شانا: صادرات نفت خام کویت به چین در ماه آوریل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/۳۴ درصد کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، تازه‌ترین آمارهای دولت کویت نشان می‌دهد که این کشور آوریل امسال در مجموع روزانه حدود ۱۳۵ هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۸/۳۴ درصد کاهش داشته است.در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آوریل امسال، کویت روزانه ۱۷۰ هزار بشکه نفت خام به چین، دومین وارد‌کننده نفت جهان، صادر کرده است.

مجموع واردات نفت خام چین با ۸/۲۰ درصد افزایش در ماه آوریل امسال به ۸۱/۶ میلیون بشکه در روز رسید و حد نصاب تازه‌ای از خود بر جای گذاشت. آنگولا با پیشی گرفتن از عربستان سعودی با تامین روزانه ۹۹۵ هزار بشکه نفت خام بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین بوده است. صادرات این کشور آفریقایی نسبت به ماه پیش از آن ۹/۹ درصد افزایش داشته است. عربستان سعودی با تامین روزانه ۹۳۹ هزار بشکه از نفت مورد نیاز چین با ۷/۲۳ درصد کاهش در رتبه دوم قرار گرفت. عمان با رشد ۹۴ درصدی و با صادرات ۸۸۷ هزار بشکه در روز سومین صادرکننده نفت خام به چین شد. پس از عمان، ایران و عراق به ترتیب رتبه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اوایل سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد که با افزایش تولید نفت آمریکا و رشد همزمان تقاضای چین، واردات سالانه نفت این کشور آسیایی در سال ۲۰۱۴ از واشنگتن پیشی می‌گیرد. بر‌اساس این گزارش، خاورمیانه همچنان بزرگ‌ترین منبع تامین‌کننده نفت خام چین خواهد بود.