صادرات ٢٠ میلیون تن فرآورده نفتی در دستور کار

گروه نفت و پتروشیمی: در زمانی که شاهد افت درآمدهای نفتی به کمتر از ٥٠ درصد نسبت به سال پیش هستیم، افزایش صادرات در بخش‌های دیگر به خصوص پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های پالایشگاه‌ها می‌تواند به کمک دولت و به‌خصوص وزارت نفت آمده و بخشی از هزینه‌های تکمیل طرح‌های توسعه‌ای این صنعت را تامین کند. در این بین وزیر نفت با اعلام اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی واگذار نخواهد شد و ابلاغیه قطعی این موضوع هفته جاری اعلام خواهد شد، از برنامه‌ریزی برای صادرات ٢٠ میلیون تن فرآورده نفتی در سال ٩٤ خبر داده است. به گفته وزیر نفت، افزایش درآمد از محل صادرات فرآورده‌های نفتی نقش مهمی در تامین هزینه برخی طرح‌های گازرسانی یا بخشی از پروژه‌های پارس جنوبی دارد. روز پنج‌شنبه همایشی با حضور مدیران و ذی‌نفعان عرصه سوخت کشور تشکیل شد، در این همایش که وزیر نفت و معاون وی در امور پالایش و پخش حضور داشت به جزئیات تولید و توزیع انواع سوخت در کشور پرداخته شد.

برنامه‌ریزی برای صادرات ٢٠ میلیون تن فرآورده نفتی در سال ٩٤

بیژن زنگنه، وزیر نفت حجم صادرات فرآورده‌های نفتی برای سال ٩٤ را دست کم ٢٠ میلیون تن پیش‌بینی کرد و گفت: صادرات فرآورده نقش مهمی در اجرای طرح‌های صنعت نفت خواهد داشت. افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی برای ما بسیار مهم است زیرا منابع مالی بخشی از طرح‌های صنعت نفت از این طریق تامین می‌شود.

زنگنه با اشاره به افزایش تولید گاز در کشور، تصریح کرد: با افزایش گازرسانی به شهرها، روستاها، صنایع، نیروگاه‌ها و... مسوولیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با گذشته تفاوت‌هایی پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: با این وجود، وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سوخت‌رسانی و توزیع نفت گاز و بنزین در بخش حمل‌ونقل و سوخت هوایی کاهش می‌یابد. وزیر نفت همچنین به کاهش ارسال سوخت مایع و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال آینده اشاره کرد و افزود: در سال ٩٣، حدود ٣٠ درصد سوخت نیروگاه‌ها از فرآورده مایع تامین شد که این میزان در سال آینده به حدود ١٠ تا ١٢ درصد خواهد رسید. وزیر نفت از واگذار نشدن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: ابلاغیه قطعی این موضوع به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه از این پس مجموعه‌ای از راهبردهای جدید با زمان‌بندی‌های دقیق در شرکت ملی پخش تعریف می‌شود، تاکید کرد: بهتر است رابطه شرکت پخش با نظام تامین سوخت تا مخازن اصلی باقی بماند و روندهای بعدی توزیع سوخت به بخش خصوصی واگذار شود. زنگنه تشریح کرد: فرآورده‌های نفتی باید در مخازن به جایگاهداران (که بهتر است به صورت تعاونی و تشکلی از جایگاهداران شکل بگیرد) فروخته شود و در این حال نظارت بر توزیع نیز از سوی شرکت ملی پخش انجام شود.

زنگنه از این مورد به‌عنوان راهبرد دوم شرکت ملی پخش در آینده نام برد و گفت: ایران تنها کشوری است که در امر توزیع سوخت دارای برند معتبری نیست و شرکت ملی پخش در این روند با بیش از ٣٠٠٠ جایگاه طرف است. وی تاکید کرد: در واگذاری جایگاه‌های شرکتی که قرار است به‌زودی اتفاق بیفتد، باید سیاست‌ها به‌گونه‌ای باشد که چند شرکت محدود طرف معامله قرار بگیرند.

زنگنه از عرضه سوخت به قیمت‌های متفاوت و متناسب با نوع جایگاه و خدماتی که ارائه می‌دهند به‌عنوان پیشنهاد بعدی نام برد و افزود: در جایگاه‌های کنونی نرخ خدمات با قیمت‌های عادی که در همه جای کشور وجود دارد محاسبه می‌شود، اما می‌توان جایگاه‌هایی با خدمات متفاوت در برخی نقاط ایجاد کرد.

افزایش ٥ میلیون لیتری تولید بنزین یورو۴

در این بین توزیع بنزین با کیفیت که در سال گذشته بحث بسیاری از کارشناسان و مدیران کشور بوده، به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش به خوبی در حال اجرا است. وی همچنین با اشاره به کاهش مصرف داخلی فرآورده‌های نفتی از افزایش ظرفیت صادراتی کشور خبر داد.

عباس کاظمی در همایش سراسری مدیران و ذی‌نفعان عرصه سوخت‌رسانی کشور از افزایش ٥ میلیون لیتری تولید بنزین یورو۴ خبر داد و گفت: با تحقق برنامه افزایش تولید ٥/ ۱ میلیون لیتری بنزین پالایشگاه تبریز و ٥/ ۳ میلیون لیتر بنزین پالایشگاه بندرعباس در سال آینده، حدود ٥ میلیون لیتر به تولید فعلی بنزین یورو ٤ کشور افزوده می‌شود.

