مسکن است که اخیرا در قالب تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بانک‌ها مطالبه شد، اما چند روز بعد اعلام شد، سقف تسهیلاتی که سیستم بانکی می‌تواند برای ساخت مسکن ارائه دهد در حد ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان درباره بحث دومی که در دیدار فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب، مطرح کرد، گفت: درباره وضعیت کمبود منابع بانکی در مسکن‌مهر از ایشان درخواست کردم و گفتم، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در دست ساخت است که حداقل به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر پشتوانه محکمی برای اعطای تسهیلات نباشد، حیثیت طرح ملی مسکن‌مهر لطمه می‌بیند.

ایرج رهبر افزود: بحث آخر من موضوع استفاده از صندوق توسعه ملی بود که درباره آن گفتم، طرح استفاده از صندوق توسعه ملی که مطرح شد سروصداهایی به همراه داشت. چرا تولیدکننده‌های صنعت ساختمان نمی‌توانند برای کارخانه‌ها از منابع ارزی این صندوق استفاده کنند و به صورت ریالی بازپرداخت کنند تا دغدغه نوسان نرخ ارز را نداشته باشند؟

رییس انبوه‌سازان به دنیای‌اقتصاد گفت: مطالب و سایر درخواست‌های مطرح شده را به صورت مکتوب به دفتر مقام معظم رهبری ارائه خواهیم کرد.