گروه بنگاه‌ها: کلنگ احداث واحد یوتیلیتی متمرکز شهرک پتروشیمی مکران واقع در چابهار امروز با حضور وزیر دفاع، وزیر صنعت، اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیرعامل پتروشیمی مکران و مسوولان استانی به زمین زده می‌شود.

این واحد یوتیلیتی با بهره‌گیری از بهترین استانداردهای زیست‌محیطی روزدنیا و به‌صورت متمرکز با ظرفیت نیروگاهی تولید 1000 مگاواتی و ظرفیت تصفیه پساب 1300 مترمکعب در ساعت و برخورداری از یکی از پیشرفته‌ترین زباله‌سوزهای دنیا با ظرفیت زباله‌سوزی 7 تن در ساعت راه‌اندازی می‌شود.این واحد یوتیلیتی در زمینی با 106 هکتار در سه فاز احداث می‌شود که فاز یک آن 42 ماه و فاز نهایی آن 8 سال به طول می‌انجامد.سرمایه‌گذاری موردنیاز در سه فاز این واحد یوتیلیتی 150 میلیون یورو است که از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.واحد یوتیلیتی متمرکز شهرک پتروشیمی مکران پس از راه‌اندازی نه تنها تامین‌کننده برق، آب شیرین و بخار مورد نیاز این شهرک پتروشیمی خواهد بود، بلکه برق تولیدی مازاد خود و آب شیرین تولید مازاد را به شهر چابهار و برای مصرف شهری تزریق می‌کند.برتری این واحد یوتیلیتی نسبت به واحدهای یوتیلیتی موجود در شهرک‌های پتروشیمی کشور این است که از ابتدا به‌صورت متمرکز و با ظرفیت بالا ساخته می‌شود. شرکت توسعه نگین مکران مجری اجرای طرح‌های شهرک پتروشیمی مکران است. شهرک پتروشیمی مکران در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعت چابهار واقع شده است که شامل طرح‌های اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع الفین، آروماتیک، MTP، MEG و کریستال ملامین است.


ظرفیت تولید این مجتمع حدود ۲۳ میلیون تن پیش‌بینی شده که از این میزان تولید، ۲۰ میلیون تن صادراتی و مابقی محصولاتی است که به‌عنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است یا وارد بازارهای کشور خواهد شد. همچنین قرار است حدود ۳۰ واحد پایین دستی نیز در شهرک پتروشیمی مکران احداث شود.


شرکت توسعه نگین مکران، متولی ایجاد زیرساخت‌ها و امور زیربنایی برای ساخت شهرک پتروشیمی مکران، تامین سرویس‌های جانبی متمرکز (یوتیلیتی) توسعه و احداث انبارها، پایانه‌ها و مخازن صادراتی و نیز احداث خط انتقال گاز متان و اتان برای تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی و نیز مدیریت شهری شهرک پتروشیمی مکران است.