مجری طرح توسعه میدان یاران جنوبی از تغییر برنامه توسعه میدان یاران جنوبی با هدف افزایش تولید نفت این میدان مشترک به روزانه ٥٠ تا ٦٠ هزار بشکه خبر داد. همایون کاظمینی در گفت‌و‌گو با «شانا» از حفاری ٢٧ حلقه چاه تولیدی، یک حلقه چاه تعمیری، یک حلقه چاه ارزیابی، یک حلقه چاه تحدیدی در این میدان خبر داد و افزود: بر‌اساس برنامه اولیه قرار بود ٢٢ حلقه چاه با هدف تولید روزانه ٣٥هزار بشکه نفت در این میدان حفاری شود که به دلیل وجود پتانسیل‌های لازم در برنامه جدید، شمار چاه‌های این میدان به ٣٠ حلقه و میزان نفت تولیدی نیز به روزانه ٥٠ تا ٦٠ هزار بشکه افزایش یافته است. وی با بیان اینکه پیشرفت طرح توسعه میدان یاران جنوبی از برنامه جلوتر است، اظهار کرد: پیشرفت عملیات حفاری چاه‌های این میدان ٢ درصد از برنامه اولیه جلوتر است، همچنین در سایر فعالیت‌های زیر‌بنایی توسعه‌ای نیز حدود ٧٥ درصد از برنامه اولیه جلوتر هستیم.

مجری طرح میدان یاران جنوبی تصریح کرد: پس از انجام عملیات حفاری، چاه وارد مدار تولید می‌شود؛ ضمن آنکه تمهیدات و اقدام‌های لازم برای انتقال و فرآورش نفت تولیدی نیز انجام شده است. وی در تشریح روند اجرای طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی گفت: اقدام‌های زیربنایی توسعه این میدان از جمله پاکسازی میدان، سلر و محوطه‌سازی چاه‌ها، جاده دسترسی و احداث سیل بند به صورت ترک تشریفات از سوی پیمانکار فرعی در این میدان انجام شد و روند اجرای این پروژه هم اکنون از برنامه اولیه جلوتر است.

کاظمینی اظهار کرد: عملیات حفاری چاه‌های میدان یاران جنوبی چند ماه پیش از برنامه اولیه از سوی شرکت ملی حفاری ایران کلید خورد و با پیشرفت قابل توجهی در دست اجرا است. مجری طرح میدان یاران جنوبی تصریح کرد: با توجه به ضرورت توسعه هر چه سریعتر میدان، هم‌اکنون سه دستگاه دکل حفاری در میدان یاران جنوبی مستقر است و به زودی شاهد توسعه فعالیت‌های حفاری در این میدان خواهیم بود.

انتقال گاز تولیدی میدان یاران به ان‌جی‌ال ٣٢٠٠

مجری طرح میدان یاران جنوبی با بیان اینکه اقدام‌های لازم برای انتقال نفت تولیدی از این میدان انجام شده است، افزود: نفت تولیدی این میدان نفتی به تاسیسات فرآورش غرب کارون و گازهای تولیدی همراه نفت نیز به ان‌جی‌ال ٣٢٠٠ منتقل می‌شود، ضمن آنکه مطالعات پایه برای انتقال نفت از طریق خط لوله در دست انجام است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه استراتژی اصلی در توسعه میدان یاران جنوبی استفاده حداکثری از منابع داخلی و توان پیمانکاران و مشاوران ایرانی است، گفت: شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان کارفرما، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مارون بنا و قرارگاه پاکسازی سپاه نیز در این پروژه به عنوان پیمانکار اصلی حضور دارند.

کاظمینی بی اثر بودن تحریم‌ها در توسعه میدان یاران جنوبی، استفاده حداکثری از کالاهای ایرانی ساخت داخل را از دلایل موفقیت این طرح توسعه اعلام و تصریح کرد: هم اکنون از برنامه زمان‌بندی چند ماه جلوتر هستیم و بر اساس نقشه راه این پروژه به زودی به بهره برداری می‌رسد.