با بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۵ بیش از ۵/ ۸ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

به گزارش «ایرنا»، براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در صورت تامین منابع مالی تا ١٠ سال آینده به سالانه ١٨٠ میلیون تن می‌رسد و جایگاه نخست منطقه خاورمیانه در صنعت پتروشیمی به ایران اختصاص می‌یابد.

مرضیه شاهدایی، مدیر طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی درخصوص آخرین وضعیت توسعه طرح‌های پتروشیمی می‌گوید: با توجه به تعداد بالای این طرح‌های توسعه‌ای و پیشرفت فیزیکی متفاوت، این طرح‌ها را اولویت‌بندی کردیم و طرح‌های بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد را در اولویت اول قرار دادیم تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرح‌ها انجام شود. مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: طرح‌های با پیشرفت ۲۰ تا ۶۰ درصد در اولویت دوم و یک تا ۲۰ درصد در اولویت سوم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این ۶۰ طرح مجموعا به ۴/ ۳۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی را دو برابر می‌کند، چنانچه ظرفیت فعلی ۶۰ میلیون تنی به ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش ‌یابد، تا پایان سال ۹۴ حدود ۶ یا ۷ طرح به ظرفیت ۷/ ۲ میلیون تن و در پایان سال ۹۵ حدود ۸ طرح دیگر به ظرفیت ۸/ ۵ میلیون تن راه‌اندازی خواهد شد.