کاظمی با اشاره به ظرفیت‌های تولید سوخت در کشور گفت: با توجه به کاهش مصرف فرآورده‌ها در سال جاری با انباشتگی سوخت روبه‌رو شده‌ایم که این به معنی افزایش توان صادرات است. وی اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که در ۸ ماه نخست سال آینده روزانه بیش از ٥٠ میلیون لیتر مازوت، سه هزار تن ال‌پی‌جی، ٢٠ میلیون لیتر نفت‌گاز و ١٠ میلیون لیتر نفت سفید مازاد بر نیاز کشور داشته باشیم. کاظمی با بیان اینکه صادرات فرآورده‌های مازاد از طریق مسیرهای خشکی از ماه‌های گذشته از سوی شرکت ملی پخش در حال انجام بوده است، افزود: برنامه‌ریزی شده است تا حجم این محموله‌ها افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ذخایر بنزین کشور در سطح مناسبی است، میزان آن را یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر اعلام کرد. وی افزود: خوشبختانه به دلیل افزایش تولید پالایشگاه‌ها، مدیریت مصرف و افزایش مصرف سی‌ان‌جی، میزان واردات بنزین بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه به طور میانگین روزانه حدود ۶/ ۴ میلیون لیتر در سال جاری بوده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبارزه با قاچاق سوخت را یکی از اولویت‌های این شرکت دانست و افزود: به همین منظور فروش مرزی سوخت را از اوایل امسال در دستور کار قرار داده‌ایم. وی با بیان اینکه فروش مرزی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، گفت: هر اندازه که فروش مرزی توسعه پیدا کند به همان اندازه نیز از قاچاق سوخت جلوگیری می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد: در صورت افزایش فروش فرآورده در مرز پاکستان، تجارت قاچاقچیان دچار رکود خواهد شد.

توزیع سوخت یورو ٤ در کمتر از یک‌سال

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور نیز با اشاره به عزم وزارت نفت برای اجرای کامل مصوبه دولت مبنی بر توزیع بنزین و گازوئیل یورو ٤ در کلان‌شهرها گفت: هم اکنون در شش کلان‌شهر کشور بنزین یورو ٤ در حال توزیع است و تا پایان بهار آینده دو کلان‌شهر دیگر تحت پوشش بنزین یورو ٤ قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره عرضه بنزین و نفت گاز یورو ٤ در سال جاری گفت: بر اساس مصوبه دولت مورخ دهم اردیبهشت ماه امسال، وزارت نفت مکلف شده است که سوخت یورو ٤ را در هشت کلان‌شهر کشور توزیع کند.

وی با بیان اینکه تاکنون بنزین یورو ٤ در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اراک، تبریز و اصفهان عرضه شده است، اظهار کرد: با تولید بنزین یورو ٤ در پالایشگاه آبادان از سه ماه اول سال آینده این فرآورده در شهرهای اهواز و شیراز نیز توزیع خواهد شد.

ناصر سجادی همچنین ادامه داد: در سال ٩٣، عرضه نفت گاز یورو ٤ در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اراک، اصفهان، اهواز و شیراز آغاز شده است و با افزایش تولید نفت‌گاز یورو ٤ در پالایشگاه‌ها، این فرآورده در سال آینده در تبریز نیز عرضه شده و مصوبه مزبور به‌طور کامل اجرا خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا دیروز، در مجموع ٨١ میلیارد و ١٢ میلیون لیتر فرآورده در کل کشور به مصرف رسیده است، از کاهش ۵/ ۷ درصدی این میزان نسبت به سال گذشته خبر داد. سجادی افزود: مجموع کل مصرف فرآورده کشور در سال گذشته ٨٧ میلیارد و ٥٤٨ میلیون لیتر بوده است.

سجادی با بیان اینکه تنها مصرف فرآورده‌های بنزین و گاز مایع از رشد ۶/ ۱ و ٢ درصدی برخوردار بوده‌اند، گفت: مصرف مجموع بنزین کشور در سال گذشته ٢٤ میلیارد و ٢٨٢ میلیون لیتر بوده است که این میزان در سال جاری به ٢٤ میلیارد و ٦٧٣ میلیون لیتر رسیده است.

او افزود: مصرف نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در سا‌ل‌جاری نسبت به سال گذشته به ترتیب ١٧، ۶/ ۴ و ٢٦ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به اجرای طرح تحویل سوخت براساس پیمایش گفت: قرار است تحویل گازوئیل به وسایل حمل‌ونقل در وهله اول بر اساس اطلاعات بارنامه و سپس بر پایه جی‌پی‌اس انجام شود.

وی با بیان اینکه ایجاد سامانه عرضه نفت گاز (گازوئیل) به بخش کشاورزی و توسعه صادرات و فروش مرزی آن نیز از برنامه‌های مهم این شرکت در سال آینده است، ادامه داد: همچنین قرار است تمام اطلاعات نقل و انتقال فرآورده به وسیله سیستم دیسپچینگ رصد شود و سپس در عملیات اجرایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین افزود: در صورتی که بتوانیم هزینه توزیع فرآورده‌های نفتی در مجاری عرضه را از مصرف‌کنندگان دریافت کنیم می‌توانیم هزینه این عملیات را پوشش دهیم.