توقف کاهش قیمت نفت

گروه نفت و پتروشیمی- بهاره رادمنش: طی هفته جاری، نفت جهانی که با کاهش احتمال وقوع حمله نظامی و کاهش خطر بسته شدن راه‌های انتقال انرژی کشورهای خاورمیانه روند کاهشی خود را آغاز کرده بود، روز گذشته با اعلام خبر بروز مشکلات در خطوط انتقال نفت لیبی و رسیدن سطح تولید این کشور به یک چهارم ظرفیت (۴۰۰ هزار بشکه در روز) همچنان به کاهش قیمت خود ادامه داد. در این بین، نفت اوپک نیز به تبع این تحولات با کاهش قیمت مواجه شد و با ۴۰/۱ دلار کاهش نسبت به قیمت روز گذشته خود به ۶۴/۱۰۷ دلار در هر بشکه رسید. به گزارش بلومبرگ، نفت دبلیو تی آی آمریکا که از اواخر هفته گذشته تا آخرین ساعات معاملات روزسه‌شنبه با کاهش ۷۹/۲ دلار در هر بشکه مواجه شده بود، در ساعات ابتدایی معاملات بورس نیویورک برای اولین بار بعد از چهار روز کاهش با افزایش یک دلار و سه سنتی به ۴۵/۱۰۶ دلار رسید. این افزایش قبل از اعلام تصمیم فدرال رزرو و انتشار اخباری مبنی بر پیش‌بینی دولت آمریکا از کاهش ذخایر نفت این کشور به پایین‌ترین میزان خود در سال جاری رقم خورده است. خبرها حکایت از کاهش ۲/۱ میلیون بشکه ای ذخایر نفت ایالات متحده در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن این میزان به ۳۵۹ میلیون بشکه دارند. به تبع این خبر ارزش قراردادهای آتی نیز ۱/۱ درصد افزایش را تجربه کرد.

به گفته کارشناسان، در روزهای اخیر مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در بازار، تصمیم فدرال رزرو و نحوه واکنش بازار به آن خواهد بود. در نظر سنجی اخیر بلومبرگ از ۶۴ اقتصاد دان، پیش‌بینی شده است که خرید ۸۵ میلیون دلاری اوراق قرضه با کاهش مواجه شود. کارشناسان معتقدند باید منتظر بود و دید که با اجرای این تصمیم بازار وارد رکود می‌شود یا اینکه بر مقدار اندک سرمایه موجود در بازار تمرکز خواهد داشت.

در این بین یکی از تحلیلگران موسسه انرژی لندن اعلام کرد: تولید شرکت ملی نفت نیجریه که ۹۷ درصد تولید نفت را در این کشور به عهده دارد، کاهش یافته و این سهم به ۹۰ درصد در سال ۲۰۰۶ رسیده است. پیش‌بینی می‌شود کاهش سهم نفت تولیدی این شرکت به ۶۰ درصد طی پنج سال آینده برسد که این امر به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق پرتنش این کشور است. این موضوع نیز بر قیمت نفت برنت در بازار لندن اثر گذاشت و بنابراین روز گذشته از همان ساعات اولیه شروع معاملات، قیمت نفت برنت سیر صعودی خود را آغاز کرد و با افزایش ۱۲ سنتی نسبت به روزسه‌شنبه به ۳۱/۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید.

در بازار نفت آتی نیویورک، نفت آمریکا تحویل اکتبر به تبعیت از بازار نقدی با ۱۵/۱ دلار افزایش به قیمت ۵۷/۱۰۶ دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین حجم قراردادهای روزگذشته نیز با ۲۱ درصد افزایش نسبت به صد روز اخیر همراه بود. نفت برنت تحویل نوامبر نیز با ۲۰ سنت افزایش با قیمت ۳۹/۱۰۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

بی‌تاثیری طرح کنگره آمریکا برای کاهش بیشتر فروش نفت ایران

درهمین‌حال به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز در مورد طرح جدید تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران طی گزارشی نوشت: در حالی‌ که دولت آمریکا به زودی طرحی برای فشار بیشتر به صادرات نفت ایران و کاهش آن تصویب خواهد کرد، اما این تحریم‌های جدید احتمالا نخواهد توانست به میزان قابل توجهی حجم صادرات کنونی این کشور را کاهش دهد.

قرار است که کمیته بانکی مجلس سنای آمریکا در ماه جاری، بسته پیشنهادی تحریم‌های جدید علیه ایران را که اواخر ماه جولای مورد تصویب مجلس نمایندگان این کشور قرار گرفت، بررسی کند. بر اساس این طرح، صادرات نفت ایران به مشتریان آن طی یک سال روزانه یک میلیون بشکه دیگر کاهش خواهد یافت.

این درحالی است که تحریم‌های کنونی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران، فروش نفت را نسبت به سال ۲۰۱۱ به حدود نصف کاهش داده است. بر اساس این گزارش، کاهش بیشتر در فروش نفت ایران، در صورتی که محقق شود، می‌تواند تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را افزایش دهد.

سناتورهای هر دو حزب آمریکا مذاکرات خصوصی در مورد بستن راه‌های فرار تحریم‌های کنونی، تسریع کاهش فروش نفت ایران نسبت به طرح مجلس نمایندگان و پایان دادن به اختیارات وزارت امور خارجه این کشور برای اعطای معافیت به مشتریان نفت ایران را آغاز کرده‌اند.

امی مایرز جاف کارشناس مسائل انرژی و ژئوپلتیک در دانشگاه کالیفرنیا در مورد تشدید تحریم‌های ایران گفت: کنگره می‌تواند هرچه می‌خواهد تصویب کند، اما رییس‌جمهور توانایی اجرای آن را نخواهد داشت. قیمت پایین نفت به کاهش درآمدهای نفتی ایران و تاثیر بیشتر تحریم‌ها کمک می‌کند. کاهش قیمت نفت همچنین می‌تواند همکاری کشورهای مصرف‌کننده نفت ایران و واشنگتن را تسهیل کند، در حالی ‌که قیمت بالاتر نفت خام می‌تواند کاهش بیشتر فروش نفت ایران را با مشکل مواجه کند.

اختلال در تولید نفت لیبی، عراق، نیجریه و دیگر کشورها سبب کاهش صادرات جهانی نفت به سه میلیون بشکه نفت در روز شده است. کاهش بیشتر صادرات نفت ایران با توجه به تلاش‌های اوباما از اوایل سال ۲۰۱۱ برای متقاعد کردن مشتریان اصلی نفت ایران برای یافتن منابع جایگزین نفت خام، سخت‌ به نظر می‌رسد.

کاهش خرید نفت ایران از سوی چین، ژاپن و کره جنوبی در سال ۲۰۱۲ شدت گرفت، اما روند این کاهش‌ها اکنون کمتر شده است. در ادامه این گزارش آمده است، در حالی‌که آمریکا تمایلی به مخدوش شدن روابط دیپلماتیک خود با کشورهای بزرگ در شرایطی که تنش‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش یافته است، ندارد، احتمالا اکنون زمان مناسبی برای از میان برداشتن انعطاف‌پذیری‌ در تحریم‌ها نیست.

تره‌ور هوسر مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: اعتصاب کارکنان بخش نفت لیبی و افزایش تنش‌ها با سوریه، اهمیت انعطاف‌پذیری دولت اوباما در مورد فشار بر دیگر کشورها برای کاهش واردات نفت از ایران را بیشتر کرده است.