میانگین صادرات نفت ایران؛ روزانه 5/1 میلیون بشکه

گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران به‌طور میانگین به روزانه ۵/۱ میلیون بشکه رسیده است. وی در حاشیه چهاردهمین نشست بین الملی انرژی در مسکو با اعلام این خبر در ادامه اظهار امیدواری کرد که کشورهای عضو سازمان اوپک برای افزایش تولید نفت ایران جا باز کنند. زنگنه که پیش از این عدد و رقمی از میزان صادرات نفت ایران نمی‌داد این بار به‌طور صریح از افزایش صادرات نفت ایران به ۵/۱ میلیون بشکه خبر داد. وی چندی پیش در خلال بازدید از نمایشگاه بین المللی نفت که در تهران برگزار شد، از دادن پاسخ صریح به سوال خبرنگاران درباره میزان صادرات نفت ایران امتناع کرد و گفت: «مقدار صادرات نفت ما همان مقداری است که در بازار موجود است». وی در ادامه اظهار کرد: «ایران برای افزایش صادرات نفت خود منتظر اجازه‌ کشورهای دیگر نمی‌ماند». وزیر نفت در این باره گفت: با وجود تحریم‌های غرب، ایران امسال و سال آینده تولید و صادرات نفت خود را افزایش می‌دهد و بر اساس برنامه میان‌مدت ظرف ۳ تا ۴ سال آینده تولید نفت و میعانات گازی را به ۵ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می‌رساند. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود از کاهش صادرات نفت ایران در ماه آوریل به یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه نفت خبر داده ‌است. این مرکز میزان صادرات نفت ایران را در ماه فوریه یک میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه اعلام کرد. رویترز طی گزارشی با اعلام این خبر ادعا کرده بود که ایران سعی دارد با کاهش صادرات نفت خود به بندی از توافق موقت با گروه ۱+۵ که ایران را به نگه داشتن سقف صادرات خود حدود یک میلیون بشکه متعهد می‌کند، پایبند باشد.

با این حال انتشار اخباری از کاهش صادرات نفت ایران به واکنش مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران منتهی شد.

دراین رابطه، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تشریح دلایل کاهش صادرات نفت ایران از وجود موانع متعدد پیش روی صادرات نفت کشور خبر داد و اعلام کرد: وضعیت صادرات نفت کشور وارد مرحله ثبات شده است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره دلایل کاهش صادرات نفت خام ایران برای دومین ماه متوالی، گفت: صادرات نفت ایران دارای شرایط و مولفه‌های مختلفی است.

قمصری با اعلام اینکه در برخی از ایام سال به دلیل تعمیرات اساسی و دوره ای پالایشگاه‌ها، صادرات نفت ایران هم دستخوش تغییراتی می‌شود، تصریح کرد: از این رو یک پالایشگاه مشتری نفت ایران ممکن است در یک ماه چند محموله نفت از ایران وارد کند و در ماه بعد هیچ محموله نفتی از ایران خریداری نکند.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه علاوه‌بر این ممکن است بارگیری یک محموله در روزهای پایانی ماه انجام شود و عملا آمار آن در ماه دیگر ثبت شود، اظهار کرد: بر این اساس ممکن است صادرات نفت در یک ماه با افزایش چندین هزار بشکه ای و برای ماه بعد با کاهش مشابه روبه‌رو شود. قمصری با یادآوری اینکه قراردادهای صادرات نفت ایران با کشورهای مختلف همچون چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه دارای متوسط سالانه است، گفت: از این رو یک پالایشگاه ممکن است در یک روز ۳۰۰ هزار بشکه و در روز دیگر ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خرید کند، اما عملا متوسط صادرات روزانه در طول یک سال ۱۸۰ هزار بشکه در روز باشد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هم موانع صادرات نفت به‌طور کامل پیش روی ایران برداشته نشده است، بیان کرد: اما وضعیت صادرات و فروش نفت خام ایران از حالت گذشته خارج شده است.

این مقام مسوول، افزود: در شرایط فعلی یک شرایط ثبات در وضعیت صادرات نفت ایران حاصل شده و دیگر شاهد کاهش‌های قابل توجه در تولید و صادرات نفت کشور نیستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود وضعیت فروش و صادرات نفت ایران در برخی بازارها در ماه‌های پیش رو با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.

اوپک برای نفت ایران جا باز کند

وزیر نفت با اظهار امیدواری به اینکه کشورهای عضو سازمان اوپک برای افزایش تولید نفت ایران آماده شوند، گفت: «اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) فضا را برای افزایش تولید نفت ایران باز خواهند کرد.» زنگنه در ادامه اظهار کرد: فکر می‌کنم آنها این کار را خواهند کرد و در این باره مطمئن هستم‌. آنها در دیدارهای رو در رو به من گفته‌اند که با ما همکاری خواهند کرد و فضا را برای بازگشت نفت ایران به بازار بازخواهند کرد.

شاید این قسمت از سخنان وزیر نفت را بتوان پاسخی به عبدالله النعیمی، وزیر نفت عربستان دانست که به تازگی هرگونه برنامه برای کاهش تولید نفت این کشور برای بازگشت نفت ایران و عراق به بازار را رد کرده و گفته‌است: خریداران، نفت ما را می‌خواهند، بنابراین چرا آن را کاهش دهیم؟! زنگنه در ادامه خاطرنشان کرد:«نگران اعضای اوپک به صورت تکی نباشید و به مجموع تولید توجه کنید.»

در حالی که به نظر می‌رسد شرکای نفتی ایران در اوپک چندان از افزایش تولید نفت ایران استقبال نمی‌کنند، پیش‌تر نیز زنگنه به اعضای سازمان اوپک در باره بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار هشدار داده بود. وی در اجلاس صد و شصت و چهارم اوپک اعلام کرد: مشکلات ایران به عنوان یکی از اعضای موسس اوپک‌در حال حل شدن است و ما به زودی تولید نفت خود را افزایش می‌دهیم، ثبات بازار و پایداری درآمدهای قابل پیش‌بینی برای اعضای اوپک، اقتضا می‌کند، آن کشورهایی که در این مدت تولید نفت‌شان را بیشتر کرده‌اند، بازگشت ایران را مد نظر قرار دهند.زنگنه خطاب به اعضای اوپک تاکید کرد: «اعضایی که در سال گذشته بیشتر تولید کرده‌اند باید بدانند که هم اکنون وقت آن است که برای بشکه‌های ایران جا باز کنند.» دو کشور ایران و عراق دو عضو سازمان اوپک هستند که سعی می‌کنند با رفع تحریم‌ها و بحران‌های داخلی تولید نفت خود را به حداکثر برسانند.

تمام این کش و قوس‌ها در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود با بازنگری در برآورد روند رشد تقاضای جهانی نفت خام، پیش بینی کرد، اوپک باید در ادامه سال ٢٠١٤ نفت بیشتری تولید و روانه بازارهای جهانی کند.به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که اوپک برای حفظ سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای خود و تامین نیاز روزافزون بازار باید امسال نفت بیشتری روانه بازار کند.

به تحلیل «دنیای اقتصاد» شاید در حال حاضر تنش بین ایران و اعضای اوپک چندان اهمیت نداشته باشد به‌خصوص با توجه به تحرکات سیاست خارجه و دعوت عربستان به عنوان مهم‌ترین عضو اوپک از وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف این نکته قابل چشم پوشی است. در شرایط کنونی شاید بی نتیجه ماندن دور اخیر مذاکرات هسته‌‌ای با گروه ۱+۵ بزرگ‌ترین نگرانی بر سر راه افزایش تولید نفت ایران باشد.