مدیر‌عامل شرکت ملی گاز کاهش قیمت گاز طبیعی را رد کرد و گفت: هیچ‌گونه ابلاغی از سوی وزیر نفت برای کاهش قیمت گاز طبیعی به شرکت ملی گاز ارسال نشده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید‌رضا‌ عراقی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا وزیر نفت کاهش قیمت سی.ان.جی (گاز طبیعی) را به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ کرده است گفت: سیاست دولت و وزارت نفت حمایت از توسعه صنعت سی.ان.جی است، اما نه در قالب کاهش قیمت گاز طبیعی. عراقی با اعلام اینکه در ابتدای دی ماه خط لوله دهم سراسری با هدف انتقال افزایش تولید گاز از پارس جنوبی تکمیل شد، گفت: این خط لوله با ظرفیت انتقال بیش از ۵۰ میلیون متر‌مکعب گاز در روز در شرایط تحریم ساخته شد. مدیرعامل شرکت ملی گاز از آغاز ساخت خط لوله ایرانشهر- زاهدان خبر داد و گفت: ساخت این خط لوله انتقال گاز امروز به‌طور رسمی آغاز می‌شود. وی با اظهار اینکه امسال برای اولین بار در تاریخ صنعت گاز کشور حجم تولید از مصرف پیشی گرفت، گفت: در سال ۱۳۹۳، مصرف گاز در نیروگاه‌ها و صنایع افزایش و در بخش خانگی و تجاری کاهش یافت. وی با اعلام اینکه رکورد تولید گاز با ۶۶۶ میلیون متر‌مکعب امسال شکسته شد، گفت: میانگین تولید گاز در سال جاری ۶۳۷ میلیون متر‌مکعب گاز است. به گفته معاون وزیر نفت هم‌اکنون حجم تولید سالانه گاز کشور ۱۴۵ میلیارد متر‌مکعب است که این رقم تا دو ، سه سال آینده به ۳۰۰ میلیارد متر‌مکعب خواهد رسید.

نظم مالی در شرکت ملی گاز حاکم شد

عراقی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران در سال‌های گذشته به دلیل بدهی بالایی که داشت یک شرکت ورشکسته محسوب می‌شد گفت: با انضباط مالی صورت گرفته در این شرکت در سال ۹۳، بدهی‌های شرکت کاهش یافت و شرکت ملی گاز از آنچه ورشکستگی خوانده می‌شده رهایی یافت. وی با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ماهانه

۷۵۰ میلیارد تومان درآمد این شرکت را برای پرداخت یارانه نقدی به خزانه واریز می‌کند گفت: از فروش هر متر‌مکعب گاز تنها ۲۰ تومان عاید شرکت ملی گاز می‌شود. در واقع این شرکت هزینه‌ اجرای طرح‌های خود را از محل بند «ق» تبصره۲ بودجه تامین می‌کند.

تقاضای ترکمنستان برای افزایش صادرات به ایران

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اظهار اینکه مدیر عامل شرکت گاز ترکمنستان در تماسی که روز جمعه داشت اعلام کرد این شرکت امکان افزایش حجم صادرات به ایران را دارد گفت: در حال حاضر واردات گاز از این کشور روزانه حدود ۳۸ میلیون متر‌مکعب است.

ایران به تمام تعهدات صادرات گاز به ترکیه عمل کرده است

عراقی با تاکید بر اینکه ایران به تمام تعهدات صادرات گاز به ترکیه عمل کرده است، گفت: شکایت ترکیه در دیوان داوری لاهه مبنی بر اینکه ایران توانایی صادرات پایدار گاز را ندارد رد و رای به نفع ایران صادر شد. ایران در حال حاضر آمادگی صادرات گاز به کشور عراق را هم دارد و در حال مذاکره برای قرارداد جدیدی با این کشور برای صادرات گاز از طریق بصره است.